Inlägg från: Anonym (Omg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Omg)

Tonåring som vill åka på festresa i sommar

Men snälla, aldrig varit maken till mer bajsnödiga svar...

Låt dottern åka! Jag var själv på fest-resor som tonåring med alldeles för mycket alkohol, och är det någon gång man "kan" åka på en sån resa är det väl när man är ung vuxen...

Istället för att förbjuda kan du ju kommunicera dina tankar med dottern. Ex "Jag var själv på liknande resor när jag var ung, och jag är orolig för dig. Jag vet hur mycket som kan hända och hur mycket alkohol som är inblandat. Jag litar på dig och på att du inte gör något oansvarigt, men är orolig för omgivningen du kommer vistas i. Kan vi göra ett system? Skulle du kunna sms:a mig varje kväll när du går och lägger dig så att jag vet att du är säkert hemma? Skulle du kunna ge mig namn på hotell/dina kompisars nummer/ringa mig varje kväll efter att ni ätit middag? Om du gör detta för mig skulle jag vara evigt tacksam, jag kan sponsra resan med et tusenlapp för besväret att du hör av dig till din mamma som bara älskar dig och vill veta att du är trygg och säker"

För dottern är trots allt 18 år och får göra vad hon vill. Det är läskigt att släppa lös sina barn, men tyvärr något man måste göra till slut.

• Anonym (Omg)
    Anonym (Tigerklo) skrev 2024-03-17 08:17:23 följande:

Jag hade sagt: "Du får ta det beslutet, men kom inte och lipa till mig om du blir våldtagen då, för jag kommer inte att betala din psykologräkning.

Det finns farliga män på dessa ställen, som åker dit vara för attt hitta naiva offer.
    Där är droger och fylla och det kan räcka att komma bort från sina kompisar några minuter så blir det kanske livslångt trauma och PTSD. Är det värt det?"

The 2019 Cyprus rape allegation case is a high-profile case of a reported gang rape in Cyprus. In July 2019, a 19-year old British woman on holiday in Ayia Napa reported she had been gang raped by twelve Israeli tourists. The Israeli men were subsequently arrested and investigated over the allegation by the Cyprus Police, but they were released without charge and the woman was charged for making a false allegation. In January 2020, the woman was convicted of "public mischief" in a Cypriot court and received a suspended sentence

en.wikipedia.org/wiki/2019_Cyprus_rape_allegation_case

2022:

According to the Cyprus News Agency, a 22-year-old male from Syria, who was detained in May in connection with a rape complaint in Ayia Napa, has admitted a total of three such incidents and was sentenced on Tuesday to 16 years in prison by a Famagusta criminal court.

knews.kathimerini.com.cy/en/news/young-man-gets-16-years-in-ayia-napa-rapes

September 2023  Aiya napa:

Five from the Israeli town of of Majd al-Krum, all aged between 19 and 20, are accused of assaulting the young woman multiple times at the party resort after forcibly dragging her to a room - which they have denied.

www.dailymail.co.uk/news/article-13108287/british-woman-gang-raped-ayia-napa-trial.html

Säger du samma sak till dina barn om de sätter sig i en bil - drar fram massa statistik om olyckor, att man får betala sin rehabilitering själv? Eller om man går till skolan - hur mycket mobbning det finns? Du kan ju träffa på en våldtäktsman på gatan i hemstaden också.

Tänk istället på hur många som åker iväg på resor men faktiskt bara har kul. Rätt många fler skulle jag säga.

Skit händer överallt. Livet är farligt. Men man måste få leva också utan att vara paranoid över faror som eventuellt kan lura.
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Prata) skrev 2024-03-17 10:35:02 följande:

Börja med att prata med henne och ta upp allt i termer av risker som det kan medföra - om du inte gjort det redan?
    - Graviditet
    - Könssjukdomar
    - Bli stämplad som lättfotad
    - Droger
    - Risken att bli sexueltl utnytttjad
    - Risker med olyckor i samband med alkohol 
    osv

Har ni pratat om killar och sex så hon känner till risker med tidig graviditet, könsjukdomar, och vet att det inte är bra med för många ex-partners i bagaget? 
    Prata med henne på ett moget sätt så hon själv kan fatta bra beslut. 

"Bli stämplad som lättfotad" kan du direkt stryka från listan. TS dotter får ligga med hur många hon vill och ska strunta i vad andra anser om den saken. Njut och ha kul säkert. Och vad i hela friden menar du med "vet att det inte är bra med för många ex-partners i bagaget?", varför skulle det vara dåligt?

För övrigt är hon 17 snart 18 så tror hon har rätt bra koll på allt du nämnde.
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-03-18 08:41:27 följande:

Därför att de flesta män inte vill vara i ett seriöst förhållande med tjejer som saknar kroppslig integritet. Att ha legat runt är inte fräscht, oavsett kön. 

Lägg ner. Alla får ha precis hur många partners de vill, män som kvinnor. Den andra parten får lära sig hantera sin partners tidigare äventyr alternativt inte ställa frågor hen inte vill ha svar på. Älskar man någon bryr man sig inte om sånt tjafs.
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Prata) skrev 2024-03-20 13:32:43 följande:
    Ja självklart får hon ligga med hur många hon vill - på samma sätt som hon får röka hur mycket hon vill, äta hur mycket skräpmat hon vill, kolla på porr 10 timmar om dagen om hon vill - men hon behöver vara medveten om att det får konsekvenser för henne på sikt. 

Det är dåligt med många ex-partners för att många män kommer dra öronen åt sig för att starta en seriös relation med någon som har många ex-partners. Urvalet av bra killar och män blir mindre helt enkelt. 
      Men har man inte som mål att ha en långsiktig seriös relation på sikt så spelar det ju ingen roll. 

Absolut kan hon välja att strunta i vad andra tycker och "njuta och ha kul", räkningen kommer först om flera år, när hon står där med hus, bil, två barn och en trygg, snäll och stabil kille som dock inte känns tillräckligt spännande längre med skilsmässopappren i handen. 
    Det måste inte bli så givetvis, men det finns en korrelation mellan många sexpartners å ena sidan och lägre grad av nöjdhet i äktenskapet och högre skilsmässotal å den andra. Finns en massa studier på det om man orkar googla. 
    Men herregud, hur tänker du nu??

Röka, äta skräpmat är ju direkt farligt mot hälsan. Ha säker, skönt sex är INTE farligt!

Hur får du ens in skilsmässa i bilden pga många sexpartners som ung? Är det inte snarare tvärtom - har man INTE levt ut som tonåring är det skilsmässa och living la vida loca på någon finlandsfärja i 40-års åldern...

Hahahahaha "finns en massa studier på det om man orkar googla" SERIÖST länka snälla!! Årets skämt!

Folk får ligga med hur många de vill. Hur många man legat med står inte i pannan och livet är för kort för att avstå från vad man vill göra pga andras oviktiga åsikter.
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Prata) skrev 2024-03-20 14:47:32 följande:
    Ja där är vi helt överens, självklart får man ligga med hur många man vill.

Men man bör vara medveten om att det får konsekvenser på sikt, det händer något med en själv och hur man ser på intima relationer vare sig man vill eller inte. 
    Det blir INTE konsekvenser av att ha "för många" sexpartners om man skyddar sig rätt!

Du får fortfarande gärna länka en av alla de där studierna som du pratade om som styrker din tes.

Som ovan skrev: TS dotter ska på en festresa herregud inte ödelägga sitt liv hahah
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Prata) skrev 2024-03-20 15:28:14 följande:

https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-022-14823-0#ref-CR21

Sedan är ju som alltid frågan vad som är hönan och vad som är ägget, men faktum kvarstår att det är bäst att undvika partners som har många ex-partners för långsiktiga relationer.
    Studien ovan visar ett samband mellan många sexpartners och högre grad av ångest och oro, och som ökar ännu mer vid oskyddat sex. 

Du är så SJUKT off topic nu men ska besvara din "sanning" dvs studien du länkade.

Till att börja med är ingen studie gällande beteende sanning, för i slutändan handlar det om individer. Har man läst på universitet är man medveten om detta, så gissar att du inte gjort det.

Studien är gjord på 3907 amerikanska (inte svenska) ungdomar. Av dessa hade 18,6% av männen och 7,4% av kvinnorna menade att de hade "casual sex" ofta (det säger ingenting om antal partners). Av kvinnorna blir det ca 289 st. Studien säger att "Structural equation modeling indicated that casual sex was negatively associated with well-being" - studien styrker alltså inte alls vad du menade att "det händer något med en själv och hur man ser på intima relationer vare sig man vill eller inte." efter sex med många partners. Vad de menar med "well being" är också oklart, hur de mäter det osv.

Nej, det är inte lite farligt att ligga. Dock var inte det TS fråga. Vi pratar om en festresa. Chilla Gunilla med dina märkliga off topic påståenden.

Många bittra, äldre människor här inne som inte vill att de unga ska få ha kul märker jag :)
Svar på tråden Tonåring som vill åka på festresa i sommar