Tonåring som vill åka på festresa i sommar
Men snälla, aldrig varit maken till mer bajsnödiga svar...
Låt dottern åka! Jag var själv på fest-resor som tonåring med alldeles för mycket alkohol, och är det någon gång man "kan" åka på en sån resa är det väl när man är ung vuxen...
Istället för att förbjuda kan du ju kommunicera dina tankar med dottern. Ex "Jag var själv på liknande resor när jag var ung, och jag är orolig för dig. Jag vet hur mycket som kan hända och hur mycket alkohol som är inblandat. Jag litar på dig och på att du inte gör något oansvarigt, men är orolig för omgivningen du kommer vistas i. Kan vi göra ett system? Skulle du kunna sms:a mig varje kväll när du går och lägger dig så att jag vet att du är säkert hemma? Skulle du kunna ge mig namn på hotell/dina kompisars nummer/ringa mig varje kväll efter att ni ätit middag? Om du gör detta för mig skulle jag vara evigt tacksam, jag kan sponsra resan med et tusenlapp för besväret att du hör av dig till din mamma som bara älskar dig och vill veta att du är trygg och säker"
För dottern är trots allt 18 år och får göra vad hon vill. Det är läskigt att släppa lös sina barn, men tyvärr något man måste göra till slut.