Inlägg från: Anonym (Varför ens försöka...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför ens försöka...)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2025-02-07 13:10:49 följande:

Jag ska bjuda ut henne som sagt 

Nä, skulle må bäst av att hamna i en relation (allra helst med henne såklart eftersom jag gillar henne)

Ja, du har sagt att du ska det. Många gånger. Men eftersom du hittills inte bjudit ut henne, är du egentligen inte så värst kär i henne. Lite kär är du säkert, men eftersom du inte på allvar gjort något för att hamna i en relation med henne, så är inte de där känslorna särskilt starka. 

Hittills har du inte hamnat i en relation med henne. Du är inte tillräckligt intresserad, och inte hon heller. Då blir det ingen relation.
    Däremot finns annat att göra som 19/20-åring. Se till att lösa din studiesituation, eller skaffa ett jobb. Och fundera på om du ska söka hjälp för ditt mående.
    anonym05swe skrev 2025-02-07 16:37:25 följande:

Jo, det är ju för jag har känslor det blir svårare att bjuda ut henne. Det gör det svårare. 

Jag mår bra överlag som sagt. 

Anledningen till att du inte frågar om en dejt är att du inte har tillräckligt starka känslor, för då hade du frågat henne för länge sedan.
    Att du hänger upp dig så mycket på den här tjejen, fast du inte gör något med henne, tyder på att du inte mår så bra. Jag tror att du använder den här halv-förälskelsen som en slags flykt från andra saker i ditt liv.
    anonym05swe skrev 2025-02-09 11:42:38 följande:
    Du vet inte vad LAS är? LAS är typ största hindret på arbetsmarknaden för oss unga. 
    Lagen om anställningsskydd är det största hindret för att du och andra unga ska få jobb? Jaha, hur menar du? Alltså, hur menar du, inte "vad tycker Svenskt Näringsliv"?

Jag skulle tro att det största hindret för din del inte är LAS, utan det faktum att du bor i en studentstad. Det betyder att det är stor konkurrens om alla timjobb i vården, alla deltidsjobb och timjobb i butiker och på Donken, eftersom det är så många andra studenter som vill komplettera upp studielånet med extrajobb.

Hur tänker du kring dina studier? Tänker du fortsätta plugga på universitetet under sommaren och hösten, eller tänker du skaffa dig en yrkesutbildning på YH? Du är långt ifrån den enda som blivit underkänd och åkt på omtentor, jag (pluggar som vuxen) fick underkänt på 2 av höstterminens sista tentor. Inte så kul, men den första har jag lämnat in igen och blivit godkänd, och den andra jobbar jag på. Ibland upptäcker man att den valda utbildningen inte passar alls, i mitt fall berodde U:na på att jag var sjuk ett par veckor i slutet av HT och fick panikjobba på slutet, med mindre bra resultat.

Så nu är det till att försöka ta fler högskolepoäng för att kunna få studielån igen. Det går att läsa vad som helst, inte bara det ämne man har missat poäng i. Dinosaurier, ölbryggning, Harry Potter, vad som helst!

Det verkar som om du gärna söker logiska förklaringar på dina problem, TS. Bekymret är att du verkar ställa fel frågor.

Problem: du har inte frågat tjejen du gillar om en dejt. Du frågar dig: Varför har jag inte gjort det? Svar: För att hon bor långt bort.
    Problem: du har blivit underkänd på en spärrtenta. Du frågar dig: Varför blev jag underkänd? Svar: För att salstentor på papper är en dålig examinationsform.

Genom att hålla på och fråga "varför" kommer du inte framåt, du står på samma ställe. Om du ställer andra frågor, kan du hitta svar som leder till att din situation faktiskt blir bättre:

Problem: du har blivit underkänd på en spärrtenta. Du frågar dig: hur ska jag göra för att bli godkänd på tentan? Svar: plugga ihop med andra kursare som också ska göra omtenta / läsa igenom kurslitteraturen igen och ta noggranna anteckningar / inse att det inte var rätt utbildning för dig, och söka dig till ett annat program.
    Problem: du söker jobb, men har inte fått något än. Du frågar dig: vad ska jag göra för att få ett jobb? Svar: skaffa kompetenser som är efterfrågade på arbetsmarknaden.

Anonym (Lugn) skrev 2025-02-10 11:26:21 följande:

Hur kommer det sig att du är tillbaka på apparna, TS?

Det är väl inget fel med att en singel är på dejtingappar?
    anonym05swe skrev 2025-02-10 12:45:44 följande:
    Har inte körkort (pga medicinska skäl) vilket också försvårar
    De här medicinska skälen, skulle de kunna innebära att du har rätt till särskilt stöd av Arbetsförmedlingen? 
    anonym05swe skrev 2025-02-10 13:10:18 följande:
    Vet ej, arbetsgivarna bryr sig inte om varför man saknar körkort utan om man har har det eller inte är det enda som spelar roll för de ändå
    Nej, kräver en arbetsgivare B-körkort gäller det, förstås. Men jag tänker mig att om du har något medicinskt skäl som hindrar dig från att ta körkort, kan det medicinska skälet också göra att du kan få extra hjälp och stöd på arbetsmarknaden, eftersom det medicinska skälet kan ge dig svårigheter när du ska söka jobb eller jobba. Här kan du läsa mer:
    Funktionsnedsättning, få stöd så här - Arbetsförmedlingen
    Anonym (Smol) skrev 2025-02-11 02:31:14 följande:
    Ja? Det vet alla som sökt jobb/fått jobb. Ditt påstående om att majoriteten av jobben kräver körkort är fel, det är det du ska försöka visa underlag för.
    Oavsett dina personliga erfarenheter så håller jag på TS här. Att sakna körkort är ett hinder för den som söker jobb, speciellt den som är ung, utan tidigare arbetslivserfarenhet och endast har gått studieförberedande gymnasium.
    anonym05swe skrev 2025-02-11 18:05:29 följande:
    Massa serviceyrken försvinner
    Så är det tyvärr. Går knappt att få ett städjobb utan att ha körkort.
    Restaurang- och butiksjobb är nog inte så lätt att få i en studentstad, förmodligen inte lager heller. Industrijobb går att få utan körkort, men då krävs som regel någon slags specialkompetens.

Vård- eller omsorgsboende? Personlig assistent?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?