• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • nihka

Har hon träffat nån annan än? Det har ju funnits gott om tid och förr eller senare händer det.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-04-27 10:57:14 följande:
    Så länge du inte vill ta någon risk så får du inget förhållande. Så enkelt är det. Du väljer själv. Fortsätt som du gjort nu och fortsätt vara besviken eller gör något åt det.

En dag måste du bjuda ut henne. Det blir inte lättare om några månader, eftersom du är på samma plats då, dvs ni känner inte varandra, du vet inte vad hon tänker, hon kan missuppfatta dig dig osv. 

Av alla saker du är rädd för och som du använder som ursäkter, så kommer alla dessa saker att finnas kvar hur länge du än väntar. 
    Så du säger att jag måste göra något som kan få negativa konsekvenser? Är så rädd för att det ska läcka m.m som jag tagit upp tidigare med annat. Vill verkligen skaffa tjej (henne) men inte behöva göra något som kan göra det stelt för någon av oss. Bryr mig verkligen om henne. 

Det blir väl lättare om jag börjar skriva med henne mer och försöka gå in på mer personliga saker? Är svårt verkligen man kan försöka. Jag vill verkligen också träffa henne själv men är så svårt och rädd för att det ska tolkas fel. Tänk om hon tolkar det som att jag har känslor för henne ex? 

Vad ska jag göra då? Vill verkligen bli ihop med henne men modern dejtning gör det så konstigt.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-04-27 11:07:43 följande:
    Så du säger att jag måste göra något som kan få negativa konsekvenser? Är så rädd för att det ska läcka m.m som jag tagit upp tidigare med annat. Vill verkligen skaffa tjej (henne) men inte behöva göra något som kan göra det stelt för någon av oss. Bryr mig verkligen om henne. 

Det blir väl lättare om jag börjar skriva med henne mer och försöka gå in på mer personliga saker? Är svårt verkligen man kan försöka. Jag vill verkligen också träffa henne själv men är så svårt och rädd för att det ska tolkas fel. Tänk om hon tolkar det som att jag har känslor för henne ex? 

Vad ska jag göra då? Vill verkligen bli ihop med henne men modern dejtning gör det så konstigt.
    Ja, det kan bli negativa konsekvenser. Det är ju inte alls säkert att hon vill vara med dig. Har den tanken ens slagit dig?

Det spelar ingen roll vad jag skriver, eftersom du är så fast i dina egna tankevurpor att det inte ändå inte når fram. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-04-27 11:13:37 följande:
    Ja, det kan bli negativa konsekvenser. Det är ju inte alls säkert att hon vill vara med dig. Har den tanken ens slagit dig?

Det spelar ingen roll vad jag skriver, eftersom du är så fast i dina egna tankevurpor att det inte ändå inte når fram. 

Det har jag redan skrivit om tidigare. Det är jag inte särskilt rädd för (har alltid blivit avvisad tyvärr när jag gått rakt på sak och frågat ut direkt utan att bjuda ut på saker först). Är mer rädd för andra saker (att jag inte kommer få känslor för andra om det inte går vägen, att det ska läcka, att det ska bli stelt mellan oss, att jag kommer behöva ta beslut om att vara vän med henne efteråt eller inte). Med det sagt vill jag bjuda ut henne själv men är så rädd för att det ska tolkas fel som sagt. Om jag bjuder ut henne, är det då rimligt av henne att tolka det som att jag är intresserad av henne? 

Jo, du når fram.

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-04-27 11:18:36 följande:

Det har jag redan skrivit om tidigare. Det är jag inte särskilt rädd för (har alltid blivit avvisad tyvärr när jag gått rakt på sak och frågat ut direkt utan att bjuda ut på saker först). Är mer rädd för andra saker (att jag inte kommer få känslor för andra om det inte går vägen, att det ska läcka, att det ska bli stelt mellan oss, att jag kommer behöva ta beslut om att vara vän med henne efteråt eller inte). Med det sagt vill jag bjuda ut henne själv men är så rädd för att det ska tolkas fel som sagt. Om jag bjuder ut henne, är det då rimligt av henne att tolka det som att jag är intresserad av henne? 

Jo, du når fram.

Fråga dina sk experter istället. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-04-27 11:24:03 följande:
    Fråga dina sk experter istället. 

Nej, jag följer deras innehåll, de ger snarare allmänna råd osv. Finns flera ganska kända på Instagram som jag följer. 

• anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-04-26 21:36:43 följande:
    Varför skulle du inte visa henne respekt om du uttryckt ett intresse för henne för två månader sen? För att hon skulle tro att du bara var intresserad av hennes utseende eller av sex? 

Du är rädd/feg och det är därför du hittar tusen ursäkter till varför du inte har agerat mer. Du hade kunnat skriva mycket mer till henne, du hade kunnat komma in på många fler personliga frågor (utan att brista i respekt till henne), du hade kunnat boka upp en träff ordentligt och inte bara lite luddigt, du hade kunnat åka till hennes stad och bjuda på en fika. Allt ovan hade du kunnat gjort utan att hon skulle bli överväldigad men du har avstått och hoppats att det ska komma naturligt vilket det inte kommer att göra.

Du har heller inte berättat exakt hur mycket ni har pratats vid när ni har träffats. Har ni någonsin pratat själva eller har det alltid varit folk runt er?

Risken finns att hon tolkar det fel bara för jag träffat henne överlag ganska få gånger (Fyra totalt). Har inte sagt att jag har känslor för henne och inte bjudit ut henne än men vill bjuda ut henne. 

Så jag ska skriva mer, vara mer personlig, bjuda in till något, vara med henne på något enkelt utan att det överbelastar. Vill inte överbelasta henne. Hur får man kärleksrelationer att komma naturligt då? Vet par som träffats en enstaka gång och blivit ihop nästan direkt (bland annat Marcus Ericsson som jag läste i expressen idag och hade gärna haft samma upplevelse själv)

Vet inte exakt hur mycket vi pratat själva.

• Anonym (...)

Fattar fortfarande inte vad ?modern dejting? måste ha med er att göra, varför drar du upp det hela tiden när du inte vill göra så? Du vill ju inte ?dejta modernt? så glöm ?modern dejting? och dejta istället ?gammaldags? då?
  • Anonym (K)

Att hon förstår att du har känslor för henne är inte negativt i sammanhanget, snarare en nödvändighet om ni skall komma vidare. De flesta människor får lättare känslor om de vet att dejten också har det.

Det är inte heller negativt om andra runtomkring er förstår att du har känslor. Det är helt neutralt i sammanhanget och inget som bör hindra dig. Har du tillräckligt med intresse för henne kan du inte låta sådana struntsaker stå i vägen. Det visar tydligt att du bryr dig mer om ditt rykte och ditt ego än vad du bryr dig om henne. 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-04-27 11:31:05 följande:

Risken finns att hon tolkar det fel bara för jag träffat henne överlag ganska få gånger (Fyra totalt). Har inte sagt att jag har känslor för henne och inte bjudit ut henne än men vill bjuda ut henne. 

Så jag ska skriva mer, vara mer personlig, bjuda in till något, vara med henne på något enkelt utan att det överbelastar. Vill inte överbelasta henne. Hur får man kärleksrelationer att komma naturligt då? Vet par som träffats en enstaka gång och blivit ihop nästan direkt (bland annat Marcus Ericsson som jag läste i expressen idag och hade gärna haft samma upplevelse själv)

Vet inte exakt hur mycket vi pratat själva.

Om du vill att hon ska börja tänka på dig som mer än vän måste du rikta samtalen åt det mer personliga och ja, självklart kan det innebära att det blir pinsamt eller fel om det är så att hon inte känner något sådant men då vet du det iallafall.

Var har du fått ordet överbeslasta ifrån? Vad är det för engelskt ord som du har översatt? Jag vet ingen annan som någonsin refererar till att överbelasta i relationsfrågor.

Det är faktiskt ganska relevant om ni någonsin pratat själva eller om det alltid har varit i grupp, har hon överhuvudtaget visat något intresse för dig?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?