Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Min man försörjer sina föräldrar

Vilket kultur han är infrån att man måste försörja sina föräldrar i hemlandet men han har samtidigt sambo och barn med en sambo?

Du är kanske någon han bara ligger med innan han gifter sig med en kvinna från hans egen kultur. 

Det är tyvärr rätt vanligt. 

• Anonym (B)
    Anonym (.) skrev 2024-03-09 08:50:34 följande:
    Ja det handlar om att lära sig mer om kulturen som partner kommer ifrån. Men det är väl ingen nyhet att i de flesta kulturer så har man starkare band till sina föräldrar. Så om TS inte trivs med sin partner är det bara att gå isär. Jag tror inte att han kommer ändra sig och plötsligt skita i sina föräldrar.
    I vilken kultur ska man försörja sina föräldrar men inte fru och barn?
  • Anonym (B)

Jag har inte skrivit han " ska " men i kulturer där föräldrar SKA försörjas är det mindre vanligt med jämställda par.

Anonym (.) skrev 2024-03-09 09:14:08 följande:
    Varför ska han försörja sin fru? Jobbar hon inte?
    Det står ingenstans i texten att han inte försörjer dina barn. Det står att de delar. Det ä väl bra?
  • Anonym (B)
    Anonym (.) skrev 2024-03-09 09:14:08 följande:
    Varför ska han försörja sin fru? Jobbar hon inte?
    Det står ingenstans i texten att han inte försörjer dina barn. Det står att de delar. Det ä väl bra?
    TS får väl utveckla vad hon menar med att de lever snålt på grund av att mannen skickar iväg pengarna.

Vad barnen går miste på grund av detta. 
    Det finns för lite information.

Det är lite skillnad om barnen har inga lämpliga vinterkläder och får ingen frukt eller om de inte kan åka till lyxsemestrar . 
  • Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2024-03-09 09:16:54 följande:

Jag har inte skrivit han " ska " men i kulturer där föräldrar SKA försörjas är det mindre vanligt med jämställda par.

Jag menar att det är inte min åsikt att mannen ska försörja sin fru.

Men om man tänker rent statistiskt det är vanligast att i länder där män och kvinnor är jämställda och båda jobbar finns fungerande barnomsorg och en bra pansionsystem och man behöver inte försörja sina föräldrar mm.
  • Anonym (B)
    Anonym (Pfft) skrev 2024-03-09 09:26:08 följande:
    TS skriver inte att barnen går miste om något, bara att de som föräldrar inte har något gemensamt sparande till barnen.
    Hon skriver också " de lever snålt ". Och de kan inte spara till barnen HELLER.

Det kan innebära att de går miste av massor . 
    Det framgår inte.

TS kan förtydliga om hon återkommer.
  • Anonym (B)
    Anonym (Sara) skrev 2024-03-07 15:29:29 följande:
    Min man försörjer sina föräldrar

Vi är sambo och har ett barn som
    är 5 år. Vi har separat ekonomi , delar någorlunda lika på utgifter. Båda är låginkomstagare i nuläget. Han är väldigt ?snål? med utgifter. 

har vetat länge att han skicka pengar till sin familj utomlands men inte hur mycket. han har menat på att det inte rör mig då han bidrar ekonomiskt med det han ?ska?.

men visat sig att det är ca. 25% av hans låga inkomst. 

detta är förstås väldigt fint att han vill ta hand om sina föräldrar som har det kärvt , men jag blir arg då vi inte har något sparande och lever snålt. 

vi Har inget gemensamt sparande till barnet heller . 

Han menar på att vi har det så bra i Sverige att man inte behöver spara till sitt barn, vilket inte stämmer . Han menar också på att det är en kulturkrock när jag säger att det känns fel att han lägger så mkt pengar till sina föräldrar. 

har sett liknande trådar på familjeliv, och tycker det är ett rent utnyttjande . Komma till Sverige bli ihop med en svensk kvinna, låsa henne med ett barn och sedan jobba och skicka pengar till sitt hemland. 

åsikter?

Vad innebär " någorlunda lika" ?
    Betalar du mer ?
Svar på tråden Min man försörjer sina föräldrar