• Anonym (Sanna)

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

• Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi
  • Anonym (Ck)

Det är väl vanligt beteende för unga att tro att alla andra har det bättre och att dom själva skulle råka vara "utsatta"? 

Ingenting att bry sig om. Du får förklara att ni inte har något mer att ge henne och om hon vill ha det bättre ställt får hon bli bättre med det hon har eller ta och börja jobba. 

• Anonym

Skojar du? Hon har alldeles för mycket pengar. Hon blir ju helt bortskämd och fartblind

• Anonym (Ck)

Förövrigt mobil för 549:- i månaden?....

Där har ni en kostnad ni kan dra in på... Har man kontantkort så går det att köpa en mobil för hela priset och sen bara betala en hundralapp i månaden.

Internetkostnaden är gratis om man använder sig utav erat, eller så fort man är inärheten utav stadens wifi. 

• Anonym (m.uj)

Enligt mig är den sjukt hög. 

De flesta i den åldern som jag känner (jag jobbar på ett högstadium så de är rätt måna..) får mat och husrum samt hygienartiklar betalt och sen ev barnbidraget att hushålla med själv annars en fast summa som ska räcka till nöjen. 

Vinterkläder och skor får de flesta också upptill en viss summa, vill de ha dyrare får de spara själva. 

Många har också sina första jobb vid den här tiden. 

Innan lovet var det många som erbjöd sig via sociala medier att skotta, gå ut med hundar, hjälpa äldre med handling, barnpassning, att vara jultomte osv. 

• Anonym (Ck)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-03 19:26:22 följande:

Förövrigt mobil för 549:- i månaden?....

Där har ni en kostnad ni kan dra in på... Har man kontantkort så går det att köpa en mobil för hela priset och sen bara betala en hundralapp i månaden.

Internetkostnaden är gratis om man använder sig utav erat, eller så fort man är inärheten utav stadens wifi. 

Det där är en fälla många går in i.. Att man köper en mobil på avbetalning istället för att lägga 30k på mobilen på en gång.. Och sedan sitta och betala deras jävla abonemang för en femhundring i månaden...

Det kostar en hundring i månaden att ladda en mobil.. Men då får man spara så man kan köpa av hela mobilkostnaden kontant. 

Fatta att lägga 60k på en mobil under flera år, som bara kostar 20k att faktiskt köpa..

• Anonym (Ck)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-03 19:30:09 följande:

Fatta att lägga 60k på en mobil under flera år, som bara kostar 20k att faktiskt köpa..

Klart som fan att det känns som att man är fattigare då? 
  • Fjäril kär

Bästa sättet är väl realitycheck. Sätt dig ner med henne när du betalar räkningar och förklara vad allt är,  vad som kostar, varför det kostar och vilka pengar som på riktigt finns i familjen.  
    Dags för eget ekonomiskt ansvar . Hon låter bortskämd och inte har koll på pengars värde eller vad saker faktiskt kostar.  Hon har väldigt mycket pengar att röra sig med och är nog lite fartblind av det att alltid ha råd. 

• Anonym (Skämtar du?)

Är detta ett skämt?
    900 varje månad på kläder? Pengar för nöje och månadspeng? 
    Hon får på tok för mycket!

Men som svar på din fråga.
    Du får göra en budget tavla som de gör i lyxfällan och sätta upp falska hundralappar i varje post. Då man inte ser pengarna framför sig på riktigt så blir det svårt att förstå hur mycket man har. För många blir det en AHA upplevelse när de ser på tavlan vart alla pengarna går.

Det blir lättare att faktiskt förstå vad saker och ting kostar.
    Som de andra skriver så har hon blivit fartblind av pengarna.
    Är denna summan standard i hennes klass och med hennes vänner?

• Anonym

Du är inte skyldig att redogöra för alla dina inkomster och utgifter. Du ska inte hamna i något redovisningsansvar inför henne. Om du redan är i underläge inför din dotter , att hon sas kräver mer och pengar och dominerar dig så ska du tänka dig för så att du inte vänder ut och in på dig själv för att redovisa alla dina inkomster och utgifter. 
    Men du kan hitta uppgifter på nätet vad andra barn i den åldern får av sina föräldrar för att ge henne perspektiv.

Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi