Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Min man försörjer sina föräldrar

Jag är en kvinna och skickar pengar utomlands till mina föräldrar. Så länge det är inte dina pengar så vad är problemet? Vi har starkare kontakt med våra nära å kära än ni har i Sverige så sjävklart mina föräldrar är viktigare för mig än partner. Partners kommer å går å föräldrarna är med en så länge de lever.

• Anonym (.)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-09 08:41:38 följande:
    I så fall hoppas jag att du berättade det för din partner på en av de allra första dejterna, så att han själv kunde välja om han ville vara nummer 3 i ditt liv.

Och om ni bor ihop så är det inte bara dina pengar, eftersom din partner förmodligen betalar halva hyran, halva elräkningen, halva hemförsäkringen (kansk vatten, värme, avgifter, räntor också) o.s.v. - det vill säga sponsrar dig så att du får mer pengar över. Som du inte skulle ha haft, om du inte hade lurat honom att flytta ihop med dig.
    Du har väldigt mycket fördomar. Varför skulle jag lura honom att flytta ihop med mig🤣
    Han kommer från samma land som jag så var inte så orolig. Han försörjer sina föräldrar också å hans föräldrar är viktiga för honom som mina föräldrar är viktiga för mig 😊
    Och ja vi delar på allt och trivs med det ;)
  • Anonym (.)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-09 08:46:51 följande:
    Då är det en annan sak. Det skrev du inte från början. Många svenskar känner inte till att det fungerar så här i andra kulturer, det blir en chock när de redan sitter fast med graviditet, gemensam bostad o.s.v..
    Ja det handlar om att lära sig mer om kulturen som partner kommer ifrån. Men det är väl ingen nyhet att i de flesta kulturer så har man starkare band till sina föräldrar. Så om TS inte trivs med sin partner är det bara att gå isär. Jag tror inte att han kommer ändra sig och plötsligt skita i sina föräldrar.
  • Anonym (.)
    Anonym (Livia) skrev 2024-03-09 09:02:30 följande:
    Vi har lika starka band med våra föräldrar i Sverige, vi har bara ett annat ekonomiskt system där äldre får pension och bostadsbidrag osv, så att de har en egen ekonomi. Om dina föräldrar haft egen inkomst/pengar nog så hade du ju inte behövt skicka några.
    Jag ser ju skillnad hur det är där och i Sverige. Ni skickar era föräldrar till äldreboenden och många är så ensamma där?
    Mina föräldrar får pension men sjävklart räcker den inte. Även i Sverige får många äldre liten pension. Jag skickar pengar för underlätta vardagen för de. De mår bättre av det och jag mår bättre av det. De tog hand om mig och tar hand om de. 
  • Anonym (.)
    Anonym (B) skrev 2024-03-09 09:08:44 följande:
    I vilken kultur ska man försörja sina föräldrar men inte fru och barn?
    Varför ska han försörja sin fru? Jobbar hon inte?
    Det står ingenstans i texten att han inte försörjer dina barn. Det står att de delar. Det ä väl bra?
  • Anonym (.)
    Anonym (Livia) skrev 2024-03-09 10:04:53 följande:

Anonym (.)

Ja vi har äldreboenden här. Ofta när de äldre flyttar in är de väldigt gamla och sjuka och behöver personal runt sig 100% av tiden.

Det är svårt för arbetande barn att bara gå hem från jobb och som 60+ ta hand om någon som behöver hjälp med all hygien osv. Rullstolar och liftar är inte jättelätt att bara slänga in i ett hem.

Sedan vet jag inte riktigt hur du tänker, visst du skickar hem pengar, men du är ju inte där? Hur har du ett starkare band till dina föräldrar när du bor i ett annat land och inte kan hjälpa dem med matlagning, toalettbesök och dusch?

Du anser att pengar = starkare band, medan vi i Sverige förser våra äldre med personal dygnet runt istället.

De flesta äldre får mycket besök på sina boenden.

Har förresten jobbat med många utländska kollegor och alla jag frågar tycker Sveriges sätt är bättre med hemtjänst och äldreboenden eftersom i deras länder förväntas kvinnan släppa hela sitt liv för att ta hand om åldrande föräldrar och ev svärföräldrar, för det finns ingen samhällshjälp.

Och väldigt många äldre på våra boenden är ju också utländska, vars barn hjälpt dem flytta in. Varför bor inte utländska äldre hos sina barn i Sverige, om ert band är starkare?

Jag är inte där eftersom de behöver inte fysisk hjälp än? Dessutom jag har mina systrar där som hjälper till och jag bidrar ekonomiskt. 
    Jag har jobbat på äldreboenden och känner inte igen det du beskriver. De flesta anhöriga kommer väldigt sällan och är där max en timme. Inte ens alla tar ut sina föräldrar på en promenad. Det är sorgligt? Självklart fanns det de som var mer aktiva men de flesta äldre var väldigt ensamma..
    Det är svårt att hämta föräldrar till Sverige. Det skulle jag gärna göra om det fanns en sån möjlighet. Men jag tror inte ens att de själva skulle vilja det eftersom de har sina vänner där och det blir svårt för de att lära sig språket och allt är nytt. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Livia) skrev 2024-03-09 10:46:58 följande:

Anonym (.)

Nu pratar jag om alla de utländska äldre som redan bor i Sverige, varför har de hemtjänst och boende, varför hjälper inte deras barn dem? Jag sa inget om att flytta äldre till Sverige, utan den äldre invandrande befolkningen som redan finns här.

Sedan dina föräldrar behöver inte hjälp idag, men du slänger dem alltså på dina systrar och köper dig fri, och sedan säger du att du har starkare band än de som besöker sina föräldrar på boende?

Sedan är det så i Sverige att våra föräldrar inte är fattiga, mina föräldrar har tex hela sina liv haft högre lön än vad jag har och kan unna sig mer.

Vad är mest rätt: att människor kan ha förutsättningar att faktiskt ha en egen inkomst och ett bra liv, eller att de ska vara fattiga och behöva förlita sig på sina barn? 

vilket system tycker du är bäst? Vad gör de äldre i ditt hemland som inte lyckades få några barn?

Ja jag tycker och ser vi har starkare band med våra föräldrar :)
    Köper mig fri? Hur har din hjärna plockat det av det jag skrivit? Om jag inte skulle bidra ekonomiskt så skulle de leva mycket sämre än vad de gör nu. Sen var vi alla överens om vem som stannar och vem som åker.
    Du får fråga anhöriga till de utländska invandrare som finns på äldreboenden. Jag har träffat bara få.

Jag gillar inte båda system. Sjävklart ska föräldrar kunna förlita sig på sina barn men det skulle underlätta vardagen om de skulle ha högre pension. Och även om de skulle ha högre pension så skulle man ändå ha väldigt nära kontakt hjälpa med allt. I Sverige är det väldigt kalla relationer mellan barn och föräldrar. Jag bryr mig inte egentligen om det eftersom jag inte är svensk men jag säger det jag ser. Och jag tycker synd om de äldre som lämnas helt ensamma på äldreboenden.
Svar på tråden Min man försörjer sina föräldrar