• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-03-21 23:45:37 följande:
    Pratade med henne där och har skrivit i Dm:s med henne. Ja, jag borde göra mer för är riktigt jobbigt som det är nu men är inte enkelt. 

Och nej, är inte autist som vissa säger enbart för jag inte vill stressa henne 
    Jaså? Vad pratade ni om då? Varför frågade du inte om hon ville ses själv med dig vid tillfälle? Eller bad om att få prata enskilt med henne?

1) att glida in i någons dm nån gång i månaden är fortfarande inte att göra något för att ta saker framåt.

2) att ha låtit det gå 1,5 år utan att ta steget vidare är inte att stressa någon. 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-21 23:45:37 följande:
    Pratade med henne där och har skrivit i Dm:s med henne. Ja, jag borde göra mer för är riktigt jobbigt som det är nu men är inte enkelt. 

Och nej, är inte autist som vissa säger enbart för jag inte vill stressa henne 
    Autistiskt beteende enligt ChatGPT:

Sociala och kommunikativa beteenden:

Svårigheter med ögonkontakt, kroppsspråk eller ansiktsuttryck

Utmaningar i att förstå sociala koder, som ironi eller dubbeltydigheter

Föredrar ensamlek eller har svårt att initiera och upprätthålla vänskapsrelationer

Begränsad eller ovanligt formell kommunikationsstil

Tar saker bokstavligt och kan ha svårt för abstrakta uttryck

Den första kan jag inte veta men resten stämmer helt och hållet på hur du har valt att representera dig här. Det finns förstås mer att läsa om autism och det är verkligen inte svart och vitt men nog har du många beteenden och åsikter som är autistiska. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-03-22 11:13:33 följande:
    Jaså? Vad pratade ni om då? Varför frågade du inte om hon ville ses själv med dig vid tillfälle? Eller bad om att få prata enskilt med henne?

1) att glida in i någons dm nån gång i månaden är fortfarande inte att göra något för att ta saker framåt.

2) att ha låtit det gå 1,5 år utan att ta steget vidare är inte att stressa någon. 
    Om eventet, ville inte direkt öppna upp mig så andra förstod att jag gillar henne. 
    1. Är bättre än att göra ngt. Har skrivit mer än det på slutet också. 
    2. Nej men om jag hade bjudit ut henne tidigare hade det varit det (typ november/oktober när jag startade tråden) 
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-03-22 11:34:56 följande:
    Autistiskt beteende enligt ChatGPT:

Sociala och kommunikativa beteenden:

Svårigheter med ögonkontakt, kroppsspråk eller ansiktsuttryck

Utmaningar i att förstå sociala koder, som ironi eller dubbeltydigheter

Föredrar ensamlek eller har svårt att initiera och upprätthålla vänskapsrelationer

Begränsad eller ovanligt formell kommunikationsstil

Tar saker bokstavligt och kan ha svårt för abstrakta uttryck

Den första kan jag inte veta men resten stämmer helt och hållet på hur du har valt att representera dig här. Det finns förstås mer att läsa om autism och det är verkligen inte svart och vitt men nog har du många beteenden och åsikter som är autistiska. 
    Att använda ChatGPT för att ens tänka tanken att göra det på ngn som du inte ens träffat irl är grovt felaktigt och oetiskt då det inte stämmer. Nej, det stämmer inte alls. 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-22 11:40:57 följande:
    Att använda ChatGPT för att ens tänka tanken att göra det på ngn som du inte ens träffat irl är grovt felaktigt och oetiskt då det inte stämmer. Nej, det stämmer inte alls. 
    På ett anonymt forum kan man göra nästan vad som helst och det är varken grovt felaktivt eller oetiskt. Om jag knackade på din dörr och lämnade över listan hade jag förstått dig men inte när vi sitter bakom varsin skärm.

Du menar väl inte själv att du tänker och fungerar som andra gör? Du nämner ofta att andra agerar eller resonerar fel och du blir motsagd av alla andra här men ändå ser du inte att dina resonemang är udda? Att du är odd man out?

Dina åsikter grundar sig på att du har sett någon göra något, hört någon säga något eller läst något, du har aldrig upplevt det själv utan allt är genom fördömande och -framför allt- oförstående ögon vilket talar otroligt mycket för autism. Du förstår dig inte på din omvärld.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-03-22 12:09:40 följande:
    På ett anonymt forum kan man göra nästan vad som helst och det är varken grovt felaktivt eller oetiskt. Om jag knackade på din dörr och lämnade över listan hade jag förstått dig men inte när vi sitter bakom varsin skärm.

Du menar väl inte själv att du tänker och fungerar som andra gör? Du nämner ofta att andra agerar eller resonerar fel och du blir motsagd av alla andra här men ändå ser du inte att dina resonemang är udda? Att du är odd man out?

Dina åsikter grundar sig på att du har sett någon göra något, hört någon säga något eller läst något, du har aldrig upplevt det själv utan allt är genom fördömande och -framför allt- oförstående ögon vilket talar otroligt mycket för autism. Du förstår dig inte på din omvärld.

Är fortsatt oetiskt 

Jo, det gör jag. Man kan fortsatt kritisera andra för vi lever i långt ifrån en perfekt värld. 

Jag har själv upplevt mycket och förstår mig på min omvärld.

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-22 12:30:57 följande:

Är fortsatt oetiskt 

Jo, det gör jag. Man kan fortsatt kritisera andra för vi lever i långt ifrån en perfekt värld. 

Jag har själv upplevt mycket och förstår mig på min omvärld.

Varför är det oetiskt? Min uppfattning om dig är att du är autistisk och jag tog en genväg via ChatGPT, ska jag ta en annan sida istället?

Du har väl inte upplevt mycket? Alla dina referenser du har är inte självupplevda, allt är från vad andra har sagt eller skrivit. Det enda du har upplevt är en dejt som inte blev bra och därför har du helt dömt ut dejtingappar trots att vi alla andar säger att det kan krävas 20 dejter innan man får en bra dejt.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-03-22 12:48:11 följande:
    Varför är det oetiskt? Min uppfattning om dig är att du är autistisk och jag tog en genväg via ChatGPT, ska jag ta en annan sida istället?

Du har väl inte upplevt mycket? Alla dina referenser du har är inte självupplevda, allt är från vad andra har sagt eller skrivit. Det enda du har upplevt är en dejt som inte blev bra och därför har du helt dömt ut dejtingappar trots att vi alla andar säger att det kan krävas 20 dejter innan man får en bra dejt.

Det är oetiskt att anklaga folk för saker utan att ens ha träffat ngn 

Jag har som sagt upplevt båda dejt, dejtingappar och blivit avvisad..

• Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2025-03-21 21:11:15 följande:
    Om vi blir ihop kan man ju träffas varannan vecka hos varandra ex. Betydligt svårare att träffas om man inte ens är ett par
    Fast nu gällde det inte logistikproblem när ni väl är ihop.

Du påstår ju att det är logistiken som är problemet för att komma närmare en relation nu. Då frågade jag dig om du tror logistiken kommer ändras, du svarade ja.

Så hur tror du att logistiken kommer ändras så att du kan komma någonstans med den här tjejen?
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-03-22 12:56:14 följande:

Det är oetiskt att anklaga folk för saker utan att ens ha träffat ngn 

Nej, men vi har 707 sidor tråd and counting, så det finns mycket att gå på. 

Nu ska jag fördomsprofilera dig:

Du är uppvuxen i en medelklassfamilj med minst en universitetsutbildad förälder. Att plugga vidare efter gymnasiet är självklart i er familj. Jag är inte säker, men tror att du är ensambarn och att dina föräldrar var lite äldre när du föddes. Dina föräldrar är nöjda med att ha fått en så skötsam son som det gått bra för i grundskolan och gymnasiet. Du gjorde det du skulle på lektionerna och var säkert en sån som lärarna gillade. Dina föräldrar har aldrig tänkt tanken på att du skulle kunna ha autism. Det är ju bara konstiga människor som är autister och typ sitter och bankar huvudet i väggen, och sån är inte deras ordentlige och normale son! Själv har du många negativa uppfattningar om autism och autister, jag skulle tro att det är ren funkofobi. 

Du vill inte koppla ihop dina svårigheter på universitetet med något funktionshinder. Det är bara otur (och dåliga lektorer och examinationsformer) som gör att du har det väldigt svårt att plugga när du inte längre bara ska gå till ett klassrum enligt ett schema, sitta still och vara tyst och göra som du blir tillsagd, vilket är en mycket NPF-vänlig studieform. På universitetet finns knappt något schema, du får skaffa böckerna själv, lärarna träffar du på någon föreläsning ibland, du får själv strukturera upp dina studier och planera din tid, och när det är dags för examination blir det problem. Mycket mindre NPF-vänligt. Eller större otur för dig.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?