• Anonym (Fia)

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Galet dyra mobilabonnemang folk väljer. 

Haft samma de senaste 8-9 åren - det höjdes nyss för första gången under den tiden till 109kr i månaden. När jag först bytte till det för att sanera budgeten var det lite snålt då det bara ingick 1 GB data och 60 fria samtal samt obegränsat sms. Men sedan dess har de bara lagt i mer tror det är 5 GB data och sedan länge helt fria samtal. Använde upp datatrafiken några gånger när jag var bortrest när den fortfarande var max 2 GB men aldrig sedan dess, har alltid max pott sparat. 
    Finns verkligen ingen anledning att betala dyra abonnemang om man inte av någon anledning inte har internet med wifi hemma. 

Binda sig till ett pris för över 500 för en liten pytterabatt?

Känns som folk blivit lite fartblinda i vad som är rimliga priser för ett mobilabonnemang, det gillar ju företagen förstås. 

Jaja man väljer ju själv vad man spenderar på. Och ja jag använder min telefon mycket (slår bland annat alltid över den irriterande 100 timmars nivån på ljudbokstjänster), det enda jag inte gör är att sätta mig och tittar på strömmad video länge på platser utan wifi, men det finns ju nästan överallt och dessutom kan man offline spara rätt mycket, och skulle jag av någon anledning hamna i en situation där jag plötsligt "måste" det så sitter ändå en pott på 100 GB där (som sagt inte hänt på närmare 7 år nu). 

• Anonym (Fia)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 19:19:55 följande:
    Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

Ingen idé att gå in på i detalj då många redan gjort det, men man gör ju verkligen sitt barn en björntjänst att "betala allt", jätteviktigt att lära sig att budgetera och vara sparsam när man växer upp så man kan det när man senare kanske måste göra det. Med den typen av vanor hur klarar man sig då t ex på CSN?

När jag var 14 hade jag större delen av barnbidraget, tror mina föräldrar behöll 150kr och betalad i gengäld vinterjacka/skor. Resten var upp till mig att planera för (avkrävdes en planerad budget för att visa att jag förstod hur jag behövde göra för att ha råd med de kläder jag kunde tänkas vilja ha osv). Väldigt snart lärde jag mig att utnyttja reor och att prioritera - t ex valde jag billigare märke på jeans hade jag också råd med 1-2 tröjor osv. Efter några år att kombinera det hela och se till att köpa märkesjeansen på rea osv. Det enda extra mina föräldrar betalade som väl får motsvara träningskortet är att jag hade häst och de betalade för hästens kostnader och ridlektioner etc. men ridkläder fick jag betala själv och/eller önska till jul och födelsedag. 
Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi