• Anonym (Sara)

Min man försörjer sina föräldrar

Vi är sambo och har ett barn som
    är 5 år. Vi har separat ekonomi , delar någorlunda lika på utgifter. Båda är låginkomstagare i nuläget. Han är väldigt ?snål? med utgifter. 

har vetat länge att han skicka pengar till sin familj utomlands men inte hur mycket. han har menat på att det inte rör mig då han bidrar ekonomiskt med det han ?ska?.

men visat sig att det är ca. 25% av hans låga inkomst. 

detta är förstås väldigt fint att han vill ta hand om sina föräldrar som har det kärvt , men jag blir arg då vi inte har något sparande och lever snålt. 

vi Har inget gemensamt sparande till barnet heller . 

Han menar på att vi har det så bra i Sverige att man inte behöver spara till sitt barn, vilket inte stämmer . Han menar också på att det är en kulturkrock när jag säger att det känns fel att han lägger så mkt pengar till sina föräldrar. 

har sett liknande trådar på familjeliv, och tycker det är ett rent utnyttjande . Komma till Sverige bli ihop med en svensk kvinna, låsa henne med ett barn och sedan jobba och skicka pengar till sitt hemland. 

åsikter?

• Svar på tråden Min man försörjer sina föräldrar
  • Anonym (Budget)

Ni måste göra en budget. 

En budget där ni tar in alla gemensamma utgifter - bostad, mat, sparande (till er, barnet och eventuella framtida bostadsköp om sådan planer finns) semester/resor till hans hemland, nöjen, mat, kläder - ja allt gemensamt ni kommer på. 

Sedan har ni ett (ev fler) gemensamma konton dit ni sätter in en bestämd summa pengar varje månad. Ni tar summan för utgifterna och delar 50/50 alternativt om ni delar procentuellt efter inkomsten om det skiljer sig. 

Därefter de pengar som är över på era konton är era. Vill han skicka 25% av det som är kvarav HANS pengar till sina föräldrar - låt honom göra det. Vad du gör för dina pengar får du välja, men låt dem inte ingå i er gemensamma ekonomi. Ta bara sonen på en resa, åk iväg med vänninorna eller spara till något som du längtar efter exempelvis.

• Anonym (Mia)

På vilket sätt är du låst? Du bor i Sverige så du kan ta ut skilsmässa. Sedan är det så i Sverige att var och en bestämmer över sina pengar. 

• Anonym (Sofia)

Behövde du verkligen starta ännu en tråd om samma ämne?

Att du inte skilt dig från karln än utan låter det fortsätta.

• Anonym (Sambo?)
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-07 15:42:39 följande:

På vilket sätt är du låst? Du bor i Sverige så du kan ta ut skilsmässa. Sedan är det så i Sverige att var och en bestämmer över sina pengar. 

TS är ni gifta eller sambo? Du skriver min man? Om ni inte är gifta kan du ju hålla din ekonomi helt separat även vid en separation. Så fortsätt betala din del och lägg upp ditt egna sparande. Det stämmer antagligen att ni har en rejäl kulturkrock, men han har ju krasst sett rätt att lägga sina pengar på vad han vill.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (Sara) skrev 2024-03-07 15:29:29 följande:
    har sett liknande trådar på familjeliv, och tycker det är ett rent utnyttjande . Komma till Sverige bli ihop med en svensk kvinna, låsa henne med ett barn och sedan jobba och skicka pengar till sitt hemland. 

åsikter?

Att du överdriver. Han utnyttjar inte dig för han bidrar med ungefär lika mycket. Han har inte låst dig med ett barn, DU valde att ligga med honom och skaffa barn! Och han gör precis vad han vill med sina pengar! Oavsett om det är att hjälpa sin familj eller köpa fula bilar eller dyra smycken eller vad som helst.
  • Anonym (Livia)

Så ni bidrar lika mycket vardera till hushållet?
    Sedan har ni era egna pengar att göra vad ni vill med?

Du har väl ingen som helst rätt att bestämma vad han gör med sina egna pengar när ni inte har gemensam ekonomi?

Sedan är det så i en del länder att det inte finns något pensionssystem utan barn förväntas ta hand om sina föräldrar. Du har valt en man med den kulturen, du har skaffat barn med en man från den kulturen. Och du är inte det minsta låst, du kan lämna om du vill.
    Och han har lite rätt i att man inte måste spara till sina barn. Utbildning är gratis här. Såklart bra om man kan, men då kanske du kan spara lite till era barn?

• Anonym (Göran.)
    Anonym (Sara) skrev 2024-03-07 15:29:29 följande:
    Min man försörjer sina föräldrar

Vi är sambo och har ett barn som
    är 5 år. Vi har separat ekonomi , delar någorlunda lika på utgifter. Båda är låginkomstagare i nuläget. Han är väldigt ?snål? med utgifter. 

har vetat länge att han skicka pengar till sin familj utomlands men inte hur mycket. han har menat på att det inte rör mig då han bidrar ekonomiskt med det han ?ska?.

men visat sig att det är ca. 25% av hans låga inkomst. 

detta är förstås väldigt fint att han vill ta hand om sina föräldrar som har det kärvt , men jag blir arg då vi inte har något sparande och lever snålt. 

vi Har inget gemensamt sparande till barnet heller . 

Han menar på att vi har det så bra i Sverige att man inte behöver spara till sitt barn, vilket inte stämmer . Han menar också på att det är en kulturkrock när jag säger att det känns fel att han lägger så mkt pengar till sina föräldrar. 

åsikter?

Två olika kulturer krockar. Två olika samhällssystem. 

Den enklaste lösningen är att din man får avstå från saker han vill ha och som blir möjligt tacka vare att du skjuter till pengar. 

1 Röker din man? Det får han avstå.
    2 Går din man på olika evenemang? Det får sluta att göra.
    3 Har din man någon hobby? Då får han sluta med den.

osv. Du förstår säkert vad jag menar. 

Då tar han av sina pengar och gör en uppoffring som endast han själv drabbas av. 

• Anonym (Emmie)

Det här är ju exakt samma scenario som i den andra tråden. Det behövs väl inte fler än en tråd om samma ämne?

Vill du ha åsikter kan du ju läsa där. 

• Anonym (XXX)

Jag håller med dig, det är alldeles förfärligt. I den andra tråden som var aktuell i går och ett par dagar tillbaka, plockades många inlägg bort, när folk skrev just det som du skriver (eller antyder?): att den invandrade parten många gånger har planerat detta. Skaffa ett barn med en svensk kvinna eller man och på så sätt få PUT i Sverige, och sedan börja skicka hem pengar till släkten i hemlandet. Den svenska partnern och barnet/barnen här blir lidande.

För man får inte varna för det. Så har det varit i alla år på alla andra forum utom Flashback, att varnar man för att det här kan hända om en svensk/svenska ger sig in med personer från fattiga delar av världen (Afrika, Mellanöstern, Östeuropa...), så tas inlägget bort. Hoppas nu att detta får stå kvar... Det är för sent för dig TS, men ditt exempel kan varna andra.

Nåja, du har i alla fall möjligheten att skilja dig, och det bör du nog överväga. Försök att få hela vårdnaden själv också, eller i alla fall boendet. Sedan satsar du allt du kan på ditt barn, och barnafadern blir i alla fall skyldig att betala det lagstadgade underhållet - den slanten KAN han inte skicka till någon annan!

• Anonym (B)

Vilket kultur han är infrån att man måste försörja sina föräldrar i hemlandet men han har samtidigt sambo och barn med en sambo?

Du är kanske någon han bara ligger med innan han gifter sig med en kvinna från hans egen kultur. 

Det är tyvärr rätt vanligt. 

Svar på tråden Min man försörjer sina föräldrar