• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-16 21:56:53 följande:

Visa med kroppspråket och anpassa när jag talar med henne för att visa att jag bryr mig om henne. Försöka göra något speciellt för henne på plats. 

Hur skulle du visa det med kroppsspråket?
    Hur har ni varit med varandra hittills, har ni lagt armen om varandra, hållit handen på armen när ni pratat, lutat er nära och haft ögonkontakt?
    Eller ska det här komma helt plötsligt?

Kan du ge exempel på hur du skulle anpassa hur du talar?
    Vad för speciellt skulle du göra?
    Det låter manipulativt snarare än romantiskt, de allra flesta tänker inte ut så här många led innan något ens har hänt, och det går inte att planera.
    Alla agerar inte för den de gillar, jag har agerat. Vissa försöker inte ens. Hur är det inte agera när jag faktiskt skriver med henne och hänger med henne på alla event? 

Inte sagt att hon inte får ana det men vill avslöja det själv personligt.

Jag vet inte, jag vill att det ska leda till ett förhållande förhoppningsvis iaf om vi båda vill såklart

Jag frågade vilket du tror på; är det ett stort steg eller en skitsak hon inte anar nåt av?

Nej, jag tycker inte du gör tillräckligt.
    Att som tjej märka att killen man snackat med lite på föreningsträffarna skriver hej varje måndag gör att man fattar att han är intresserad, men tas det inte vidare så undrar man nog över avsikten.

Jag tror dock det är kört av flera anledningar, inte bara att du dragit ut på det, utan främst för att hon verkar ointresserad.
    Du skriver att hon aldrig skriver till dig först eller frågar dig saker, och den gången ni kanske skulle ha träffats i Stockholm försvann hon helt i tre veckor när du försökte bestämma träff.

Handen på hjärtat, om du slutade skriva nu, tror du att ni skulle ha mer kontakt?
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-16 22:10:25 följande:
    Hur skulle du visa det med kroppsspråket?
    Hur har ni varit med varandra hittills, har ni lagt armen om varandra, hållit handen på armen när ni pratat, lutat er nära och haft ögonkontakt?
    Eller ska det här komma helt plötsligt?

Kan du ge exempel på hur du skulle anpassa hur du talar?
    Vad för speciellt skulle du göra?
    Det låter manipulativt snarare än romantiskt, de allra flesta tänker inte ut så här många led innan något ens har hänt, och det går inte att planera.
    Alla agerar inte för den de gillar, jag har agerat. Vissa försöker inte ens. Hur är det inte agera när jag faktiskt skriver med henne och hänger med henne på alla event? 

Inte sagt att hon inte får ana det men vill avslöja det själv personligt.

Jag vet inte, jag vill att det ska leda till ett förhållande förhoppningsvis iaf om vi båda vill såklart

Jag frågade vilket du tror på; är det ett stort steg eller en skitsak hon inte anar nåt av?

Nej, jag tycker inte du gör tillräckligt.
    Att som tjej märka att killen man snackat med lite på föreningsträffarna skriver hej varje måndag gör att man fattar att han är intresserad, men tas det inte vidare så undrar man nog över avsikten.

Jag tror dock det är kört av flera anledningar, inte bara att du dragit ut på det, utan främst för att hon verkar ointresserad.
    Du skriver att hon aldrig skriver till dig först eller frågar dig saker, och den gången ni kanske skulle ha träffats i Stockholm försvann hon helt i tre veckor när du försökte bestämma träff.

Handen på hjärtat, om du slutade skriva nu, tror du att ni skulle ha mer kontakt?

Ja, vi har haft intensiv ögonkontakt och dansat bredvid varandra så ja det har förekommit men inte jätteintensivt direkt. Vet inte hur jag skulle visa exakt eller exakt hur jag ska anpassa ur jag talar men snarare visa mina känslor utan att säga rakt ut. 

Så jag bör tydliggöra avsikten helt? Nu kan hon tro jag är intresserad men inte helt veta alltså enligt dig?

Hon har frågat mig om saker lite grann och pratat först på plats dock så det behöver inte betyda något, tror det kan bli oss. 

• anonym05swe
    PernillaPG skrev 2024-05-16 22:42:33 följande:

Du är ung så vad har du att förlora ?!

Typ att hon tolkar det fel eller ja, ganska mycket som jag tog upp förut.

Vill verkligen träffa henne och vet inte heller om det inte blir oss vem jag ens ska fokusera på. Har enbart känslor för henne.

• Anonym (X)

Varför svarar du inte?

Anonym (X) skrev 2024-05-16 20:30:04 följande:

Hallå, vad misstolkar jag? 

Anonym (X) skrev 2024-05-16 15:17:40 följande:
    Då kan du ju inte prata med dom på riktigt...

Oroa dig för annat? Vad oroar du dig för så du inte kan ha nära vänner?

ANONYM05SWE SKREV 2024-05-16 15:11:54 FÖLJANDE:

Nej, jag pratar hellre med vänner men nämner inte kärlek överhuvudtaget eller så. 

För i en relation kan jag faktiskt ge efter och ge den kärleken min partner förtjänar utan att oroa mig för annat. 

ANONYM (X) SKREV 2024-05-16 15:17:40 FÖLJANDE:
    Då kan du ju inte prata med dom på riktigt...

ANONYM05SWE SKREV 2024-05-16 15:21:44 FÖLJANDE:

Man kan prata med folk utan att prata om kärlek... 

Misstolkning igen.

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-16 22:54:43 följande:

Varför svarar du inte?

ANONYM05SWE SKREV 2024-05-16 15:11:54 FÖLJANDE:

Nej, jag pratar hellre med vänner men nämner inte kärlek överhuvudtaget eller så. 

För i en relation kan jag faktiskt ge efter och ge den kärleken min partner förtjänar utan att oroa mig för annat. 

ANONYM05SWE SKREV 2024-05-16 15:21:44 FÖLJANDE:

Man kan prata med folk utan att prata om kärlek... 

Misstolkning igen.

För att de exemplena var det inte menat så som du tolkade det. Citera exakt men utan att göra det i flera inlägg så det blir svårare att skriva här utan citera normalt så kan jag besvara.
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-05-16 22:36:16 följande:

Ja, vi har haft intensiv ögonkontakt och dansat bredvid varandra så ja det har förekommit men inte jätteintensivt direkt. Vet inte hur jag skulle visa exakt eller exakt hur jag ska anpassa ur jag talar men snarare visa mina känslor utan att säga rakt ut. 

Så jag bör tydliggöra avsikten helt? Nu kan hon tro jag är intresserad men inte helt veta alltså enligt dig?

Hon har frågat mig om saker lite grann och pratat först på plats dock så det behöver inte betyda något, tror det kan bli oss. 

Ledsen, men hade hon varit intresserad hade hon någon gång skickat meddelande först. Nu är hon bara artig.

Hon avbokade konserten ni skulle gå på och har inte kommit med andra förslag. 

Hon kanske, kanske kan bli intresserad om du agerar lite mer romantiskt, ger någon komplimang eller så. Du måste ju få henne att må bra i ditt sällskap.
    Risken är dock att hon går från att vara artig till att vara mer tydligt avvisande om hon verkligen inte vill något mer. Det vore dock bra för dig att få veta, så att du kan gå vidare. 
  • Anonym (X)

Nej, du behöver se hela ledet för att inte snacka bort dig som du gjorde med det du sa att folk hade agendor i modern dejting tills du kom på att du sagt det om hon du gillade och så bara sket du i att svara.

Är det så här du kommunicerar, bara slänger ur dig saker och sen kan du inte förklara?

Anonym (X) skrev 2024-05-16 13:08:49 följande:
    På vilket sätt skulle det vara lättare att ha flickvän än vänner tror du?
    anonym05swe skrev 2024-05-16 15:11:54 följande:
    Anonym (X) skrev 2024-05-16 15:17:40 följande:

anonym05swe skrev 2024-05-16 15:21:44 följande:
    Misstolkning igen.

Vad menade du med det här om jag tolkade dig fel? Hur ska det tolkas?
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2024-05-16 22:59:31 följande:
    Ledsen, men hade hon varit intresserad hade hon någon gång skickat meddelande först. Nu är hon bara artig.

Hon avbokade konserten ni skulle gå på och har inte kommit med andra förslag. 

Hon kanske, kanske kan bli intresserad om du agerar lite mer romantiskt, ger någon komplimang eller så. Du måste ju få henne att må bra i ditt sällskap.
    Risken är dock att hon går från att vara artig till att vara mer tydligt avvisande om hon verkligen inte vill något mer. Det vore dock bra för dig att få veta, så att du kan gå vidare. 

Hon pratar dock först och dubbelskriver också ibland. Dessutom föväntas killar skriva och ta kommandot. Jag tror fortsatt att det är möjligt just för att jag haft aktiv kontakt. Om jag inte hade skrivit med henne överhuvudtaget hade det varit skillnad.

Nej, hon avbokade inte. Hon sade sedan tidigare att var svårt att fixa då hon pratade om att hon var rätt upptagen (hon tävlar elit i en sport)

Så jag ska vara mer romantisk i allmänhet för henne? 

Vill verkligen träffa henne själv

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-16 23:06:02 följande:

Nej, du behöver se hela ledet för att inte snacka bort dig som du gjorde med det du sa att folk hade agendor i modern dejting tills du kom på att du sagt det om hon du gillade och så bara sket du i att svara.

Är det så här du kommunicerar, bara slänger ur dig saker och sen kan du inte förklara?

anonym05swe skrev 2024-05-16 15:11:54 följande:

anonym05swe skrev 2024-05-16 15:21:44 följande:
    Misstolkning igen.

Vad menade du med det här om jag tolkade dig fel? Hur ska det tolkas?

"För i en relation kan jag faktiskt ge efter och ge den kärleken min partner förtjänar utan att oroa mig för annat

Med det menar jag att i en relation kan jag fokusera på att göra relationen bra och slipper oroa mig över dejtning osv

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?