Anonym (Ck) skrev 2024-01-04 12:44:48 följande:
Sätt dig på comviq eller vart som helst och räkna ut det!
OK. Men först, ca 30% av befolkningen byter mobil var tredje år. Ungefär lika många byter mer sällan än 4 år. 21% byter var fjärde år och resten byter oftare än var tredje år. Så låt oss laborera med 3 och 5 år. Jag är ändå på jakt efter en ny mobil åt min son. Han vill ha en Sony.
Comviq har tre Sony-telefoner. Tittar vi på den mittersta i uppvisat månadspris så står det där på valsidan 479 kr/månad. När jag går in på den framgår att det priset gäller bindningstiden för 36 månader, vilket är 3 år. Då ingår alltså mobilen, abonnemanget och en delbetalningsavgift. Abonnemanget, som han ändå har/skulle ha kostar 195 kr i månaden, så det räknar vi av. Kvar blir 284 kr i månaden för själva telefonen och delbetalningsavgiften. Det är detta som är den intressanta summan.
Så vad är då 284 kronor på 36 månader? 10224 kronor.
Nej, inte ens om man behåller telefonen i 5 år kommer den kosta mer än så, för då är den redan betald. Att abonnemanget kostar pengar är egalt.
Om vi ändå skulle räkna med abonnemanget, vad skulle "telefonen" kosta? Ok, så vi har 10224 kr för telefonen och dess delbetalningsavgift. Abonnemanget är bara bundet i 36 månader men ok vi behåller det istället i 60 månader. Jo ytterligare 11700 kr, eller totalt 21724 kronor. Med brasklapp då för att man kan byta abonnemang efter 36 månader.
Exakta siffror är svåra att hitta men med några olika källor, mer och mindre vetenskapliga, har 90% bytt ut sin mobil på 5 år.
Av nyfikenhet och tillfälle att göra en jämförelse så gick jag in på Elgiganten, som ju som bekant äger Phonehouse, och tittade på samma mobil. För att jämföra äpplen med äpplen kollade jag vad en avbetalning skulle kosta där. De hade bara 35 månader som längsta betalning istället för 36. Där blir den totala kostnaden 10795 kr.
Comviq har tagit bort att man kan betala mobilen direkt. Vill man göra det får man gå till deras moderbolag, Tele2. Där kan man casha mobilen för 10990 kr, eller 9576 kronor om man skyndar sig och köper innan mellandagsrean tar slut.