Inlägg från: Anonym (Varför ens försöka...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför ens försöka...)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2025-03-08 15:23:30 följande:
    Nä inte lönt att ge upp för det. Knappast så jag bara "nu ska jag bli kär i hon y istället"
    Jo, det är lönt att ge upp när det inte hänt något alls mellan er sen november 2023.
    Du behöver inte ha en ny att bli kär i direkt nu, det kommer när det kommer.
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-09 08:40:33 följande:

Jag tror inte att TS är avsiktligt arrogant. Snarare att han har svårt att förstå hur andra människor fungerar, hur relationer fungerar osv. 
    .....
    Det är inte ovanligt att personer med hans svårigheter, söker hjälp för ångest och / eller depression, när (om) de väl söker hjälp. De är ofta välfungerande eller hyfsat fungerande på ytan och har därför gått under radarn. Men världen är obegriplig för dem, de känner sig ofta missförstådda, hamnar i konflikter eller ofrivillig ensamhet, vilket får dem att må dåligt.

Du är så klok, Tvillingmorsan! TS, ta till dig av det hon skriver!

Anledningen till att du tycker att det här med tjejen (och livet i övrigt) är komplext och besvärligt, är för att du har svårigheter. Det är som ett brädspel, där de andra spelarna har tillgång till reglerna, men inte du, vilket är ett stort hinder för dig. Därför upplever du alltihopa som komplext, för att det är det för dig. För dig är det sant att det är komplext. För dem som har tillgång till reglerna är det superlätt. 

Jag tycker du ska ta kontakt med Studenthälsan! Det är kanske ett för stort steg att vända dig till psykiatrin direkt och be om en NPF-utredning. Studenthälsan kan vara ett första steg på vägen.
    Anonym skrev 2025-03-09 13:55:14 följande:

Sannolikheten att någon som ideligen svarar "nej, så är det inte" om precis allt ska komma till tillräcklig insikt för att börja få vissa omständigheter kontrollerade känns ganska försumbar, tyvärr.
    Hörbarhet nolla.

Nej, varför ens försöka?
    För att jag har någon slags hopp för TS ändå. För att jag hoppas att det ska gå bra för honom så småningom. Men det kanske är som du säger, att det är hörbarhet nolla från TS sida Obestämd.
    anonym05swe skrev 2025-03-09 15:07:38 följande:
    Nej har varken NPF eller liknande. 
    Det betyder inte att du inte har NPF, det betyder att du inte är utredd för NPF. Det har du skrivit tidigare att du inte är.
    anonym05swe skrev 2025-03-09 15:39:59 följande:
    Ja, för finns ingen anledning att göra en heller
    När du har svårigheter är det klokt att ta reda på vad svårigheterna består i.

Du har svårt att få till en kärleksrelation.
    Du har haft det svårt på universitetet.
    Du har svårt att få ett jobb.

En NPF-utredning kan ge svar. Och ge verktyg för hur du kan börja övervinna dina svårigheter.
    anonym05swe skrev 2025-03-09 20:51:01 följande:
    Många misslyckas också 
    Ja, så är det. Men för att inte fortsätta misslyckas är det bäst att försöka förstå orsakerna till misslyckandet och ta reda på vad en kan göra annorlunda för att lyckas nästa gång. Exempelvis lära känna sina svårigheter genom en NPF-utredning. 
    anonym05swe skrev 2025-03-10 09:24:35 följande:
    Nej för det som sagt inget med det att göra. 
    Det kan du inte veta utan att ha genomgått en utredning. 
    Du har bestämt dig för att du inte har någon diagnos, men det inte baserat på fakta eller kunskap om neuropsykiatriska diagnoser, utan mera någon slags känsla.
    anonym05swe skrev 2025-03-10 09:58:06 följande:

Ja, förstår det givetvis och exakt det jag pratat om hela tiden att med modern dejtning måste man i princip vara perfekt på allt, vara jättelång, bjuda på exklusiva dejter på jättebra restauranger för att ens ha en chans m.m med modern dejtning. 

Källa på denna ganska absurda halmdocka? 

Det är inte en enda person i tråden som skrivit att problemet är modern dejting, det är bara du. Det är heller ingen som poängterat att du måste bjuda henne till en lyxrestaurang på er första dejt.

Vad "modern dejting" innebär har ingen som helst betydelse för dig, eftersom du aldrig frågat den här tjejen om en dejt. Och kommer med stor sannolikhet aldrig göra det heller. 
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-10 09:31:11 följande:
    HUR kan du veta det? Om jag skrev en tråd och majoriteten av alla som svarar uppfattade mig på ett visst sätt skulle jag definitivt i alla fall fundera över om de kanske har en poäng.
    Precis! Det finns två aspekter av den mänskliga identiteten. Den ena är hur vi uppfattar oss själva, den andra är hur vi uppfattas av andra människor. Båda två är lika verkliga.
    TS uppfattar sig själv som neurotypisk, vilket är sant, för det gör han.
    Många av oss i tråden uppfatta TS som autistisk, vilket är sant, för det gör vi.

Det är inte på något vis obligatoriskt att se sig själv på samma sätt som andra ser än, men det underlättar en hel del om de båda identiteterna stämmer någorlunda överens.
    anonym05swe skrev 2025-03-10 10:34:39 följande:
    Ingen i hela mitt liv har någonsin sagt jag är det för det stämmer inte. Att sen säga det bakom en skärm helt utan evidens eller ens belägg gör era anklagelser ännu konstigare. 
    En tråd som börjar närma sig 700 sidor säger en hel del. Du har skrivit många inlägg som visar på hur du resonerar, vilka slutsatser du drar och hur du förklarar dina slutsatser. Sammantaget ger detta en bild av att du har någon slags svårigheter inom det neuropsykiatriska fältet, mest troligt autism. 
    Det är inte en anklagelse, det är den bild jag har fått genom att läsa det du skriver i tråden.
    anonym05swe skrev 2025-03-10 11:02:39 följande:
    Nej det har jag inte på något sätt överhuvudtaget. Helt sjuka anklagelser utan grund 
    Nej, jag har förstått att du inte betraktar dig själv som autist. Det har framgått.
    Men varför skulle det vara sjukt av mig att hävda att jag betraktar dig som en trolig autist? Det är ingen anklagelse, jag påstår inte att du är kriminell eller klandervärd, jag påstår att du troligen har en funktionalitet inom NPF, som autism. Det är inget fel, det är ett sätt att fungera.
    anonym05swe skrev 2025-03-10 15:37:44 följande:

Modern dejting är det stora problemet med orealistiska krav på folk, alla förväntas vara perfekta osv

Du håller inte på med "modern dejting". Du håller på med "ingen dejting". Detta är en halmdocka från din sida.

Varför startade du ens en tråd? Du vet ju redan allting.

anonym05swe skrev 2025-03-12 11:42:40 följande:
    Nej, vet inte allting
    SkrattandeSkrattandeSkrattandeDrömmer
    Nähä, OK. För du ställer nästan inga frågor i tråden. Det är vi andra som ställer frågor till dig, som du besvarar korthugget och tvärsäkert. Du vet hur dåligt modern dejting fungerar och vilka orimliga krav influencers ställer på killar, och du vet att universitetet har dåliga examinationsformer och du vet att du inte får något jobb på grund av LAS, och du vet helt säkert att du inte har autism. Autism är för övrigt något dåligt och en anklagelse.
    anonym05swe skrev 2025-03-13 18:34:45 följande:

Jo, det gör jag 

Många är inte i långsiktiga relationer som sagt utan går mellan flera relationer lite hur som helst

Inte mitt fel att de moderna dejtningnormerna suger

Om du nu rör dig ute bland folk, reflekterar du inte över att det du ser och läser på nätet och sociala medier inte stämmer överens med hur folket du träffar lever? Har du märkt att killar som är kortare än 190 cm eller inte har råd med lyxrestauranger har partner? I många fall t o m en seriös partner. Och vad gäller de som går mellan flera relationer hur som helst - betyder det att de personerna lyckas attrahera inte bara en utan flera partners!
    Min man är för övrigt 185 cm, normalviktig men flintis och var tungt skuldsatt hos Kronofogden när vi träffades (fast han är grym på att laga mat, så jag har fått fantastiska middagar ändå). Min ex-man är jämnlång med mig och också flintis som min man, men hade hyfsad ekonomi och ett litet hus när vi blev ihop.

Om du tycker att de moderna dejtingnormerna suger - skit i dem, då, för bövelen!! Då får du försöka träffa en tjej på något annat sätt än genom dejting!
    anonym05swe skrev 2025-03-13 20:12:57 följande:

Inte sagt att jag vet mest men jag har också gått på dejt och det gick inte särskilt bra pga modern dejtning

Inte sagt att jag vet mest men många går mellan många relationer för att folk inte ens vågar vara öppna innan de går in i en relation.

Du gick på en dejt, en gång. Med en tjej som var en dålig matchning, vilket ni verkade tycka båda två. Det är inte modern dejtings fel. Ibland passar man inte ihop, helt enkelt.

Bekymra dig du om att skaffa din första egna relation, innan du bekymrar dig över vad "folk" gör! Eftersom du inte är en sån som går mellan många relationer kan du heller inte veta hur dessa "folk" tänker.
    anonym05swe skrev 2025-03-15 15:00:16 följande:
    Går inte att veta än
    Jo, det går att veta. För en massa sidor sedan skrev jag ett antal tecken på att en person är intresserad av att lära känna dig bättre. Vad jag minns har hon inte visat upp något sådant tecken överhuvudtaget.

Du vill inte tänka att hon är ointresserad, men allt tyder tyvärr på det.
    anonym05swe skrev 2025-03-16 00:07:00 följande:

Allt jag vill är att träffa den rätta kvinnan som kan leda till ett långsiktigt stabilt och kärleksfullt förhållande som inte är tråkigt 

Vilket är en bra målsättning. Hur tänker du ta dig dit?

Du behöver inte må dåligt över att du inte tagit ytterligare kontakt med tjejen nu under eventet, för du är inte speciellt intresserad av henne. Egentligen. Du har använt den här tråden och alla dina tankar och fantasier om den här tjejen som en verklighetsflykt.
    Dags att möta verkligheten nu!
    anonym05swe skrev 2025-03-16 13:59:57 följande:
    Vet inte exakt 
    Jo det gör jag för är djupt intresserad av henne. Inte en verklighetsflykt på något sätt. 
    Ett bra sätt att ta reda på hur du kan få en långsiktig, seriös partner är att fråga oss i tråden. Vi har rätt bra koll.

Nej, du är inte särskilt intresserad av henne. Men det gör inget, för hon är inte intresserad av dig heller. 
    Jo, det är en verklighetsflykt. Att tänka på hur underbart allt kommer att bli långt in i den avlägsna framtiden hindrar dig från att lösa de konkreta livsproblem du har framför dig just nu.
    anonym05swe skrev 2025-03-16 23:26:28 följande:

Gick bara rent logistiskt inte att kunna prata själv med henne

Nä, men då så. Då kan du släppa det här.

Hur tänker du kring dina studier och/eller jobb? Anmälan till höstens universitetsutbildningar öppnar idag!
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?