Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Tonåring som vill åka på festresa i sommar

Min 17 åriga dotter vill mer än allt här i världen åka på festresa med sina andra tjejkompisar i sommar.
    Får en klump i magen då jag själv minns mina festresor som ganska så farliga faktiskt. En av mina vänner blev drogad på en klubb och massa läskiga killar ville få med en hem.

De har pratat om Ayia napa, och Rhodos. Hon säger att vännernas föräldrar har gett godkännande och nu är det bara jag som tvivlar. Hon kommer ju hinna fylla 18 år vid den här perioden men ändå.. Så antar att jag kommer säga ja, men vill ha er input.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-17 12:02
    Jag kommer inte åka ner med dem till nu vilket land det blir, så det är bara att stryka. Den tanken fanns inte ens på kartan.
    Jag kommer helt enkelt lita på henne, och hoppas att hon har kul och tar ansvar!

• Svar på tråden Tonåring som vill åka på festresa i sommar
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2024-03-16 21:15:58 följande:

Nej, aldrig. Ingen av mina barn fick åka på något sådant.
    De har hela vuxenlivet på sig att åka på resor.

Det är just det som är problemet, att hon hinner bli 18 och alltså vuxen. Då får hon ju  ansvara mer över sig själv och ta egna beslut. Hon drar det argumentet vilket jag förstår, samtidigt har man kanske inte jättemycket erfarenheter som 18åring, trots att man är vuxen. Vilket kanske kan leda till dåliga beslut?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-16 22:11:50 följande:

Säg inte nej. Men gör det besvärligt för henne.
    Har hon pengar?
    Erbjud att ett par familjer med ungdomar åker ihop.
    Kräv att de åker till ett lite lugnare ställe

Hon har pengar från sommarjobb. Hon har sparat mycket + att det enda hon vill ha i 18års present är pengar.. så det är nog inga större problem för henne. Ska definitivt tänka på de andra punkterna, men kan bli svårt. Verkar inte riktigt vara dottern som styr upp allt detta utan en av kompisarna i gruppen. Hon verkar ha hittat boende så vet inte om min dotter ens kommer ta upp det med de andra tjejerna "bara" för att jag har det som synpunkt.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (F) skrev 2024-03-16 22:47:08 följande:
    Men vänta nu, menar du att hon är 18 år före resan? I så fall har du inget att komma med. Tyvärr. Bit ihop och önska henne lycka till. Du behöver inte fundera på om du ska säga ja eller nej isf för det har du inget att säga till om.
    Ja, hon hinner precis fylla 18. Då är det väll det som gäller helt enkelt.. Dock är det flera i gruppen som är 17 men så var det på min tid också, att vissa inte hade hunnit fylla 18.  Om tanken är att komma in på ställen är det ju lätt om man är tjej oavsett ålder i de länderna.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Prata) skrev 2024-03-17 10:35:02 följande:

Börja med att prata med henne och ta upp allt i termer av risker som det kan medföra - om du inte gjort det redan?
    - Graviditet
    - Könssjukdomar
    - Bli stämplad som lättfotad
    - Droger
    - Risken att bli sexueltl utnytttjad
    - Risker med olyckor i samband med alkohol 
    osv

Har ni pratat om killar och sex så hon känner till risker med tidig graviditet, könsjukdomar, och vet att det inte är bra med för många ex-partners i bagaget? 
    Prata med henne på ett moget sätt så hon själv kan fatta bra beslut. 

Jättekonstigt svar... självklart har hon koll på det. Det handlar mer om att jag är orolig för vad killar kan göra med henne mot hennes vilja eller liknande. Men om hon vill vara med 1 eller 50 killar får hon såklart vara det ifall hon vill, bara hon vet att hon kan säga nej eller gå därifrån och att de respekterar det. Lättfotad.... seriously?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Tigerklo) skrev 2024-03-17 08:17:23 följande:

Jag hade sagt: "Du får ta det beslutet, men kom inte och lipa till mig om du blir våldtagen då, för jag kommer inte att betala din psykologräkning.

Det finns farliga män på dessa ställen, som åker dit vara för attt hitta naiva offer.
    Där är droger och fylla och det kan räcka att komma bort från sina kompisar några minuter så blir det kanske livslångt trauma och PTSD. Är det värt det?"

The 2019 Cyprus rape allegation case is a high-profile case of a reported gang rape in Cyprus. In July 2019, a 19-year old British woman on holiday in Ayia Napa reported she had been gang raped by twelve Israeli tourists. The Israeli men were subsequently arrested and investigated over the allegation by the Cyprus Police, but they were released without charge and the woman was charged for making a false allegation. In January 2020, the woman was convicted of "public mischief" in a Cypriot court and received a suspended sentence

en.wikipedia.org/wiki/2019_Cyprus_rape_allegation_case

2022:

According to the Cyprus News Agency, a 22-year-old male from Syria, who was detained in May in connection with a rape complaint in Ayia Napa, has admitted a total of three such incidents and was sentenced on Tuesday to 16 years in prison by a Famagusta criminal court.

knews.kathimerini.com.cy/en/news/young-man-gets-16-years-in-ayia-napa-rapes

September 2023  Aiya napa:

Five from the Israeli town of of Majd al-Krum, all aged between 19 and 20, are accused of assaulting the young woman multiple times at the party resort after forcibly dragging her to a room - which they have denied.

www.dailymail.co.uk/news/article-13108287/british-woman-gang-raped-ayia-napa-trial.html

Jag tror inte du har barn va? Snacka om känslokall om ens barn har varit med om en av de mest traumatiska sakerna. Man kan bli våldtagen på klubbar i Sverige också, men då hade du betalat för en psykolog? Jag fattar inte resonemanget alls.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Klara) skrev 2024-03-17 17:14:28 följande:

åh förstår din oro! jag bävar för den dagen min dotter blir i den åldern och vill åka på festresor.

men säg att det är extra viktigt att alla tjejer har koll på varann och alltid ha uppsikt över drinkarna. Sen att vara extra varsam mot solen och applicera mycket solkräm även molniga dagar... att bränna sig rejält är både smärtsamt och farligt. Kan även förstöra hela resan om man har otur

Tack snälla, mycket bra tips där!
Svar på tråden Tonåring som vill åka på festresa i sommar