• Studentpappa

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Kostnaden för en 14-åring är ju enligt konsumentverket 2270:-/mån inkl försäkring. Så det finns väl som du redan insett saker att dra ner på.

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Räkan77 skrev 2024-01-03 21:02:31 följande:

Träningskortet skulle jag definitivt betala, viktigt att röra på sig 

Helt klart, ett gymkort som används skulle jag definitivt betala. Hellre det än att hon väljer bort det för smink eller fika. 

Dottern och hennes kompisar åker gärna slalom i lokala backen, ska mycket till för att jag skulle säga nej till det. 
  • Studentpappa
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 20:54:21 följande:
    Tusen tack. Det här ska jag använda mig av.
    Vad är rimligt att (för mig själv) att budgetera för skor och jacka?
    Det är väl lite upp till dina egna preferenser också, en vinterjacka som håller är ju svår att hitta under 1000:-. 

Minst ett par skor och en jacka om år är väl rimligt att räkna med.
  • Studentpappa
    Pascal skrev 2024-01-04 11:56:21 följande:

Men vad dillar du om? Vart har du kollat det? Jag har halebop/telia och betalar som sagt 7500:- för min telefon via abonnemang mot för 9500:- som den skulle kostat om jag köpt den kontant. 

Vara ärliga med varandra? Absolut, tror majoriteten byter telefon betydligt oftare än vart 5:e år! En mobil idag håller i ca 2-3 år innan den börjar bli seg, batteriet laddar ur snabbt mm och det är då man vill byta.
    Oavsett vad så handlar det inte om några 70 000:- som du vill ha det till. 

Och nej, min familj är inte fattig :D

Rabatten får du för du binder dig till 24mån eller vad avtalet är på. Du behöver inte ta den på avbetalning, utan kan betala den summan direkt.

Så gjorde jag med dotterns iPhone 12 för bra precis två år sedan och fick den för 4400:- då hos halebop. Men sen är man ju fast i det abb i 24 mån.

Sambon gjorde lika hos Telia för några månader sedan.
  • Studentpappa
    Pascal skrev 2024-01-04 12:22:07 följande:
    Ja det vet jag, men eftersom jag är nöjd med mitt abonnemang och vet att jag vill ha det länge framöver så ser jag ingen mening med att casha telefonen. Men absolut, oavsett så blir telefonen billigare än att köpa den kontant i butik med kontantkort till som ck här vill ha det till att det inte är. Enligt hen betalar vi 70 000:- i slutändan för telefonen :) 
    Haha, ja det går säkert att lyckas med det om man signar med någon skummis till gatusäljare Tyst

Jag byter barnens abb till fello nu, blir rätt mycket billigare än halebop.
  • Studentpappa
    EpicF skrev 2024-01-04 16:25:47 följande:
    Så gör jag alltid. Betalar kontant men binder mig för att få rabatten. 
    Ja det är ju oftast en svårslagen deal. Det var mer än tio år sedan jag behövde köpa en egen mobil, men skulle antagligen göra lika själv också. Bryr mig inte i att ha det senaste utan så länge kamera och lagring är tillräckligt är jag nöjd.

Men samtidigt vägrar jag en seg mobil så jag ligger oftast "bara" några år efter det senaste..
  • Studentpappa
    Anonym (q) skrev 2024-01-04 17:28:06 följande:
    Ett abonnemang på 569 kr = 6828 kr per år.
    Mitt abonnemang på 149 kr = 1788 kr per år.
    Min telefon kostade ca 6000 har jag för mig (Samsung Galaxy s10e) och fungerar fortfarande utmärkt efter tre år.
    Mitt abonnemang har då kostat mig 5364.
    Ditt har kostat 20484 under samma tid.
    Lönsamt att binda upp sig för några tusen rabatt?
    Och ditt och det abonnemanget är likvärdigt? 
Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi