Inlägg från: Anonym (Lyckliga relationer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lyckliga relationer)

Otrohetstråden - Den positiva tråden

Anonym (Otrogna vill inte bli bedragna) skrev 2024-03-27 11:27:10 följande:

Hur menar du att du på förhand kan veta vilket utfall din otrohet kommer att få?

Jag menar den dagen du bestämmer dig för att hoppa över skaklarna, hur kan du på förhand veta att det garanterat aldrig kommer fram? Det är då du gör din riskanalys, och det kan inte göras efter otroheter som inte är kända. Där finns inget att bedöma efter, för de är som sagt okända och okänt hur många som klarar sig utan att bli upptäckta.Man brukar rimligen utgå från det kända, och inte det okända. 

Menar du att det finns folk som är immuna mot att folk blir förälskade och besatta i dem, är de immuna mot könsjukdomar och immuna mot att preventivmedel och skydd kan fallerar? Ja, då och endast då, kan de möjligen klara sig undan att bli upptäckta. 

Jag menar precis det jag skrev i inlägget,
    och allt det som jag har skrivit i tidigare inlägg.

För mig är det där övriga du skriver bara hittepå från din sida.

När jag liksom alla människor gör en riskbedömning så utgår man självfallet från sina egna tidigare erfarenheter och allt övrigt som man känner till.
    Jag är på inget sätt begränsad till enbart det som du påstår.

Jag vet med 100% säkerhet att sådana handlingar inte alls behöver löpa någon risk att avslöjas, 
    och det behöver inte alls innebära att man är beredd satsa sitt förhållande.

Och jag anser det som fullkomligt självklart att många fler än jag VET detta.

Jag hoppas du klarar förstå att jag och många andra VET av erfarenhet. Det är inget vi bara tycker, det är inget vi tror eller gissar, inget vi hoppas, utan det är fakta att vi vet.

Anonym (Otrogna vill inte bli bedragna) skrev 2024-03-27 11:35:07 följande:
    Det där svarade jag ju på. Jag skrev att det inte alltid kommer fram,men att det alltid finns risker att det förr eller senare kan komma fram. På ett eller annat vis, som exempelvis det jag skrev i förgående inlägg. De otroheter som rimligen klarar sig undan bäst är engångshändelser.

Jag skrev att det är fifty-fifty när man gör riskbedömningen. Aldrig någonsin skrivit att det alltid kommer fram. I så fall blandar du ihop inlägg.
    Jag uppfattar det som att du bekräftar att vi är överens och att vi tycker lika.

Du liksom jag tycker inte det är rätt och rimligt att påstå det som flera i tråden försöker påstå.

du anser det INTE rimligt som vissa i tråden gör, påstå att det alltid kommer fram förr eller senare 

Hoppas jag uppfattade dig rätt och att vi är överens.

(Det andra kan vi lämna helt eftersom vare sig jag eller någon annan har hävdat det du skriver här kommer de i princip aldrig bli kända)
    Anonym (Otrogna vill inte bli bedragna) skrev 2024-03-27 12:00:34 följande:

Javisst du kanske befinner dig i klimakteriet och vet att du inte kan bli gravid. Har en fling med olika män i olika städer.  Kollar upp dig för könsjukdomar efter varje gång. Utelämnar inte ditt namn eller någon info till männen du är med så de inte kan bli intresserade. Alternativt så är det gifta män. 

I vilket fall, om jag ska göra en riskbedömning för hur stor risken är att jag får lungcancer eller KOL om jag börjar röka. Då utgår jag från att jag vet att risken finns, och inte hur många som aldrig får lungcancer och KOL. Jag utgår självklart från det kända. Även om man varit otrogen fler gånger och klarat sig, så gjorde man fortfarande valet utan erfarenhet första gången. 

Jag hoppas du klarar förstå att jag och många andra VET av erfarenhet. Det är inget vi bara tycker, det är inget vi tror eller gissar, inget vi hoppas, utan det är fakta att vi vet.

För mig är det där övriga du skriver bara hittepå från din sida och jag väljer därför avstå från att diskutera alla dessa fantasier.

Anonym (Otrogna vill inte bli bedragna) skrev 2024-03-27 12:17:56 följande:
    Det är inga fantasier, utan de enda tänkbara anledningarna jag kan komma på för att man kan vara otrogen med noll chans till upptäckt.
    Det var inget jag behövde svar på, men det finns inte många andra sätt att kunna vara otrogen utan risk.

Du får självfallet, tycka, tro, gissa och fantisera om precis vad du vill. Om du har ett behov av det så får du måla fan på väggen.

Men du behöver klara förstå, och acceptera, att jag och många andra VET av erfarenhet.

Det är inget vi bara tycker, det är inget vi tror eller gissar, inget vi hoppas, utan det är fakta att vi vet

Det är fullkomligt uppenbart och självklart att det förekommer otrohet som aldrig någonsin blir känd.
    Du må tycka att detta faktum är obekvämt för dig, du gillar det inte, jag förstår och accepterar att du skulle föredra att otrohet inte skulle förekomma, men det förekommer och kommer alltid förekomma otrohet som aldrig blir känd, oavsett hur obekvämt det är att erkänna och oavsett vad du tycker om den saken.

Oavsett vad du känner för behov av att fantisera om gällande risknivåer så är det sant att det i verkliga livet förekommer otrohet som förblir okänd, alltså där risken uppenbarligen var obefintlig.
    Denna sanning och detta faktum går inte att motsäga.

Oavsett vad du vill tro eller vad du vill fantisera om så gäller att 
    jag och många andra VET av erfarenhet.

Anonym (Otrogna vill inte bli bedragna) skrev 2024-03-27 16:54:13 följande:

Jag har redan sagt många gånger att jag inte påstår att otrohet alltid blir upptäckt.  Så jag kan inte inbilla mig att det inte förekommer otroheter som förblir okända Jag vet redan att det förekommer. (behöver förhoppningsvis inte skriva det en gång till). Det verkar snarare som att det är du som vägrar tro att det motsatta kan hända, och att bland annat de faktorer jag skrev kan vara anledningar till det. . 

Det jag vänt mig emot är att du tvärsäkert kan förutspå det från första gången du är otrogen. Det är rätt vanligt bland otrogna att ha hybris och tro att hemska saker aldrig händer dem. 

Det är intressant att du skriver *många oss som VET att det inte kommer fram* Inte utan att jag undrar hur du kan veta så mycket om andras okända otroheter. Dessutom att det är många som är okända, och som förblir det. 

Jag VET rent faktabaserat att det förekommer att det förblir okänt och därför kan jag tvärsäkert uttala mig om detta.

Jag har aldrig diskuterat specifikt första eller andra gången, eller något om antal gånger som handlingen sker.

På vad grundar du det att det skulle vara vanligt att bland otrogna att ha hybris? Jag är övertygad att hybris rent generellt är lika vanligt bland otrogna människor som icke otrogna människor.

Det kan vara så att du bygger din felaktiga bild på att det bland dem som bär sig klantigt åt och blir avslöjade mycket väl skulle kunna vara vanligare med hybris.

Men då tror jag snarare att bland alla dem som förblir okända så utgörs dessa av människor som handlar begåvat och då är det nog färre än genomsnittet som har det du kallar hybris och att det alltså sannolikt att det är ovanligare hos dem än hos genomsnittet.

Jag har under många år intresserat mig för ämnet. Jag är en mogen och erfaren man som känner många människor och genom åren har jag sett en hel del sådana handlingar. Men framförallt har jag pratat om detta ämnet med ganska många människor. Bland dessa finns det fler än jag som med säkerhet vet, av egna erfarenheter.

Att otrohet är relativt vanligt råder det stor samstämmighet om. Vissa hävdar dessutom att det finns tillräckliga underlag för att påstå att det är ganska eller mycket vanligt, framförallt anser många att det är vanligare än vad de flesta i allmänhet tror.
    I de flesta undersökningar och bland de som är insatta i ämnet, t ex bland terapeuter och bland forskare som har yrkesmässig kunskap om ämnet råder relativt stor samstämmighet.

Mot denna bakgrund behövs bara en vanlig och normal sannolikhetsbedömning för att förstå att många otroheter följaktligen är okända.

Anonym (Otrogna vill inte bli bedragna) skrev 2024-03-28 13:37:07 följande:
    Ja precis, exakt mina tankar också.

Jag förstår inte hur man kan veta något 100% i förväg innan det finns säkra fakta, och det gör det egentligen inte förrän de är döda? Först då kan man veta helt säkert.

Åtminstone förhåller det sig så i min värld..
    Jag VET rent faktabaserat att det förekommer att det förblir okänt

För mig är det fullkomligt självklart att det förekommer massor av handlingar, bl a otrohet, som för alltid förblir okända.

Jag VET att sådant förekommer.

Det förekommer t ex att båda inblandade parter har levt hela sina liv och sedan gått bort av ålder men att någon av alla deras handlingar under livets gång fortfarande är okänd.
    Även en handling som t ex otrohet kan ha förekommit men har förblivit okänd för alltid.
    Det är självklart att sådant förekommer.

Den som har ett behov av att försöka ljuga för sig själv och inbilla sig att sådant inte förekommer den måste ha något mycket märkligt behov av att förneka den helt uppenbara sanningen och därmed ha ett behov av att leva i sin egen lögn.

Hur kan någon ens vilja försöka inbilla sig att vissa handlingar som begås, att det inte skulle kunna förekomma att de kan förbli okända???
    Anonym (Otrogna vill inte bli bedragna) skrev 2024-04-02 11:28:09 följande:

Men hur många gånger måste jag säga om och om igen att jag inte påstår att det inte finns otrohet som förblir okänt? 

Det jag försökt säga om och om igen, är att du inte i förväg kan veta om den kommer förbli det eller inte. DÅ när du gör valet att vara otrogen, kan du omöjligt veta om det förblir okänt eller inte. Det enda den otrogna kan göra är att minimera risken.

Att det finns otroheter som förblir okända har jag aldrig förnekat. Men de otrogna personerna gjorde sitt val att ta risken, det var tydligen värt att riskera upptäckt och eventuella konsekvenser.

Varför citerar du då mitt inlägg, och kommenterar mina inlägg i flera sammanhang, när du skriver om och försöker framställa något helt annat än det jag har skrivit om?

Jag har aldrig resonerat om det som du skriver om.
    Men du upprepar dig, och som vanligt på lögnaktigt sätt.

Läs vad jag har skrivit.
    Försök att förstå det som står skrivet.
    Be om en förklaring om du inte har förmåga att förstå.

Om du citerar mig, och/eller resonerar med mig eller om mig, håll dig då till det jag faktiskt har skrivit,
    och inte till dina egna ständiga hittepå.
    Anonym (John-Anders) skrev 2024-04-02 12:28:46 följande:

Mitt ex avslöjade efter kanske tio år att hon hade varit otrogen. Det knäckte min självkänsla. För henne var det nog bara ett sätt att bli av med skuldkänslorna. 

Så med min andra kvinna (sen 25 år) har jag överenskommelsen "don´t ask - don´t tell". Om hon gör ett snedsteg vill jag inte veta. Och om jag skulle göra det så skulle jag göra det väldigt diskret.

Om någon av oss skulle inleda ett långt förhållande vid sidan av så skulle vi antagligen behöva sära på oss, eller lägga korten på bordet och försöka förhandla om en öppen relation. Vilket skulle kunna bli resultatet om hon blir så sjuk att hon inte kan ha sex längre, eller inte alls vill längre.

TS bad om att slippa moraliseringar, varefter följde en skitflod av moraliseringar. Tröttsamt.

Tack för ett bra och också intressant inlägg.

Och jättestort tack för att du håller dig till trådens ämne och för att du gör valet att visa normal grundläggande respekt för TS.

Den som inte klarar att hålla sig till ämnet, den som inte har förmåga att respektera TS, den borde starta en egen tråd eller göra sina inlägg i en tråden där de håller sig till ämnet. Men det verkar den inte begripa...

Att inte respektera andra medlemmar, att inte ha en egen förmåga att respektera TS och trådens ämne, att inte visa någon som helst respekt för FL:s regler och riktlinjer, visar på ynklighet och tyder på en väldigt låg begåvning.
    nihka skrev 2024-03-28 12:14:44 följande:
    otrohet sårar och splittrar människor, vilket väldigt få tycker är positivt.
    Återigen upprepas detta uppenbara och självklara sakfel.
    Återigen visar det på förmågan, eller viljan?, att tänka begränsar sig ungefär till näsans längd.

Otrohet som förblir okänd kan självfallet inte såra och splittra människor.
    Den som inte vet något om en annan människas handling kan givetvis inte tycka att den okända handlingen är vare sig något positivt eller något negativt.

Det är fullständigt självklart (om man tänker efter bara lite...) att den enda gången handlingen kan såra och splittra människor är i de fall handlingen blir känd.
    Anonym (M) skrev 2024-04-02 13:06:21 följande:

Bland det svåraste att förlåta är att man blev lurad genom att hållas ovetande. För då har man fråntagits rätten att reagera och ta sina egna beslut. 

Men vissa tycker det är ok, att frånta andra rätten att bestämma över sitt eget liv. Eller är det rädslan att de ska bestämma över ert liv? 

Hur kan det vara svårt att förlåta en handling som du inte känner till?
    Självfallet finns ingen anledning att ens reflektera över att förlåta, det är omöjligt reflektera över om det skulle vara svårt eller lätt att förlåta, en handling som man inte vet något om.

Det du tänker och skriver är självfallet begränsat endast till de fall som blir kända.
    Men du skriver ju själv i ditt inlägg att du hålls ovetande.

Du är ovetande, hur skulle handlingen då ens kunna väcka tanken hos dig om att förlåta?
    Ännu mindre om det är lätt eller svårt för dig att förlåta något som du är ovetande om...
Svar på tråden Otrohetstråden - Den positiva tråden