anonym05swe skrev 2025-02-09 11:42:38 följande:
Du vet inte vad LAS är? LAS är typ största hindret på arbetsmarknaden för oss unga.
Lagen om anställningsskydd är det största hindret för att du och andra unga ska få jobb? Jaha, hur menar du? Alltså, hur menar
du, inte "vad tycker Svenskt Näringsliv"?
Jag skulle tro att det största hindret för din del inte är LAS, utan det faktum att du bor i en studentstad. Det betyder att det är stor konkurrens om alla timjobb i vården, alla deltidsjobb och timjobb i butiker och på Donken, eftersom det är så många andra studenter som vill komplettera upp studielånet med extrajobb.
Hur tänker du kring dina studier? Tänker du fortsätta plugga på universitetet under sommaren och hösten, eller tänker du skaffa dig en yrkesutbildning på YH? Du är långt ifrån den enda som blivit underkänd och åkt på omtentor, jag (pluggar som vuxen) fick underkänt på 2 av höstterminens sista tentor. Inte så kul, men den första har jag lämnat in igen och blivit godkänd, och den andra jobbar jag på. Ibland upptäcker man att den valda utbildningen inte passar alls, i mitt fall berodde U:na på att jag var sjuk ett par veckor i slutet av HT och fick panikjobba på slutet, med mindre bra resultat.