• Anonym (g)

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Jag kan förstå att hon inte "ser" allt det där. Busskort, mobil, mat, hygien, träning (=hobby) försvinner. Allt hon får är ju inte saker hon väljer och kan inte räknas så. Däremot månadspeng+extra+skyhög klädbudget blir en helt del

• Anonym (g)
    Anonym (M) skrev 2024-01-03 23:14:28 följande:
    Npf-diagnos. Dvs de har redan uträtt hennes svårigheter. 

Reda ut... Dvs personen lär mena vad man kan göra åt för att förhindra borttappade mobiler och toast.

Nog för jag inte tycker toast är så illa faktiskt, kunde varit värre och vem som helst förstår att sånt där jobbas på utan att behöva en detaljerad plan

• Anonym (g)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-04 09:33:10 följande:

Redan igår skred jag till verket och införde de nya förutsättningarna när hon bad om 100:- extra till en grej hon vill göra. Vi skulle även åka till ett köpcentrum tillsammans nån dag men blev jättesur när hon insåg att hon inte skulle få något extra till shoppingen, endast mat någonstans.
    Då har hon även fått ganska rejält i julklappspengar utöver klädbudgeten.
    Så jag sade helt enkelt att detta inte funkar och vi gör som hennes kompis har det, precis som hon också själv bett om, dvs barnbidraget.
    Jag skippar köpcentret helt enkelt för att det inte känns kul när hon är så otrevlig, och jag kommer inte vika mig en tum.
    Jag tänker använda pengarna till något för mig istället.
    Blir intressant att se hur hon kommer till insikt att det blir ganska mycket mindre för henne, dvs 1250:- istället för 1500:-, och inga små extra utgifter för diverse/nöjen som tidigare - nu blir det NOLL utöver. Jag kommer däremot spara dem i tysthet så kanske vi kan göra nåt kul sedan när hon visat lite mognad, för nej, hon gör ingenting här hemma.
    Alternativt att hon får en bonus för klarade prov som någon skrev.

Som sagt, tack för alla bra råd! Och JA, hon behöver bromsas.

Du införde just när hon frågade med en tonåring +npf Tyst Hon behöver bromsas men ta det efter hennes förutsättningar, inte pang på.
  • Anonym (g)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-01-05 22:08:29 följande:
    Min brorson har lätt autism. Han har hörsnäckor med active noise canceling där han kan slå av omgivningsbruset på en knapp och någon form av passiva hörselskydd. Det finns iaf tekniska lösningar för att få bort det mesta av ljudet.

Och en kompis barn har med sig matlåda som hon micrar.

TS har lämnat tråden.

Snälla kalla ingens autism lätt. Förminskade så ini...

Var finns ens en micro på ett högstadium förutom personalrummet? Jaja lika bra att inte svara

• Anonym (g)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-01-05 22:27:07 följande:
    Suck. Det är vanligt att använda begreppet lätt autism. Det gör till ocb med hans föräldrar. Det beskriver bara en autism som inte är så svår relativt till andra som har autism.

Alla kommunala skolor jag varit i har haft mikro. Jag har jobbat som ekonom i flera större rektorsområden och besökt många skolor. 

Ja du får sucka hur mycket du vill när någon snällt ber dig att undvika något som är så fel att säga och som leder till konsekvenser för personer med autism. Suck.

Men då har du även klankat ner på vad barnet äter så insynen i autism är nog obefintlig

Nu när jag ändå frågade, var i skolan finns dessa micros?

• Anonym (g)
    Anonym (Skämtar du?) skrev 2024-01-06 15:38:02 följande:
    När ska ni med Autism förstå att diagnosen är en skala? Bara för att du kan sitta och skriva på firum så betyder det inte att alla med autism kan göra det. Det finns Autism typ 1,2 och 3. De med typ 1 har den lättare varianten.

Lol som om det vore problemet här, att inte förstå kritiken mot att kalla autism lätt/ högfungerande/etc är en sak... Det är inte hjälpbehovet som kritiseras eller som ens behövs nämnas i alla dessa sammanhang som folk slänger sig med dessa nedsättande termer. Bara för att någon kan skriva eller tala är inte deras svårigheter i sig milda eller lätta.1-3 kan användas vid behöv men ytterst sällan det behövs utan används oftast på ett sätt som påverkar autister negativt.

yosamdysam har bra videor på ämnet om du faktiskt skulle varit intresserad

Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi