• Hjelm

Den bästa småstaden...

Om man vill bo i en mindre stad - under 50 000 invånare - men som samtidigt inte känns som en sunkig håla - vilken tror ni är ett bra val?

Plus om det ändå är hyfsat nära, kanske en, en och en halv timmes, bilfärd till någon av våra större städer.

Plus också för vackra omgivningar, ett levande centrum etc. Det ska inte kännas som en död spökstad bara för att den är liten.

Finns det några såna att rekommendera?

• Svar på tråden Den bästa småstaden...
  • Rockärbäst

Enköping 
    Bålsta 
    Båda nära till både Stockholm och Västerås Glad
    Bålsta  = SL pendeltåg till Sthlm  + SJ till Sthlm, Enköping och Västerås. 

• TvillingmammaVästgöte
    Rockärbäst skrev 2024-02-23 15:41:05 följande:

Enköping 
    Bålsta 

Bålsta är ingen stad.
  • Henke81
    Freddie K skrev 2024-02-23 15:34:20 följande:

Falköping kanske? Vet inte hur många invånare de har, men det kan inte vara så många och det tar bara en timme med tåg till Göteborg. Sen pratar de lite bonnigt där med och jag gillar det. Glad

Dom pratar fint och det ligger bra till
  • Henke81
    Hjelm skrev 2024-02-23 15:30:55 följande:
    Håller med, Strängnäs var jag en hel del i när jag växte upp eftersom jag hade släkt som bodde där. Supermysig stad, och en timme från Stockholm. Hade nog varit idealiskt om det inte vore för att kriminaliteten och gängvåldet brett ut sig så mycket där på senare år, som sagt.
    Nej Idag skulle jag inte sätta min fot i Strängnäs, men när jag växte upp hade Strängnäs nästan bilden av en idyllisk liten stad. Nästan
  • Henke81
    Rockärbäst skrev 2024-02-23 15:41:05 följande:

Enköping 
    Bålsta 

Enköping är ganska?.. tråkig. 

Bålsta är varken särskilt fint och trevligt, eller ens en stad. Ligger oroväckande nära sunkhålan Bro också. 
  • flygrl

Sigtuna är litet och mysigt med trevlig bebyggelse och gammal historia vid Mälaren. Nära till både Uppsala och Sthlm (och Arlanda). Fast det är nog rätt dyrt att bo där I guess.

• Användare50

Vadstena
    Trosa
    Borgholm
    Söderköping

Kanske lite mindre än vad du tänkt? Men Trosa ligger nära Stockholm, Borgholm nära Kalmar, Vadstena och Söderköping är nära Linköping/Norrköping. 

Har inte själv bott i någon av städerna så kan inte uttala mig om hur det är att bo där men mysiga och vackra omgivningar, historisk bebyggelse och mycket event och happenings sommartid.

• Studentpappa

Oavsett stad så se till att det är bra tågförbindelser, jag bor i en stad i den storleken och tåget är värt mycket för stadens välmående. Likväl för arbetsmarknaden.

Ride it like you stole it
  • fjanten
    Henke81 skrev 2024-02-23 13:42:47 följande:
    Den bästa småstaden...
    Konstig dialekt i Sala. Liknar ju inget annat.

Men i övrigt så..

Tidigare var nog Strängnäs en bra stad, men nu har maffian hittat dit, så den staden går bort 
    Jag tycker att salabor har en dialekt som är väldigt Västmanland men med influencer av Dalarna. Ganska mysig dialekt!
Svar på tråden Den bästa småstaden...