• fornminne

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2025-01-24 15:42:19 följande:

Är också bra mycket enklare att hamna i en relation om man är världsklass på något. 

Handlar inte om att våga eller inte. Handlar snarare om att jag bryr mig om henne och inte vill framstå som något som jag inte är (ex ytlig) 

Handlar inte om det

De flesta som inleder relationer är inte världsbäst på något. De flesta är helt vanliga kvinnor och män.

Att vara känd kan underlätta, men också försvåra, precis som någon skrev.

Och man "hamnar" inte i en relation. Man måste vara aktiv och visa intresse om det ska bli något.

Tjejen i lumpen kommer inte att tolka dig fel om du frågar om ni ska ses. Hon kommer att svara antingen ja eller nej. Svarar hon ja, är det bara att träffas och se vart det leder. Svarar hon nej, är hon inte intresserad. Och det är faktiskt inte hela världen. Du är inte misslyckad för det. Ingen kommer att skratta åt dig. Ingen kommer att håna dig. Ditt liv går vidare. Du har väl ett liv?

Livet är inte slut för att tjejen man gillar i slutet av tonåren inte känner samma sak.
    Ditt vuxenliv har nätt och jämt börjat. Du har många år på dig att träffa någon annan.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-01-31 16:34:55 följande:
    Inget men ville visa poängen enbart 

Jag vill verkligen bli hennes trots avståndet
    Hur ska du bli hennes då? 
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-07 13:04:57 följande:
    Nej, det är inte slut eller över. Hon vet inte ens om att jag är intresserad
    Vad hoppas du på? Att hon ska höra av sig till dig? Det verkar ju inte hända. 
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-07 13:10:49 följande:

Jag ska bjuda ut henne som sagt 

Nä, skulle må bäst av att hamna i en relation (allra helst med henne såklart eftersom jag gillar henne)

Hur ska du hamna i en relation?
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-09 11:55:12 följande:

Lyssna på Sveriges största arbetsgivare totalt:

www.svensktnaringsliv.se/bilder_och_dokument/bejl6v_nio-foretagarberattelser-las-ett-hinder-for-tillvaxt-och-jobbskap_1003591.html/Nio+fretagarberttelser%3A+LAS++ett+hinder+fr+tillvxt+och+jobbskapande.pdf

Andra ungdomar får ju jobb, eller hur? De jobbar i äldreomsorgen, i butiker, på donken, som vikarie i förskolor och skolor, de jobbar med städ osv.

Det kan vara lättare eller svårare att hitta jobb beroende på var du bor och vad du söker för typ av jobb, men det är INTE Las som hindrar dig.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-09 15:03:56 följande:

Jag har HP och en fullständig gymnasieexamen samtidigt som jag har erfarenhet inom ideella organisationer. 

Men de som redan har anställningar - som du menar att LAS gör det svårt att sparka - har ännu mer erfarenhet och kompetens än du. Många har högre utbildning också.

Det finns inget som säger att du skulle vara bättre än dem, eller att det skulle vara lättare för dig att få (och behålla) ett jobb, om LAS inte fanns, eller om det var lättare att sparka folk.

Visst, på de flesta större arbetsplatser finns åtminstone någon som egentligen inte borde vara där, ibland flera. Men de flesta gör åtminstone dugliga jobb och det finns inget som säger att oerfarna ungdomar som nyligen gick ut gymnasiet, skulle vara bättre.

Många ungdomar får jobb, trots LAS. Särskilt i bristyrken. Men delvis beror det förstås på var du bor och vad du söker för typ av jobb.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-09 17:32:22 följande:
    Var rätt många som inte klarade spärren så beror på dels dåligt studiematerial och att det var papperstentor. 
    I så fall var det ju en riktigt dålig kurs, om studiematerialet och lärarna var så dåliga att många inte klarade sig därför. Det tror jag inte är regel.

Vad papperstentor har med saken att göra begriper jag inte. Varför skulle det vara ett hinder?

Salstentor och muntliga tentor lär bli vanligare framöver eftersom det fuskas för mycket annars.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-09 17:32:22 följande:
    Var rätt många som inte klarade spärren så beror på dels dåligt studiematerial och att det var papperstentor. 
    Sen kan jag inte låta bli att undra på vilket sätt studiematerialet var dåligt. Det kanske var så, men det kommer allt oftare larm från högskolorna om att yngre studenter (födda kring millenniumskiftet) inte klarar högre studier. De klarar inte att läsa längre texter, de skriver sämre än tidigare generationer osv. Sämre språk och sämre ordförståelse. Sämre koncentrationsförmåga. En del vill ha ljudböcker (!), samt har klagat för att en del tentafrågor kommer direkt från kurslitteraturen och inte från föreläsningarna!

Så att många kuggade din kurs tar jag med en nypa salt. Kursen kanske VAR ovanligt svår eller dålig, men problemet kan lika gärna ligga hos studenterna.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-13 01:50:39 följande:
    Jag är djupt intresserad av henne då jag har känslor för henne.
    Är det inte jobbigt att gå omkring och vara djupt intresserad av någon så länge, utan att ta steget och ta reda på om hon är intresserad tillbaka?

Någon du inte ens har träffat på länge och bara har sporadisk kontakt med.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-13 11:28:15 följande:
    Redan sagt att det är jobbigt sedan tidigare
    Vad ska du göra åt det då? 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?