Inlägg från: Anonym (vilket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vilket)

Delad vårdnad

Anonym (Man) skrev 2024-02-21 15:19:10 följande:
    Delad vårdnad

Står mitt i en situation där fadern till ett barn aldrig haft det mer än varannan helg, med undantag för ett par veckor på sommaren.
    Han har aldrig betalt för barnet, vare sig för kläder, aktiviteter, barnvagn, etc..
    Senaste åren har han dock tvingats betala via myndighet.

Modern (min sambo) är skeptisk till 50/50 fördelning av flera anledningar.
    Dels har fadern vid upprepade tillfällen visat dålig förståelse av hur viktigt det är att barnet får sin medicin. "Alla glömmer väl ibland".
    Den ekonomiska biten oroar den med. Inget som tyder på att fadern skulle bry sig om att köpa kläder eller annat som barnet har hos bägge föräldrar.

Min roll i detta: Vi väntar nu barn och jag vill helst att det är en 50/50 ordning på plats innan vårt barn föds. Hennes tidigare barn har en hög med diagnoser (kromosomfel, adhd, enkopres, etc,) och är minst sagt krävande.
    Tror det hade varit bättre för alla inblandade med 50/50.
    Hennes barn får då mer energi från oss när det är här.

Har någon här tankar om hur man får ihop bästa lösningen?

Och till alla dömande medelålders FL 🐮, ja jag vet vilken situation jag satt mig i men det är värt ansträngningen så kom med tips eller låt bli att svara.

På vilket sätt skulle det vara bra för barnet att tvingas bo hos en förälder som inte klarar av att ta hand om honom och hans behov på ett rimligt sätt? 

Man stoppar inte undan tidigare barn för att det kommer nya barn. Han har lika stora behov som innan, och samma rätt att få sina behov tillgodosedda, och inte tvingas bo med någon han knappt känner och som troligen kommer att vanvårda honom. 

Kanske är bättre att du flyttar och har ert kommande barn 50/50 så slipper du storasyskonet. Själv skulle jag aldrig leva med någon, än mindre skaffa barn med någon, som tycker att mitt tidigare barn är i vägen och ska bort. 
  • Anonym (vilket)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 15:39:43 följande:
    För att va en 🐮 gissar du bra! 😄♥️
    Barnets far är en fattig, ointresserad, tämligen misslyckad skuldsatt medelålders gubbe i en liten hyresrätt.
    Hade jag skickat dit mitt barn om jag va i samma sits som min sambo? Ja. Bägge föräldrar ska lägga tid & ta ansvar.
    Hennes barn, ett tonårsmisstag, har haft 100% uppmärksamhet från sin mor under hela sin uppväxt. Inte mer än rätt att hennes nästa barn får iaf 50%. Något jag tror blir svårt om det inte är 50/50 fördelning.
    Med eller utan handikapp så ska det "barnet" ut efter gymnasiet.
    Fast nu finns ju det här barnet, oavsett vad du tycker om det. Och barn ska inte bo med föräldrar som inte tar hand om dem. 

Jag skulle skicka ut dig långt innan jag skickade ut mitt barn. 
  • Anonym (vilket)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 15:47:49 följande:
    I ena handen har du en bebis som kräver tid och omvårdnad, helt beroende av dig.
    I andra har du en otacksam 10-åring som avgudar sin frånvarande pappa och som har haft sin mors fulla uppmärksamhet från det att han föddes.
    En självklarhet att 10-åringens farsa ska tvingas ta mer ansvar tycker jag.
    Otacksam 10-åring? Vad är det han ska vara tacksam för?

Ja, pappor bör ta ansvar. men om de inte gör det, så ska inte barnet drabbas av det, utan då ska barnet bo hos den förälder som tar väl hand om det. Inte skickas ut för att nya snubben tycker det. 
Svar på tråden Delad vårdnad