Inlägg från: Anonym (Varför ens försöka...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför ens försöka...)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2025-03-08 15:23:30 följande:
    Nä inte lönt att ge upp för det. Knappast så jag bara "nu ska jag bli kär i hon y istället"
    Jo, det är lönt att ge upp när det inte hänt något alls mellan er sen november 2023.
    Du behöver inte ha en ny att bli kär i direkt nu, det kommer när det kommer.
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-09 08:40:33 följande:

Jag tror inte att TS är avsiktligt arrogant. Snarare att han har svårt att förstå hur andra människor fungerar, hur relationer fungerar osv. 
    .....
    Det är inte ovanligt att personer med hans svårigheter, söker hjälp för ångest och / eller depression, när (om) de väl söker hjälp. De är ofta välfungerande eller hyfsat fungerande på ytan och har därför gått under radarn. Men världen är obegriplig för dem, de känner sig ofta missförstådda, hamnar i konflikter eller ofrivillig ensamhet, vilket får dem att må dåligt.

Du är så klok, Tvillingmorsan! TS, ta till dig av det hon skriver!

Anledningen till att du tycker att det här med tjejen (och livet i övrigt) är komplext och besvärligt, är för att du har svårigheter. Det är som ett brädspel, där de andra spelarna har tillgång till reglerna, men inte du, vilket är ett stort hinder för dig. Därför upplever du alltihopa som komplext, för att det är det för dig. För dig är det sant att det är komplext. För dem som har tillgång till reglerna är det superlätt. 

Jag tycker du ska ta kontakt med Studenthälsan! Det är kanske ett för stort steg att vända dig till psykiatrin direkt och be om en NPF-utredning. Studenthälsan kan vara ett första steg på vägen.
    Anonym skrev 2025-03-09 13:55:14 följande:

Sannolikheten att någon som ideligen svarar "nej, så är det inte" om precis allt ska komma till tillräcklig insikt för att börja få vissa omständigheter kontrollerade känns ganska försumbar, tyvärr.
    Hörbarhet nolla.

Nej, varför ens försöka?
    För att jag har någon slags hopp för TS ändå. För att jag hoppas att det ska gå bra för honom så småningom. Men det kanske är som du säger, att det är hörbarhet nolla från TS sida Obestämd.
    anonym05swe skrev 2025-03-09 15:07:38 följande:
    Nej har varken NPF eller liknande. 
    Det betyder inte att du inte har NPF, det betyder att du inte är utredd för NPF. Det har du skrivit tidigare att du inte är.
    anonym05swe skrev 2025-03-09 15:39:59 följande:
    Ja, för finns ingen anledning att göra en heller
    När du har svårigheter är det klokt att ta reda på vad svårigheterna består i.

Du har svårt att få till en kärleksrelation.
    Du har haft det svårt på universitetet.
    Du har svårt att få ett jobb.

En NPF-utredning kan ge svar. Och ge verktyg för hur du kan börja övervinna dina svårigheter.
    anonym05swe skrev 2025-03-09 20:51:01 följande:
    Många misslyckas också 
    Ja, så är det. Men för att inte fortsätta misslyckas är det bäst att försöka förstå orsakerna till misslyckandet och ta reda på vad en kan göra annorlunda för att lyckas nästa gång. Exempelvis lära känna sina svårigheter genom en NPF-utredning. 
    anonym05swe skrev 2025-03-10 09:24:35 följande:
    Nej för det som sagt inget med det att göra. 
    Det kan du inte veta utan att ha genomgått en utredning. 
    Du har bestämt dig för att du inte har någon diagnos, men det inte baserat på fakta eller kunskap om neuropsykiatriska diagnoser, utan mera någon slags känsla.
    anonym05swe skrev 2025-03-10 09:58:06 följande:

Ja, förstår det givetvis och exakt det jag pratat om hela tiden att med modern dejtning måste man i princip vara perfekt på allt, vara jättelång, bjuda på exklusiva dejter på jättebra restauranger för att ens ha en chans m.m med modern dejtning. 

Källa på denna ganska absurda halmdocka? 

Det är inte en enda person i tråden som skrivit att problemet är modern dejting, det är bara du. Det är heller ingen som poängterat att du måste bjuda henne till en lyxrestaurang på er första dejt.

Vad "modern dejting" innebär har ingen som helst betydelse för dig, eftersom du aldrig frågat den här tjejen om en dejt. Och kommer med stor sannolikhet aldrig göra det heller. 
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-10 09:31:11 följande:
    HUR kan du veta det? Om jag skrev en tråd och majoriteten av alla som svarar uppfattade mig på ett visst sätt skulle jag definitivt i alla fall fundera över om de kanske har en poäng.
    Precis! Det finns två aspekter av den mänskliga identiteten. Den ena är hur vi uppfattar oss själva, den andra är hur vi uppfattas av andra människor. Båda två är lika verkliga.
    TS uppfattar sig själv som neurotypisk, vilket är sant, för det gör han.
    Många av oss i tråden uppfatta TS som autistisk, vilket är sant, för det gör vi.

Det är inte på något vis obligatoriskt att se sig själv på samma sätt som andra ser än, men det underlättar en hel del om de båda identiteterna stämmer någorlunda överens.
    anonym05swe skrev 2025-03-10 10:34:39 följande:
    Ingen i hela mitt liv har någonsin sagt jag är det för det stämmer inte. Att sen säga det bakom en skärm helt utan evidens eller ens belägg gör era anklagelser ännu konstigare. 
    En tråd som börjar närma sig 700 sidor säger en hel del. Du har skrivit många inlägg som visar på hur du resonerar, vilka slutsatser du drar och hur du förklarar dina slutsatser. Sammantaget ger detta en bild av att du har någon slags svårigheter inom det neuropsykiatriska fältet, mest troligt autism. 
    Det är inte en anklagelse, det är den bild jag har fått genom att läsa det du skriver i tråden.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?