• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-04-17 20:22:57 följande:
    Ser du något annat steg än att bjuda ut henne på dejt?
    Ja, finns säkert andra sätt utan att göra det jättetydligt att jag har känslor för henne på en dejt. Helst av allt vill jag verkligen vara med henne privat men jag är även öppen för annat och vara flexibel för henne.
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-04-17 20:30:31 följande:
    Ja, finns säkert andra sätt utan att göra det jättetydligt att jag har känslor för henne på en dejt. Helst av allt vill jag verkligen vara med henne privat men jag är även öppen för annat och vara flexibel för henne.
    Som vad? Hur ska du ta steget?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-04-17 20:30:31 följande:
    Och då landar det i hur intresserad du är av att veta vad hon känner för dig.

1. om det kvittar för dig om hon är intresserad så kan du fortsätta som nu, dvs skriva en gång  i veckan och hoppas på att ni ses igen och att ni då kommer få chans att träffas själva. Det kommer inte säga dig någonting mer än att du kan fortsätta drömma.

2. du frågar om en fika- vilket inte är att göra det jättetydligt att du är intresserad- och tackar hon nej eller är vag betyger det att hon inte är intresserad av dig och då kan du gå vidare med andra tjejer.
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-04-17 20:38:44 följande:
    Som vad? Hur ska du ta steget?
    Jag vet inte för har ingen erfarenhet av att ha en flickvän. Vill verkligen bli hennes pojkvän eventuellt när jag träffat henne mer om det känns rätt för oss båda såklart. 
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-04-17 21:36:28 följande:
    Jag vet inte för har ingen erfarenhet av att ha en flickvän. Vill verkligen bli hennes pojkvän eventuellt när jag träffat henne mer om det känns rätt för oss båda såklart. 
    Men det kommer inte hända om du inte gör något.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-04-17 21:36:28 följande:
    Hur ska du kunna känna in om det känns rätt för båda när du tänler att hon absolut inte får veta att du gillar henne?
    Hon kanske kommer tycka du är trevlig att bli kompis med då om det är det du går in för.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-04-18 13:47:58 följande:
    Hur ska du kunna känna in om det känns rätt för båda när du tänler att hon absolut inte får veta att du gillar henne?
    Hon kanske kommer tycka du är trevlig att bli kompis med då om det är det du går in för.
    Nej som sagt jag söker efter ett långsiktigt förhållande med henne helst som nämns om vi båda vill såklart. Vill helst hamna i det utan att behöva ta jobbiga beslut eller risker. 

Att vara enbart kompis med henne är något som jag helst undviker då jag har känslor för henne. 
  • Anonym (H)
    anonym05swe skrev 2024-04-18 14:38:23 följande:
    Nej som sagt jag söker efter ett långsiktigt förhållande med henne helst som nämns om vi båda vill såklart. Vill helst hamna i det utan att behöva ta jobbiga beslut eller risker. 

Att vara enbart kompis med henne är något som jag helst undviker då jag har känslor för henne. 
    Det går inte att inleda en relation utan jobbig beslut och risker.

Du måste välja, ta risker eller inget förhållande. Hur ska du ha det?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-04-18 14:38:23 följande:

Du vill inte ta risker eller ta jobbiga beslut, men ändå få en långvarig relation med henne. Du känns ju väldigt omogen. 

Hur ska det gå till?

Ditt tänk har inte utvecklats sedan du startade tråden, du kör på med samma meningar hela tiden. Du ska, men du vågar inte. Du måste vänta, för du vågar inte. Du vill göra allt för henne, men gör inget, du orkar inte ens resa till hennes stad. Sanna meningar om och om igen. 

Hur ska du få till ett förhållande om du är rädd för allt hela tiden? När ska du sluta vara rädd? Du är så rädd att du ör handlingsförlamad. 

• Anonym (X)
    Exakt vad sades när hon "bjöd in dig"?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?