• Anonym (K)

Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?

Jag vill gärna höra era åsikter och ställer frågan opartiskt för att få rättvisa svar.

Vi är två föräldrar som inte är helt överens. Vi har olika bakgrund och sätt att se på saken. 

Förälder 1 är uppväxt i en familj där föräldrarna körde med för sträng uppfostran. Där det någon enstaka gång förekom en lavett (inte ofta men det skedde), det skreks och barnen hade inte mycket att säga till om. 

Förälder 2 är uppväxt i en familj där föräldrarna hade för slapp uppfostran. De tog inte sitt ansvar och sket i barnen. Fri uppfostran som saknade regler och gränser. 

Nu har vi med så olika bakgrund och erfarenhet skaffat barn men är inte helt överens. 

Förälder 1 tycker att förälder 2 är för mesig. Förälder 2 tucker att förälder 1 är för hård. 

Förälder 1 är tydlig med sina gränser, när barnen inte lyssnar höjer hen rösten och tillrättarvisar barnet några minuter om vad som är fel, detta för att få respekt så barnet lyssnar hela tiden. Blir barnet ledsen så tröstas det inte just då, för att inte uppmuntra ett dåligt beteende. 

Förälder 2 säger inte till lika ofta, låter barnen testa gränser lite för länge. Men när förälder 2 säger till så pratar hen med barnet i en normal samtalston. För att barnet ska känna sig respekterad. Föräldern står för det den säger. Blir barnet ledsen under tillsägelsen så tröstar förälder barnet ändå i slutet. 

Förälder 2 får stresspåslag och mår dåligt av att förälder 1 så ofta höjer rösten i situationer som inte är akuta och är rädd att barnen inte kommer känna sig trygg och börja prata med samma ton tillbaka i tonåren. Tänker att barnen förlorar respekten och inte vågar prata om allvarliga saker och rädd för att barnet kommer undanhålla saker som är jobbig att prata om för att inte behöva få en tillrättavisning. 

Förälder 1 tycker att förälder 2 är alldeles för slapp och är rädd att barnen förlorar respekten för hen i framtiden. Då barnen inte vet vem som bestämmer och kommer testa ännu mer gränser i tonåren. Tycker att det är viktigt att visa vem som bestämmer och visa auktoritet genom att höja rösten. 

Dela gärna era tankar, erfarenheter eller pm ni har några bra tips till oss. Tyvärr är det svårt att komma fram till något vi båda kan vara nöjd med då vi tänker så olika 

• Svar på tråden Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?
  • Spucks
    Anonym (@@@) skrev 2024-03-17 00:42:44 följande:

Om du höjer rösten i tid och otid så slutar snart barnen ta dig på allvar, de får kanske respekt för dig men fel respekt. Min man och jag var väldigt olika i vår uppfostran. Inte medvetet men tyvärr hade vi väldigt olika uppfattning om hur vi skulle bemöta barnen i olika situationer. Han höjde ofta rösten, jag aldrig.. Jag var kanske absolut lite väl snäll och givmild men tyvärr pga att min man var alldeles för hård i typ varje situation. 
    Idag säger de att de gärna gjorde saker för mig för jag var glad och tacksam då. Tryggheten fanns hos mig. Det är mig de kommer till med sina problem osv.   Pappa bara krävde massa vilket gjorde att de slog bakut. 
    Välj själv vilket som är bäst i längden? 

Har du pratat med din man om det? För det kan ju vara så att din man känner lika som du - att han var tvungen att vara lite extra sträng eftersom du var för slapp.
    Det är ju lätt att vara den mjuka och snälla om man har en "bad cop" bakom sig som sköter det otrevliga.
  • Anonym (N)

Konstigt ställd fråga. Man får inte respekt för att man höjer rösten.
    Snarare tvärtom.

• Anonym (K)
    Hjelm skrev 2024-03-17 09:53:06 följande:

Att man skaffar barn utan att ens ha diskuterat sin syn på barnuppfostran innan är så ansvarslöst att jag saknar ord.

Men svaret är att ingen av dessa har rätt och familjen bör gå i terapi innan det är för sent. Oavsett vilken uppfostringsmetod som anammas kommer den att resultera i ickefungerande barn och vuxna. Och barnen far redan nu illa av att uppleva såna splittringar mellan sina föräldrar.

Klart vi har diskuterat innan. Men att prata är en sak hur verkligheten blir är inte alltid så som man tänkt eller pratat om. Omöjligt att föreställa sig allt innan barnen är född 
  • Anonym (Steff)

Konstiga barn som inte vet vem som bestämmer utan att man höjer rösten åt dem. De flesta barn förstår snabbt vem som bestämmer, det är liksom grunden i att vara ett flockdjur och medfött för de flesta. 

Jag tror på att ge efter för barnen när de har goda argument för sin sak. Orka ta diskussionen, det är bara lata föräldrar med dåliga argument som höjer rösten och agerar kung mot sina barn. Vill man fostra lydiga undersåtar så visst men vill man fostra barn som kan stå upp för det de tycker är viktigt och kompromissa när det behövs så är det bättre att prata lugnt om saken. 

• Anonym (Föräldrateam)

Ni gör fel båda två. Ni behöver mötas någonstans på vägen och lära er att uppvisa en så att säga enad front mot barnen. Kolla om det erbjuds föräldrautbildning där ni bor?

• Jemp
    Anonym (Föräldrateam) skrev 2024-03-18 10:23:20 följande:

Ni gör fel båda två. Ni behöver mötas någonstans på vägen och lära er att uppvisa en så att säga enad front mot barnen. Kolla om det erbjuds föräldrautbildning där ni bor?

Varför tycker du man behöver en enad front?
  • Tom Araya

Jag tycker det är bra med tydliga regler, men att höja rösten sker ofta i affekt och har då ingen bra effekt som fostran. Att vara lugn men konsekvent tror jag är en bättre metod. Så man kan väl säga att jag förordar en mix mellan era olika sätt.

Jag tycker att förälder 1 ska fundera över vilken typ av respekt denne vill att barnen ska ha för sina föräldrar.
    Är det...
    1. Respekt för att han/hon är en god människa som månar om allas bästa.
    eller
    2. Respekt för för att barnet tycker det är obehagligt att bli tillrättavisad med höjd röst (vilket egentligen är mer av rädsla än respekt).

Förälder 2 bör fundera över vilka konsekvenser det får för fostran och gemensam trivsel och ordning att inte vara konsekvent.

Till skillnad mot förälder 1 så anser jag inte att respekt av det skäl att föräldrar bestämmer är det primära, utan att försöka få barnet att förstå varför man ska göra si eller så eller inte, d.v.s. grunderna till de regler ni har. Visst, små barn kanske inte förstår och då får man låta regler vara just bara regler, men redan i 5-6-årsåldern (ibland ännu tidigare) kan barn börja förstå sådant om de är tydliga och av enklare slag. Regler är ju oftast till för att skapa ordning, struktur och en miljö alla kan trivas i, exempelvis att man hänger kläder och ställer skor på en viss plats eller att man plockar undan efter sin aktivitet. Den som då företräder detta får respekt för att barnet förstår att detta är bra, även om barnet ibland inte har lust att följa alla regler.

I akuta situationer, exempelvis om någon riskerar at råka illa ut om det som sker inte avbryts omedelbart, exempelvis att det finns en skaderisk, då är det försvarligt att höja rösten. Men en förälders mål med sin fostran måste ju vara att det aldrig ska gå så långt.

Detta med auktoritet, så finns det olika sätt att vara det på. Det bästa är om den som är/borde ha någon grad och form av auktoritet uppfattas som en auktoritet av sin omgivning snarare än att den auktoritära påtalar sin auktoritet för omgivningen. I det förstnämnda ligger inte bara att upprätthålla ordning och regler, utan även om att visa att man med det står för något positivt, som vi har nytta och glädje av. Förstår du skillnaden?

• Tom Araya
    Jemp skrev 2024-03-18 15:37:57 följande:
    Varför tycker du man behöver en enad front?
    Det är mycket lättare för barnet att förhålla sig till ett konsekvent beteende och bemötande, liksom tydliga regler man är konsekvent med.

Dessutom så borde ju berättigade regler rimligen alltid gälla. Gäller regeln inte alltid så är regelns berättigande ifrågasatt.

Ett bemötande från föräldrarna som står i motsats till konsekvent blir förvirrande och svårbegripligt.
  • Tom Araya
    Anonym (Steff) skrev 2024-03-17 16:27:00 följande:

Konstiga barn som inte vet vem som bestämmer utan att man höjer rösten åt dem. De flesta barn förstår snabbt vem som bestämmer, det är liksom grunden i att vara ett flockdjur och medfött för de flesta. 

Jag tror på att ge efter för barnen när de har goda argument för sin sak. Orka ta diskussionen, det är bara lata föräldrar med dåliga argument som höjer rösten och agerar kung mot sina barn. Vill man fostra lydiga undersåtar så visst men vill man fostra barn som kan stå upp för det de tycker är viktigt och kompromissa när det behövs så är det bättre att prata lugnt om saken. 

Om ett barn kan argumentera för att en regel inte ska följas så är regeln inte väl genomtänkt - din brist som förälder.
  • Tukt

Tycker "enad front" låter lite hårt. Det är som att springa in i en betongmur för barnet. Att föräldrar har en samsyn på saker, är däremot ganska bra.

Svar på tråden Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?