• Anonym (Man)

Delad vårdnad

Står mitt i en situation där fadern till ett barn aldrig haft det mer än varannan helg, med undantag för ett par veckor på sommaren.
    Han har aldrig betalt för barnet, vare sig för kläder, aktiviteter, barnvagn, etc..
    Senaste åren har han dock tvingats betala via myndighet.

Modern (min sambo) är skeptisk till 50/50 fördelning av flera anledningar.
    Dels har fadern vid upprepade tillfällen visat dålig förståelse av hur viktigt det är att barnet får sin medicin. "Alla glömmer väl ibland".
    Den ekonomiska biten oroar den med. Inget som tyder på att fadern skulle bry sig om att köpa kläder eller annat som barnet har hos bägge föräldrar.

Min roll i detta: Vi väntar nu barn och jag vill helst att det är en 50/50 ordning på plats innan vårt barn föds. Hennes tidigare barn har en hög med diagnoser (kromosomfel, adhd, enkopres, etc,) och är minst sagt krävande.
    Tror det hade varit bättre för alla inblandade med 50/50.
    Hennes barn får då mer energi från oss när det är här.

Har någon här tankar om hur man får ihop bästa lösningen?

Och till alla dömande medelålders FL 🐮, ja jag vet vilken situation jag satt mig i men det är värt ansträngningen så kom med tips eller låt bli att svara.

• Svar på tråden Delad vårdnad
  • MsM84

Vill någon av föräldrarna till barnet att det ska bo 50/50?

• Anonym

Jag förstår inte allt.
    Menar du att den enda som har önskemålet att barnet bor halva tiden hos sin pappa är styvfar?

• Anonym (Hmm)

Räkna inte med att komma till 50/50 tills barnet föds. Om pappan inte köper kläder så måste mamman ändå, men hon måste inte skicka med ombyten etc. Tyvärr måste hon också släppa det där med medicineringen, det kan man inte påverka. Om barnet ska vara där på halvtid så måste mamman släppa allt vad gäller ansvar när barnet är hos pappan, med full vetskap att hen antagligen kommer att ha en bristande tillvaro där. Om hon kan leva med det på sitt samvete så är det bara att sätta igång med att jobba mot delat boende så snart som möjligt, helst med överenskommelse via Familjerätten så det finns på papper.

• Anonym (Claudia)

En fråga: skulle du själv lämna ditt eget barn till den här mannen varannan vecka? Halva ditt barns uppväxt? 

Om inte: varför tror du att din fru skulle vilja lämna sitt barn till honom varannan vecka? Han låter oengagerad, fattig, ointresserad, rentav skadlig med tanke på medicineringen. 

Jag må vara en kossa, men jag tänker precis samma tanke som du. Varför har du satt dig själv och ditt kommande barn i den här sitsen? 

Det finns stor risk att ditt styvbarn är hos er 100% av tiden när han blir äldre. De flesta tonåringar brukar välja en plats för att slippa åka fram och tillbaka. Det kan också hända hans pappa något som gör att ni har honom på heltid. Det måste man alltid räkna med. Med tanke på hans handikapp finns det ju också stor risk att det dröjer flera år innan han flyttar ut som vuxen. 

• Anonym (Man)
    Anonym skrev 2024-02-21 15:22:58 följande:

Jag förstår inte allt.
    Menar du att den enda som har önskemålet att barnet bor halva tiden hos sin pappa är styvfar?

Nja.
    Barnets far vill (säger han) att barnet ska va där 50%. Men då ska han inte betala något förutom det som barnet har där.
    Barnets mor vill, men tror inte att samarbete med barnets far bli bra (har aldrig varit bra).
    Jag (styvfar) vill att det är 50/50 för att barnets mor ska ha tid för återhämtning och ork för en liten bebis.

Så alla "vill samma" men med helt olika ingångsvinkel kan man säga.
  • Anonym (vilket)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 15:19:10 följande:
    Delad vårdnad

Står mitt i en situation där fadern till ett barn aldrig haft det mer än varannan helg, med undantag för ett par veckor på sommaren.
    Han har aldrig betalt för barnet, vare sig för kläder, aktiviteter, barnvagn, etc..
    Senaste åren har han dock tvingats betala via myndighet.

Modern (min sambo) är skeptisk till 50/50 fördelning av flera anledningar.
    Dels har fadern vid upprepade tillfällen visat dålig förståelse av hur viktigt det är att barnet får sin medicin. "Alla glömmer väl ibland".
    Den ekonomiska biten oroar den med. Inget som tyder på att fadern skulle bry sig om att köpa kläder eller annat som barnet har hos bägge föräldrar.

Min roll i detta: Vi väntar nu barn och jag vill helst att det är en 50/50 ordning på plats innan vårt barn föds. Hennes tidigare barn har en hög med diagnoser (kromosomfel, adhd, enkopres, etc,) och är minst sagt krävande.
    Tror det hade varit bättre för alla inblandade med 50/50.
    Hennes barn får då mer energi från oss när det är här.

Har någon här tankar om hur man får ihop bästa lösningen?

Och till alla dömande medelålders FL 🐮, ja jag vet vilken situation jag satt mig i men det är värt ansträngningen så kom med tips eller låt bli att svara.

På vilket sätt skulle det vara bra för barnet att tvingas bo hos en förälder som inte klarar av att ta hand om honom och hans behov på ett rimligt sätt? 

Man stoppar inte undan tidigare barn för att det kommer nya barn. Han har lika stora behov som innan, och samma rätt att få sina behov tillgodosedda, och inte tvingas bo med någon han knappt känner och som troligen kommer att vanvårda honom. 

Kanske är bättre att du flyttar och har ert kommande barn 50/50 så slipper du storasyskonet. Själv skulle jag aldrig leva med någon, än mindre skaffa barn med någon, som tycker att mitt tidigare barn är i vägen och ska bort. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Claudia) skrev 2024-02-21 15:28:59 följande:

En fråga: skulle du själv lämna ditt eget barn till den här mannen varannan vecka? Halva ditt barns uppväxt? 

Om inte: varför tror du att din fru skulle vilja lämna sitt barn till honom varannan vecka? Han låter oengagerad, fattig, ointresserad, rentav skadlig med tanke på medicineringen. 

Jag må vara en kossa, men jag tänker precis samma tanke som du. Varför har du satt dig själv och ditt kommande barn i den här sitsen? 

Det finns stor risk att ditt styvbarn är hos er 100% av tiden när han blir äldre. De flesta tonåringar brukar välja en plats för att slippa åka fram och tillbaka. Det kan också hända hans pappa något som gör att ni har honom på heltid. Det måste man alltid räkna med. Med tanke på hans handikapp finns det ju också stor risk att det dröjer flera år innan han flyttar ut som vuxen. 

För att va en 🐮 gissar du bra! 😄♥️
    Barnets far är en fattig, ointresserad, tämligen misslyckad skuldsatt medelålders gubbe i en liten hyresrätt.
    Hade jag skickat dit mitt barn om jag va i samma sits som min sambo? Ja. Bägge föräldrar ska lägga tid & ta ansvar.
    Hennes barn, ett tonårsmisstag, har haft 100% uppmärksamhet från sin mor under hela sin uppväxt. Inte mer än rätt att hennes nästa barn får iaf 50%. Något jag tror blir svårt om det inte är 50/50 fördelning.
    Med eller utan handikapp så ska det "barnet" ut efter gymnasiet.
  • Anonym (vilket)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 15:39:43 följande:
    Barnets far är en fattig, ointresserad, tämligen misslyckad skuldsatt medelålders gubbe i en liten hyresrätt.
    Hade jag skickat dit mitt barn om jag va i samma sits som min sambo? Ja. Bägge föräldrar ska lägga tid & ta ansvar.
    Hennes barn, ett tonårsmisstag, har haft 100% uppmärksamhet från sin mor under hela sin uppväxt. Inte mer än rätt att hennes nästa barn får iaf 50%. Något jag tror blir svårt om det inte är 50/50 fördelning.
    Fast nu finns ju det här barnet, oavsett vad du tycker om det. Och barn ska inte bo med föräldrar som inte tar hand om dem. 

Jag skulle skicka ut dig långt innan jag skickade ut mitt barn. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (vilket) skrev 2024-02-21 15:37:17 följande:
    På vilket sätt skulle det vara bra för barnet att tvingas bo hos en förälder som inte klarar av att ta hand om honom och hans behov på ett rimligt sätt? 

Man stoppar inte undan tidigare barn för att det kommer nya barn. Han har lika stora behov som innan, och samma rätt att få sina behov tillgodosedda, och inte tvingas bo med någon han knappt känner och som troligen kommer att vanvårda honom. 

Kanske är bättre att du flyttar och har ert kommande barn 50/50 så slipper du storasyskonet. Själv skulle jag aldrig leva med någon, än mindre skaffa barn med någon, som tycker att mitt tidigare barn är i vägen och ska bort. 
    Jag ser vad som är bäst för mitt kommande barn.
    Sambon försöker se vad som blir bäst för bägge.
    Barnet har som sagt varit hos sin far varannan helg tidigare och några veckor om somrarna.
    Att jag skulle flytta och lämna barnet potentiellt utan tillsyn med min bebis är helt uteslutet.
  • Agda90
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 15:39:43 följande:
    100% uppmärksamhet och 50%... Hur tror du att vi andra gör? Vi dumpar inte över våra ungar på någon annan för att det kommer ett syskon!

Du låter lite som att du ska skyffla undan ditt bonusbarn för att prioritera ditt biologiska. 

Den där sista meningen var direkt vidrig!!
    Är din fru med på att du ska kasta ut hennes barn efter studenten?
Svar på tråden Delad vårdnad