• EpicF

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Anonym (Ck) skrev 2024-01-04 10:00:21 följande:
    Det är jättegulligt att tro att det inte är så det fungerar..

Men du betalar dolda kostnader på det här på allt ifrån internet till att kunna ringa samtal.. (något som är gratis så länge du är inärheten av ett wifi.. Och eftersom att alla sitter hemma idag cirka 90% av tiden, så har du alltid sånt.. Det betyder att när du går utanför wifi range och du ringer ett samtal så kostar det dig enbart 20 jävla kronor..)

Vad du betalar för är att vara konstant uppkopplad. Onödig utgift för den som vill ha mera pengar i sin egen plånbok. 
    20kt för ett samtal utan för wifi? Har aldrig betalat det. 

Jag betalar en fast summa på ca 300kr och ringer, smsar och surfar (20gb) "gratis" och betalar aldrig något extra. Enbart om jag befinner mig utanför EU/EÖS. 
  • EpicF
    Studentpappa skrev 2024-01-04 12:14:55 följande:
    Rabatten får du för du binder dig till 24mån eller vad avtalet är på. Du behöver inte ta den på avbetalning, utan kan betala den summan direkt.

Så gjorde jag med dotterns iPhone 12 för bra precis två år sedan och fick den för 4400:- då hos halebop. Men sen är man ju fast i det abb i 24 mån.

Sambon gjorde lika hos Telia för några månader sedan.
    Så gör jag alltid. Betalar kontant men binder mig för att få rabatten. 
  • EpicF

Ck: Nej, jag betalar inte mer än jag ringer för. Hade jag betalar per minut och per sms så hade jaf haft räkningar på uppåt 1000kr och ännu mera om jag betalade för internet. 

• EpicF

Anonym Ck: Nej, inte jag heller. Ligger på runt 8-10h vilket jag tror är inom det normala. 

• EpicF
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-04 18:10:32 följande:
    Aå du menar att prata i genomsnitt ca 30min per dag under en månad är mycket? 

Tycker faktiskt det är inom det normala. 

Vad är det som är feleäknar? Jag får meddelande på min telefon hur mycket jag pratat i snitt senaste månaden och det brukar ligga mellan 8-10h per månad.
    På min jobbtelefon pratar jag betydligt mer, men det är ett måste i mitt jobb. 
  • EpicF
    Anonym (c) skrev 2024-01-07 18:17:15 följande:
    Man har inte lätt autism om man behöver hörsnäckor och passiva hörselskydd. 
    Det kan man absolut ha. Man kan förövrigt vara extra ljuskänslig även utan en NPF-diagnos. 
Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi