Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-01-05 00:55:50 följande:
Jag skulle aldrig gå med på det där. Hur kunde ni föräldrar ens börja med det undrar jag.
Kläder: be henne köpa second hand eller begagnat. Nytt köper man bara om man verkligen måste.
Lunchpengar i skolan? Skolmaten är väl gratis?
Nöjen och extra/diverse vad är det? Hon har ju månadspeng.
Låter som hon har en dyr mobil. Köp en begagnad eller låt henne ärva en av er. Och kontantkort eller familjeabonnemang. Finns för runt 150 kr i månaden.
Oftast är det normer kring status och materiella ting som påverkar en del. Ni föräldrar till hennes vänner borde prata ihop er och sätta upp vettiga normer. Dessa typer av värderingar gör bara människor olyckliga i slutändan.
Man kan gärna läsa tråden innan man svarar, blir väldigt mycket upprepningar efter några dagar sedan trådstar.
Vart och hur hon köper kläder är upp till henne, hon får barnbidraget och kan välja att köpa 10 plagg för 350:- eller ett för varje summa. Hon är redan van med second hand.
Skolmaten är gratis men hon har svårt att äta den pga diagnos, både avseende maten i sig och miljön. 25:- per dag har funkat för att få i henne något öht under dagen, matsäck har inte funkat. Äter hon skolmaten har hon fått de 25:- som en bonus, hon har generellt jobbigt att gå till skolan pga diagnos. Alternativet är att hon inte äter, dvs blir tröttare och i långa loppet hemmasittare. Då har de 25:- känts ok, som en del av omvårdnadsbidraget på 2000:- in per månad.
Den dyra mobilen är också en effekt av diagnosen, som jag också tidigare svarat. Detta är den tredje på samma abonnemang, varav den senaste fick plockas ut i förtid för ett högre månadsbelopp. Det är också den sista hon får.
Det är absolut s k normer och status som styr, och jag har ju bett om hjälp här. Varken jag eller hennes pappa tycker att det är viktigt och vill ju förmedla bra värderingar, samtidigt som det finns en diagnos och det faktum att hon är tonåring. Blir jättekonstigt att uppmuntra bra värderingar som medkänsla och empati samtidigt som man uttrycker sig med att ifrågasätta hur vi föräldrar ens kunde börja med det här.
När hon fyllde 14 för några månader sedan ville hon börja råda över sin egen ekonomi. Vilket hon fick, som innebar 1500:-/mån. Hon gavs även extra ibland, och upp till mig att bryta, vilket jag har gjort och kommer inte längre göra. Det har inte funkat och ändå klagats så nu går vi tillbaka till upplägget innan.
Tror det är fjärde gången jag förklarar varje sådan här ifrågasättning nu, det vore ju fantastiskt om man läser trådsvaren innan man själv svarar, det blir många upprepningar. Tack ändå.