• Anonym (Hej)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Det största problemet TS är inte att du är ung och oerfaren, det är din självupptagenhet och arrogans.

Du vet att folk ligger runt och är ointresserade av långa förhållanden. Du vet att långa avstånd inte fungerar. Du vet att folk skvallrar om de fick veta att du var intresserad av henne. Du vet att du skulle vara fantastisk som pojkvän.

Och trots att vi säger att du har fel, vi som faktiskt umgås med folk och som har upplevt allt det du längtar efter så fortsätter du framhäva att du har rätt. Trots att du har noll erfarenhet.

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-09 09:15:02 följande:
    Nä är bara detta som är jobbigt med att hamna i en relation med henne. Har som sagt medvetet valt att inte ens försöka dejta med andra. Och inte bara jag som tycker modern dejting inte är så bra (antal användare på dejtingappar går ex ner snarare än upp) 

Nej självklart har jag ett ansvar också men du kan inte dementera att yttre omständigheter påverkar. 
    Nej, jag tar ansvar. 
    Nej jag tycker inte "världen är obegriplig" och hamnar inte ofta i konflikter utan snarare sällan. Ja, jag har ingen tjej nu men enbart för jag inte ens försöker träffa andra pga mina känslor för henne (lojalitet vilket faktiskt är bra) 
    Tvillingmorsan har helt rätt, du försöker hitta ett sätt att leva utan att på riktigt förstå hur man gör det. Du förstår inte ens att du resonerar väldigt udda, däremot har du konstaterat att andra får det att se lätt ut (men skyller då på att de är ytliga).

Du tar inte ansvar. Om du tog ansvar skulle du 1. sluta skylla på omständigheter 2. agera mot det som är jobbigt, t ex initiera en dejt även om du är osäker på vilket svar du får

Jag tror inte heller att du hamnar i konflikt eftersom du inte lever i världen. Du ser på avstånd och fördömer och isolerar dig mot det som ser konstigt ut för dig istället för att ta reda på hur det egentligen är. 

Din tråd om katolicismen kändes klockren, jag kan förstå att du dras till en religion där alla regler är utskrivna och allt är svart och vitt. Passar någon med autistiska drag precis.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-09 09:37:56 följande:
    Nä jag är inte dragen till katolicismen??? 
    Nej det stämmer inte heller "hitta ett sätt att leva utan att veta hur" heller 

Jag ska agera mer som sagt och agerar redan 
    Jo det gör jag. Jag lever inte isolerad. 
    Åh, tänker du neka till att det är din tråd precis som du brukar göra med dina andra trådar? 

Du vet ju inte hur du ska leva ditt liv? Du vill massa saker men allt blir fel och du vet inte hur du ska lösa det. Bekymmer höger och vänster: relationer, skolan, boendet, avståndet mm och mitt i allt detta har du din världsbild som krockar med verkligheten.

Du agerar inte. Om du hade agerat hade du frågat om en träff, du hade skrivit mycket mer personligt, du hade lärt känna nya människor i Stockholm, du hade klarat skolan/hittat ett jobb. Varför tror du att alla andra människor klarar det du inte klarar? För att de vågar chansa eller riskera något, de vågar förlora.

Umgås du med några vänner utanför din organisation?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-09 15:39:59 följande:
    Ja, för finns ingen anledning att göra en heller
    När livet inte fungerar och man inte kommer framåt kan det vara läge att söka hjälp, om man står bredvid och undrar hur alla andra lyckas men inte jag. När man vet att man har intelligensen för att klara det men man ändå inte förstår världen.

Jag har skrivit det flera gånger, första gången när du fortfarande gick på gymnasiet, att du borde prata med en kurator om dina tankar. Ett år senare har du inte utvecklats alls utan står kvar med samma tankar och svårigheter trots att du ytligt sett har gjort en hel del sen gymnasiet.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (X) skrev 2025-03-09 10:40:28 följande:
    Nej, judendomen.
    Ja, just det. Judendomen var det, tack.

Samma där ändå, fyrkantiga regler med rätt och fel och man behöver inte fundera på hur man ska leva.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-12 10:49:55 följande:
    I fallen är videosen direkt från kvinnor som de själv lagt upp som som sen görs till en jättelång lista.
    Nej men det talar för en del
    Ja men finns fortfarande
    Jag söker bara den rätta, vill inte bli ihop med ngn för sakens skull. Är enbart därför 
    Vi har redan gått igenom det här. Verkligheten finns där ute men du verkar inte röra dig alls bland folk om du tror att listor och sociala medier är sanningen.

Se dig runt bland dina vänner/bekanta och se vilka som har fått flickvänner, verkar de passa in i den långa listan du beskrev? Varför letar du problem där det inte finns några?

Har du några vänner du umgås med eller är du helt utlämnad till nätet hela dagarna? Är det det som gör att du är helt världsfrånvänd?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-13 18:34:45 följande:

Jo, det gör jag 

Många är inte i långsiktiga relationer som sagt utan går mellan flera relationer lite hur som helst

Ja, jag umgås med vänner

Inte mitt fel att de moderna dejtningnormerna suger

Ditt svar ovan visar hur lite du vet om världen och människor, det är ytterst få som inte är ute efter långsiktiga relationer och bara att du fortsätter tro det trots allt vi har skrivit här säger hur lite du läser det vi skriver.

Ok, helt ärligt. När träffade du vänner sist som inte var föreningen? Och blir svaret "vet inte" så är det ett tecken på att du inte har ett socialt liv och därmed inte har en aning om hur människor fungerar.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-14 10:04:25 följande:

Jag försöker, medvetet valt att inte dejta andra heller. Är dock inte enkelt iom att jag varit i samma dm ett tag. Trodde hon redan iom att jag började dm:a henne och aktivt ställa frågor skulle inse att jag vill bjuda ut henne men det har hon inte insett verkar det som. 

Jag vill inte dejta för dejtandets skull utan enbart träffa personer som jag kan se mig själv långsiktigt med. 

Jag försöker som sagt

Nu börjar du äntligen skriva lite sanning. Du tänkte att du tar ett första steg och utgick ifrån att hon skulle ta det vidare så att du slapp utsätta dig för någon risk, tyvärr har hon inte gjort det utan du är kvar i samma tanke som du var för ett år sedan. 

Hon är inte intresserad. Du har lagt upp allt så fint för henne men hon tar inte emot det, hon vill inte mer. Vi har sagt det om och om igen men du är så förtjust i tanken på henne att du vägrar förstå och till och med upplevs som autistisk i din vägran att se sanningen.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-15 20:34:40 följande:

Vill bara för allt i världen träffa den rätta kvinnan 

Vet att jag vore en bra pojkvän då jag är lojal, spontan och öppen

Men modern dejtning suger

Hur kan modern dejtning ha någonting att göra med att du är för feg för att fråga henne om ni kunde ta en kort fika idag?

Så länge du fortsätter skylla på yttre omständigheter kommer du aldrig att komma dit du vill, det är bara du som kan ändra ditt liv. Så som du väljer att leva idag och skylla på allt och alla hjälper dig inte alls, dessutom stämmer inga av dina ursäkter vilket gör det hela ännu löjligare.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-16 00:07:00 följande:

Att du har mage att kalla mig feg när jag valde att slida in i hennes dm:s helt utan förvarning och skulle vara jätteärlig om allting om hon undrade någonting. Jag har aldrig ljugit för henne ex. 

Vad ska jag göra då? Låtsas som att modern dejtning är perfekt? Tro att det är bra att dejta med en person/vecka? 

Allt jag vill är att träffa den rätta kvinnan som kan leda till ett långsiktigt stabilt och kärleksfullt förhållande som inte är tråkigt 

Alla skickar dm höger och vänster nu för tiden, det betyder ingenting alls.

Jag tror att ditt största problem är att din inre bild av dig själv inte matchar med den du faktiskt är, du tycker att du gör massor och du vet att du agerar bättre än många andra men i verkligheten händer absolut ingenting.

Kan du nu, dagen efter er tillställning, känna att du borde ha kontaktat henne och frågat om en träff?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-16 13:59:57 följande:
    Vet inte exakt 
    Jo det gör jag för är djupt intresserad av henne. Inte en verklighetsflykt på något sätt. 
    Ångrar du dig idag att du inte frågade om en träff igår?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-16 14:58:24 följande:
    Jag försökte
    Nej, det gjorde du inte. Du försökte söka upp henne på plats men det visste vi alla andra innan att det inte skulle fungera eftersom ni är för många och du är för blyg, tipset var att skriva till henne innan och boka en träff med henne.

Ångrar du att du inte gjorde det?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?