Läkare säker efter KUB att något är fel
Hej, i måndags gjorde vi KUB. Har aldrig gjort det med mina två tidigare barn. Fick väldigt dåligt resultat: 1:2 på ds och 1:7 på de andra trisomierna. Nackspalt 3,7. Är 35 år, 36 senare i år.
Blev helt ställd, gick hem och läste i forum om andra med samma eller liknande resultat. Upplevde som att många skrev att KUB visade fel så jag blev optimistisk och tänkte att vi tänker att allt är bra tills vi vet annorlunda. Vi fick en läkartid idag, torsdag efter KUB, för att prata närmare om detta resultat. När läkaren frågade hur det var sa vi hur vi tänkte. Att vi väljer att hålla oss positiva till vi vet mer men då sa hon att hon starkt råder oss att tänka att allt inte är bra. Hon sa att framförallt nackspalten indikerar att något är avvikande. Sen utförde hon ultraljud igen och mätte och sa att lårbenet är kort som hos barn med downs och ansiktet såg platt ut även om det var svårt att se. Blev så chockad med allt man läst om hur fel KUB kan vara men att hon lät så säker på att något är fel. Vi gör fostervattenprov 11 mars. Sen får vi vänta några dagar på resultat. Om det mot förmodan visar på provet att barnet är genetiskt friskt så är det stor chans på hjärtfel - att det är därför nackspalten visar sådan bredd för att lymfvätska samlats där pga något fel sa hon till oss.
Känns så märkligt att hon kan vara så säker. Vi tyckte fostret såg friskt ut och inte alls som att den såg platt ut med korta lårben när de mätte första gången. Men nu såg det ut så. Alla skriver att man inte ska ta KUB för sanning men läkaren kändes som att hon skulle bli väldigt förvånad om vi hade ett friskt barn där inne.
Jag antar att jag undrar om någon haft liknande historia kring KUB oavsett utgång ❤️ dela gärna med er. V