Inlägg från: Nattviol |Visa alla inlägg
  • Nattviol

Läkare säker efter KUB att något är fel

Elil skrev 2024-02-22 21:56:55 följande:

Tack Maymom för stöd ???? Vi sa det också att hon nog vill att vi ska vara förberedda och vi menade inte att verka naiva. Givetvis diskuterar vi tänkbara scenarier men när vi gjort det vill vi inte ge upp hoppet om den lilla riktigt än. Vi har 2,5 vecka av väntan på fostervattenprov och det vore ju väldigt sorgset att enbart tänka det värsta tänkbara redan. Känslan vi fick från läkaren är att det finns inte en chans för positivt resultat och just den biten gör oss ställda. Kändes nästan meningslöst att vi ens gör vidare utredning så säker som hon var att något är mycket fel 😔

Kan också tillägga att vi inför mötet idag trodde att vi skulle prata om hur det är att leva med ds men hon tog inte upp någonting ur positivt perspektiv eller om ett drägligt liv med ds utan enbart komplikationer/fortsatt utredningar och andra svårigheter. 

Vi försöker hålla modet uppe till vi vet mer i alla fall men pratar om hur vi ställer oss vid olika scenarier. 🌸

Nu har jag inte varit i er situation alls och kan inte föreställa mig hur det är. Men om det inte känns okej eller om ni i efterhand tycker att ni har blivit felbehandlade av läkaren är ett tips att prata med patientnämnden. Patientnämnden tar ingen ställning till vårdfrågorna men bemötande med mera. 

Jag tänker som utomstående utan att ens vara insatt i det hela att läkaren har träffat många i er situation som redan bestämt sig. Det betyder inte att läkaren borde bemöta er så alls (och något man kan ta med patientnämnden). 

Ett tips kan ju vara att på facebook hitta DS-grupper. Jag tror ni kommer få många fler trevliga svar där än av läkaren. Personer som varit i er situation. 

Ta hand om er i helgen och försök koppla bort alla tankar så gott det går några dagar. Fattar att det är svårt, men just nu kan ni inte göra så mycket åt något utan bara avvakta. 
Svar på tråden Läkare säker efter KUB att något är fel