Inlägg från: Anonym (Livia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Livia)

Min man försörjer sina föräldrar

Så ni bidrar lika mycket vardera till hushållet?
    Sedan har ni era egna pengar att göra vad ni vill med?

Du har väl ingen som helst rätt att bestämma vad han gör med sina egna pengar när ni inte har gemensam ekonomi?

Sedan är det så i en del länder att det inte finns något pensionssystem utan barn förväntas ta hand om sina föräldrar. Du har valt en man med den kulturen, du har skaffat barn med en man från den kulturen. Och du är inte det minsta låst, du kan lämna om du vill.
    Och han har lite rätt i att man inte måste spara till sina barn. Utbildning är gratis här. Såklart bra om man kan, men då kanske du kan spara lite till era barn?

• Anonym (Livia)
    Anonym (.) skrev 2024-03-09 08:50:34 följande:
    Ja det handlar om att lära sig mer om kulturen som partner kommer ifrån. Men det är väl ingen nyhet att i de flesta kulturer så har man starkare band till sina föräldrar. Så om TS inte trivs med sin partner är det bara att gå isär. Jag tror inte att han kommer ändra sig och plötsligt skita i sina föräldrar.
    Vi har lika starka band med våra föräldrar i Sverige, vi har bara ett annat ekonomiskt system där äldre får pension och bostadsbidrag osv, så att de har en egen ekonomi. Om dina föräldrar haft egen inkomst/pengar nog så hade du ju inte behövt skicka några.
  • Anonym (Livia)

Anonym (.)

Ja vi har äldreboenden här. Ofta när de äldre flyttar in är de väldigt gamla och sjuka och behöver personal runt sig 100% av tiden.

Det är svårt för arbetande barn att bara gå hem från jobb och som 60+ ta hand om någon som behöver hjälp med all hygien osv. Rullstolar och liftar är inte jättelätt att bara slänga in i ett hem.

Sedan vet jag inte riktigt hur du tänker, visst du skickar hem pengar, men du är ju inte där? Hur har du ett starkare band till dina föräldrar när du bor i ett annat land och inte kan hjälpa dem med matlagning, toalettbesök och dusch?

Du anser att pengar = starkare band, medan vi i Sverige förser våra äldre med personal dygnet runt istället.

De flesta äldre får mycket besök på sina boenden.

Har förresten jobbat med många utländska kollegor och alla jag frågar tycker Sveriges sätt är bättre med hemtjänst och äldreboenden eftersom i deras länder förväntas kvinnan släppa hela sitt liv för att ta hand om åldrande föräldrar och ev svärföräldrar, för det finns ingen samhällshjälp.

Och väldigt många äldre på våra boenden är ju också utländska, vars barn hjälpt dem flytta in. Varför bor inte utländska äldre hos sina barn i Sverige, om ert band är starkare?

• Anonym (Livia)

Anonym (.)

Nu pratar jag om alla de utländska äldre som redan bor i Sverige, varför har de hemtjänst och boende, varför hjälper inte deras barn dem? Jag sa inget om att flytta äldre till Sverige, utan den äldre invandrande befolkningen som redan finns här.

Sedan dina föräldrar behöver inte hjälp idag, men du slänger dem alltså på dina systrar och köper dig fri, och sedan säger du att du har starkare band än de som besöker sina föräldrar på boende?

Sedan är det så i Sverige att våra föräldrar inte är fattiga, mina föräldrar har tex hela sina liv haft högre lön än vad jag har och kan unna sig mer.

Vad är mest rätt: att människor kan ha förutsättningar att faktiskt ha en egen inkomst och ett bra liv, eller att de ska vara fattiga och behöva förlita sig på sina barn? 

vilket system tycker du är bäst? Vad gör de äldre i ditt hemland som inte lyckades få några barn?

Svar på tråden Min man försörjer sina föräldrar