Inlägg från: Anonym (m.uj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (m.uj)

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Enligt mig är den sjukt hög. 

De flesta i den åldern som jag känner (jag jobbar på ett högstadium så de är rätt måna..) får mat och husrum samt hygienartiklar betalt och sen ev barnbidraget att hushålla med själv annars en fast summa som ska räcka till nöjen. 

Vinterkläder och skor får de flesta också upptill en viss summa, vill de ha dyrare får de spara själva. 

Många har också sina första jobb vid den här tiden. 

Innan lovet var det många som erbjöd sig via sociala medier att skotta, gå ut med hundar, hjälpa äldre med handling, barnpassning, att vara jultomte osv. 

• Anonym (m.uj)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-03 19:30:09 följande:

Det där är en fälla många går in i.. Att man köper en mobil på avbetalning istället för att lägga 30k på mobilen på en gång.. Och sedan sitta och betala deras jävla abonemang för en femhundring i månaden...

Det kostar en hundring i månaden att ladda en mobil.. Men då får man spara så man kan köpa av hela mobilkostnaden kontant. 

Fatta att lägga 60k på en mobil under flera år, som bara kostar 20k att faktiskt köpa..

Man måste inte heller ha den senaste eller dyraste mobilen. Min yngsta dotter köpte en själv för 10 000 kr för ett antal år sen, hon har den fortfarande. 

Jag själv brukar använda mig av de jag får gratis vartannat år på det abonnemang jag har. Fick köpa en vid något tillfälle då jag råkade ha sönder gratistelefonen och den kostade under 2000 kr och fungerade utmärkt till spel, fotografering, musiklyssnande och filmtittande vilket är det jag använder min telefon till förutom att använda sociala medier, ringa och skicka sms. 

TS binder bara ris till sin egen rygg OCH förstör för sitt barns framtida ekonomiska liv genom att skämma bort henne och inte lära henne pengars värde och vad saker och ting kostar. 

Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi