• Anonym (orolig)

Tonåring som vill åka på festresa i sommar

Min 17 åriga dotter vill mer än allt här i världen åka på festresa med sina andra tjejkompisar i sommar.
    Får en klump i magen då jag själv minns mina festresor som ganska så farliga faktiskt. En av mina vänner blev drogad på en klubb och massa läskiga killar ville få med en hem.

De har pratat om Ayia napa, och Rhodos. Hon säger att vännernas föräldrar har gett godkännande och nu är det bara jag som tvivlar. Hon kommer ju hinna fylla 18 år vid den här perioden men ändå.. Så antar att jag kommer säga ja, men vill ha er input.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-17 12:02
    Jag kommer inte åka ner med dem till nu vilket land det blir, så det är bara att stryka. Den tanken fanns inte ens på kartan.
    Jag kommer helt enkelt lita på henne, och hoppas att hon har kul och tar ansvar!

• Svar på tråden Tonåring som vill åka på festresa i sommar
  • Anonym

Nej, aldrig. Ingen av mina barn fick åka på något sådant.
    De har hela vuxenlivet på sig att åka på resor.

• Anonym (Oxå mamma)

Man känner sina barn bäst själv. En del ungar e mogna och tr hand om varandra. Jag var orolig när min dotter skulle på ån resa men visste att hon tar hand om andra men det kan ju ändå hända saker.
    Hur tror du att du skulle vara idag om du åktepå en sån resa med dina väninnor eller själv?

• Anonym (Em)

Nej, jag lät inte mitt barn åka på sådana resor innan han fyllde 18. Men när han fyllt 18 fick han ju bestämma själv. Det diskuterades innan, men jag sa att han fick vänta. 

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2024-03-16 21:15:58 följande:

Nej, aldrig. Ingen av mina barn fick åka på något sådant.
    De har hela vuxenlivet på sig att åka på resor.

Det är just det som är problemet, att hon hinner bli 18 och alltså vuxen. Då får hon ju  ansvara mer över sig själv och ta egna beslut. Hon drar det argumentet vilket jag förstår, samtidigt har man kanske inte jättemycket erfarenheter som 18åring, trots att man är vuxen. Vilket kanske kan leda till dåliga beslut?
  • Anonym (Mamma)

Säg inte nej. Men gör det besvärligt för henne.
    Har hon pengar?
    Erbjud att ett par familjer med ungdomar åker ihop.
    Kräv att de åker till ett lite lugnare ställe

• Anonym (Vuxen)

Det skulle jag nog tillåta men mitt barn var för lat för  extrajobb så han hade inte råd i den åldern. Nu i sommar är han 20 och kommer att resa med kompisar. 

• Anonym (orolig)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-16 22:11:50 följande:

Säg inte nej. Men gör det besvärligt för henne.
    Har hon pengar?
    Erbjud att ett par familjer med ungdomar åker ihop.
    Kräv att de åker till ett lite lugnare ställe

Hon har pengar från sommarjobb. Hon har sparat mycket + att det enda hon vill ha i 18års present är pengar.. så det är nog inga större problem för henne. Ska definitivt tänka på de andra punkterna, men kan bli svårt. Verkar inte riktigt vara dottern som styr upp allt detta utan en av kompisarna i gruppen. Hon verkar ha hittat boende så vet inte om min dotter ens kommer ta upp det med de andra tjejerna "bara" för att jag har det som synpunkt.
  • Anonym

Om hon inte fyllt 18 innan resa, Vägra pass

• Anonym (F)

I helvete heller. Åka på en sup- och knullresa när man är omyndig?!? Aldrig.

Är det inte DU som är vuxen här? Sätt ner foten om att hon inte ska åka! DU bestämmer det, inte hon!

• Anonym (F)
    Anonym (orolig) skrev 2024-03-16 22:10:07 följande:
    Det är just det som är problemet, att hon hinner bli 18 och alltså vuxen. Då får hon ju  ansvara mer över sig själv och ta egna beslut. Hon drar det argumentet vilket jag förstår, samtidigt har man kanske inte jättemycket erfarenheter som 18åring, trots att man är vuxen. Vilket kanske kan leda till dåliga beslut?
    Men vänta nu, menar du att hon är 18 år före resan? I så fall har du inget att komma med. Tyvärr. Bit ihop och önska henne lycka till. Du behöver inte fundera på om du ska säga ja eller nej isf för det har du inget att säga till om.
Svar på tråden Tonåring som vill åka på festresa i sommar