Inlägg från: Anonym (Claudia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Claudia)

Delad vårdnad

En fråga: skulle du själv lämna ditt eget barn till den här mannen varannan vecka? Halva ditt barns uppväxt? 

Om inte: varför tror du att din fru skulle vilja lämna sitt barn till honom varannan vecka? Han låter oengagerad, fattig, ointresserad, rentav skadlig med tanke på medicineringen. 

Jag må vara en kossa, men jag tänker precis samma tanke som du. Varför har du satt dig själv och ditt kommande barn i den här sitsen? 

Det finns stor risk att ditt styvbarn är hos er 100% av tiden när han blir äldre. De flesta tonåringar brukar välja en plats för att slippa åka fram och tillbaka. Det kan också hända hans pappa något som gör att ni har honom på heltid. Det måste man alltid räkna med. Med tanke på hans handikapp finns det ju också stor risk att det dröjer flera år innan han flyttar ut som vuxen. 

• Anonym (Claudia)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 15:47:49 följande:
    I ena handen har du en bebis som kräver tid och omvårdnad, helt beroende av dig.
    I andra har du en otacksam 10-åring som avgudar sin frånvarande pappa och som har haft sin mors fulla uppmärksamhet från det att han föddes.
    En självklarhet att 10-åringens farsa ska tvingas ta mer ansvar tycker jag.
    Det låter tyvärr väldigt illa att du redan nu funderar på att "skicka ut" barnet trots att han bara är 10 i nuläget. Rätt sorglig läsning. 
    Anonym skrev 2024-02-21 16:13:50 följande:
    En förälder som har sitt barn hos någon som inte ens ger medicin till barnet kommer att leva i stress och stark oro. Det är motsatsen till återhämtning.
    Föräldern kommer bli mer trött av att veta att barnet blir vanskött än att själv ta hand om det
    Ja, detta är spot on. Så är det. Som mamma mår jag bäst när jag får se mitt barn i ansiktet varje dag. Jag vet att många trivs med varannan-vecka-livet, men jag tror inte jag skulle göra det. 
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 15:39:43 följande:
    För att va en 🐮 gissar du bra! 😄♥️
    Barnets far är en fattig, ointresserad, tämligen misslyckad skuldsatt medelålders gubbe i en liten hyresrätt.
    Hade jag skickat dit mitt barn om jag va i samma sits som min sambo? Ja. Bägge föräldrar ska lägga tid & ta ansvar.
    Hennes barn, ett tonårsmisstag, har haft 100% uppmärksamhet från sin mor under hela sin uppväxt. Inte mer än rätt att hennes nästa barn får iaf 50%. Något jag tror blir svårt om det inte är 50/50 fördelning.
    Med eller utan handikapp så ska det "barnet" ut efter gymnasiet.
    Varför måste du nämna att han är ett misstag? Tror du har skrivit här förut, börjar känna igen den här historien. 

De flesta normala föräldrar tänker inte i procent när det handlar om barnet. Man är 100% förälder 24/7 oavsett var barnet befinner sig. Det kan bli dubbelt så jobbigt om barnet är hos pappa och hon sitter och oroar sig för honom samtidigt som hon ska orka vara mamma till en baby. Snacka om utbränd. 

Ditt barn som är nummer 2 kommer alltid få mindre uppmärksamhet än ett endabarn. Det är ju det valet du har gjort och det är så de flesta av oss har vuxit upp och mått bra av. 

• Anonym (Claudia)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 19:38:06 följande:
    Mitt hus så om det blir "knepigt" så kickar jag ut mor och son.
    Kommer prioritera eget/egna barn.

Hon kommer ju ta med sig båda barnen och ha den lilla halva tiden. Men om du redan nu planerar ett trasigt hem med skilda föräldrar så kan man tänka sig att hennes ?man picker? fortfarande är trasig. 

• Anonym (Claudia)
    EnAnonumius skrev 2024-02-22 10:20:51 följande:
    "Barnets mor är väl medveten om vilka "utmaningar" barnet har."

Vart ville du lomma med den kommentaren? Ingen i tråden har nog missat att modern är väl medveten om vilka utmaningar barnet har.

Sedan säger jag till dig, som jag även säger till kvinnor, som säger "mina/mitt" barn.
    Barnet är inte barn ditt. Barnet är både sambons och ditt.

Sedan om du kickar ut mamman (om det skulle komma dit) så hur skall du rättfärdiga det inför omvärlden och rättsväsendet?
    Han inbillar sig att det är han som styr och ställer nu. Han ska bestämma var styvbarnet ska bo och hur ofta, han ska bestämma när styvbarnet ska flytta hemifrån, han ska bestämma var hans egna barn ska bo och med vilka osv. 

Han har nog missat att han bara är en av tre vuxna i den här ekvationen och att hans barn blir ett av två syskon oavsett vad hans drömscenario säger honom. 

Han låter ganska oförskämd och dominant, nästan som styvbarnet. Jag ser en röd tråd här. 
  • Anonym (Claudia)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 10:44:40 följande:
    Jag kan bestämma hur länga barnet bor i mitt hus. Väljer min sambo att flytta med en 19-åring när han ska ut från mitt hus så fine, men mina barn stannar.
    Mitt/mina barn blir inte ett av två syskon. I mina ögon är de inte syskon.
    Okej, jag ser att du har byggt en fantasivärld och den verkar du trivas bra i.

Stanna där då, men en vacker dag kommer du vakna upp. 
  • Anonym (Claudia)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 10:53:41 följande:
    Kommer aldrig se på ett bajskletande misstag som ett syskon till mina barn.
    Barnen hade gärna fått va 50% med henne också för den delen, men med garanti att de aldrig är ensamma med en person med grava problem att förstå handlingars konsekvenser.
    Det är du och hon tillsammans som har gjort det aktiva valet att ha detta bajskletande misstag till syskon till ert barn. Bara ni och ingen annan. 

De flesta brukar inte bilda familj med bajskletande misstag. Men det gjorde du! 

Tror du har panik inom dig just nu för att du inser att det är oåterkalleligt. Vilken sorglig historia. 
  • Anonym (Claudia)
    Anonym (Livet) skrev 2024-02-22 20:14:26 följande:
    Varför ska en pappa få enskild vårdnad i allmänhet.Nej ,det är bara att gilla läget.Hjärtat är stort!!
    Det handlar inte om pappa eller mamma. Enskild vårdnad är mycket ovanligt i dagens Sverige. 

Vårdnad är inte heller samma sak som umgänge. Man kan ha enskild vårdnad och gemensamt umgänge. 

Tänk på lilla Tintin och andra barn som har tvingats till sin mordiska förälder under devisen att det är så viktigt för barnet att ha denna kontakt. 

Därför är det extremt viktigt att välja rätt medförälder och rätt familjesituation till sitt barn. Det kan till och med bli livsviktigt. 

Det valet går nämligen inte att göra ogjort. 
Svar på tråden Delad vårdnad