• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 14:59:42 följande:
    Så för att ni inte får medhåll från mig så är det ok att vara elak...?
    Det är elakt mot sitt barn att inte se till att barnet har lämpliga ytterkläder när denne ska umgås med sin pappa.

Lämpliga ytterkläder ska barnet ha på sig oberoende om de ska ut eller inte. Det ingår I föräldraskapet och är normalt. 

Det du gör är onormalt, brister i föräldraskapet, hämnd på pappan och ända som det för ut över är ditt barn. 
  • EpicF

Ts, det spelar ingen roll om de går ut vartannat år.  DU ska oavsett se till att barnet har lämpliga ytterkläder när han ska umgås med sin pappa. Det är din plikt som förälder och ingår i ett normalt föräldraskap. 

Hade du var varit under 25 år så hade jag kunnat förstå att du inte tänker på det eller förstår men du säger själv att du är över 40 år och då blir det ännu märkligare. 

• EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 13:33:20 följande:
    EpicF skrev 2024-04-12 13:14:54 följande:

Hermis123: Socialtjänsten skulle snarare undra varför inte barnet hade med sig ombyteskläder vid umgänge. Vilket barnet borde ha eftersom det inte finns hos pappan. 

Och det är förövrigt inte märkligt att skicka med kläder vid umgänge. 

Det FINNS ombyte hos pappan, bara inte extra ytterkläder.

Okey, du behöver inte bli elak för den saken skull. Du behöver ju inte betona "finns" så, det hade räckt att du skrev med gemer bokstäver.

Men du, glöm inte kan ju upplysa "(Hermis123)" också om att det finns ombyte hos pappan.

Och då kommer ju frågan, varför skulle det vara jobbigt att slänga med pojkens jacka i en liten kasse om nu er son inte vill ha på sig jackan när åker till pappan?

OM, jag säger OM, nu din son hade på sig jackan, skulle du då ta  med dig jackan hem från pappan och anse att han skulle ha en jacka hos sig?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Hermis123

Fast om ombyte finns hos pappan, vad är problemet?  Om det är bara skor och jacka, det kan du ta på honom? Klä på honom utifrån vädret där och då. Resten ska han läsa själv!

• Anonym (Mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-04-12 15:23:45 följande:
    Okey, du behöver inte bli elak för den saken skull. Du behöver ju inte betona "finns" så, det hade räckt att du skrev med gemer bokstäver.

Men du, glöm inte kan ju upplysa "(Hermis123)" också om att det finns ombyte hos pappan.

Och då kommer ju frågan, varför skulle det vara jobbigt att slänga med pojkens jacka i en liten kasse om nu er son inte vill ha på sig jackan när åker till pappan?

OM, jag säger OM, nu din son hade på sig jackan, skulle du då ta  med dig jackan hem från pappan och anse att han skulle ha en jacka hos sig?
    Han har redan jacka på sig när han går.
    Hermis123 skrev 2024-04-12 15:29:44 följande:

Fast om ombyte finns hos pappan, vad är problemet?  Om det är bara skor och jacka, det kan du ta på honom? Klä på honom utifrån vädret där och då. Resten ska han läsa själv!

Problemet är ytterbyxor.
  • Kammen320
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 15:34:24 följande:

Problemet är ytterbyxor.
    Fast han hade ju inte jacka på sig (bara en tunn fleecejacka?) o dessutom foppa-tofflor. Nu har dom ju gått ut 2 ggr på en månad, så börja klä på sonen ordentligt istället? Dom kanske går ut mer nu då det börjar bli vår, förhoppningsvis. O ja, det kanske blir jobbigt att få honom att klä på sig i början, men barn vänjer sig snabbt. Så det kan ju vara värt att ta striden så han inte får skäll av pappan dessutom. Att du tycker att du curlar pappan genom att klä på sonen ordentligt är ju ditt problem. Börja tänka att du gör det för sonens skull, så han kan få leka ute utan att få skäll av pappa om han smutsar ner sig, istället för att se det som att det är nåt du gör för pappan. 
  • EpicF
    Kammen320 skrev 2024-04-12 16:51:05 följande:
    Fast han hade ju inte jacka på sig (bara en tunn fleecejacka?) o dessutom foppa-tofflor. Nu har dom ju gått ut 2 ggr på en månad, så börja klä på sonen ordentligt istället? Dom kanske går ut mer nu då det börjar bli vår, förhoppningsvis. O ja, det kanske blir jobbigt att få honom att klä på sig i början, men barn vänjer sig snabbt. Så det kan ju vara värt att ta striden så han inte får skäll av pappan dessutom. Att du tycker att du curlar pappan genom att klä på sonen ordentligt är ju ditt problem. Börja tänka att du gör det för sonens skull, så han kan få leka ute utan att få skäll av pappa om han smutsar ner sig, istället för att se det som att det är nåt du gör för pappan. 
    Är väl det ts ser som ytterjacka
  • Kammen320
    EpicF skrev 2024-04-12 16:59:52 följande:
    Är väl det ts ser som ytterjacka
    Fast hon tyckte ju också att det inte var lämpliga kläder att gå ut o leka i...
  • EpicF
    Kammen320 skrev 2024-04-12 17:01:58 följande:
    Fast hon tyckte ju också att det inte var lämpliga kläder att gå ut o leka i...
    Ja. Hon svänger endel i sina svar...
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 15:34:24 följande:

Problemet är ytterbyxor.
    Ja men du sa ju själv att han hade flera par jeans, och han använder det sällan.. Då  kan du ju slänga upp ett par till pappan. Så är ju det problemet löst lixom.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?