• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Kammen320

Ett par jeans kostar typ 150 kr på hm, begagnat kan du hitta det billigare skulle jag tro. Så köp ett par han kan ha hos pappan då, eftersom du redan konstaterat att pappan aldrig kommer köpa det själv. För din sons skull, så är problemet förhoppningsvis ur världen sen.

• Anonym (Anonym)

Varför lär man inte känna den andra personen att den är ansvarstagande och har bra egenskaper för att kunna bli förälder innan man skaffar barn?

Jag tycker att man som pappa har halva ansvaret för barnet och bör engagera sig i det. Fastän barnet inte bor hos en. Det finns böcker i barnuppfostran att låna på biblioteketet.

• Anonym (Mamma)
    Kammen320 skrev 2024-04-12 21:04:50 följande:

Ett par jeans kostar typ 150 kr på hm, begagnat kan du hitta det billigare skulle jag tro. Så köp ett par han kan ha hos pappan då, eftersom du redan konstaterat att pappan aldrig kommer köpa det själv. För din sons skull, så är problemet förhoppningsvis ur världen sen.

Ja jag vet, men det ska hinnas göras också.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-04-12 21:05:56 följande:

Varför lär man inte känna den andra personen att den är ansvarstagande och har bra egenskaper för att kunna bli förälder innan man skaffar barn?

Jag tycker att man som pappa har halva ansvaret för barnet och bör engagera sig i det. Fastän barnet inte bor hos en. Det finns böcker i barnuppfostran att låna på biblioteketet.

Haha den eviga frågan på FL :) Man kan aldrig veta innan man skaffat barn hur mycket ansvar personen kommer att ta. Snyggt försök att skuldbelägga mig för en annan vuxen person brister!
  • Kammen320
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 21:28:10 följande:
    Köpa på internet? All tid du lagt på att skapa denna tråd o svara på frågor hade du hunnit köpa jeans många gånger om.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 20:49:16 följande:
    Varför sätter du sur och uppgiven inom citationstecken? Det har jag aldrig sagt. Och jag har inte blivit sur för att folk inte vet hur många par jag menar heller. Snarare du som läser in lite väl mycket!
    "Varför sätter du sur och uppgiven inom citationstecken? Det har jag aldrig sagt."

Vad påstod jag det? Jag har aldrig hävdat att du har sagt så till någon, inte ens mig. Så vad får du det ifrån?

Vadå "läser in lite väl mycket"? Ursäkta, men bara för att du har svårt att ta till dig och förstå  att "flera par" är en subjektiv definition, så kan du ju knappast lasta din motpart för att de "tolkar in väl mycket" när du skriver "flera par".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 21:28:10 följande:
    Du hinner ju att posta massa inlägg, på FL.. Då borde du  ju hinna att handla på nätet med.

Går ju fortare att handla ett par jeans på nätet än att posta ETT inlägg på FL (även om man skriver snabbt).
  • EnAnonumius
    EpicF skrev 2024-04-12 20:48:31 följande:
    "Flera par" brukar nog de flesta tolka som 5 par och uppåt. Men absolut inte tre par. 
    Precis. Så är det för mig med.  Så är det för de flesta jag känner också att man har som nedre gräns c:a 5 par, när man använder frasen "flera par".

Utom en tjej som jag känner, hennes individuella neder gräns ligger på 8 par när man använder frasen "flera par".. Men hon är den extrema bland de jag känner.. 🤣🤣🤣

• Anonym (Mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-04-13 05:27:45 följande:
    Du hinner ju att posta massa inlägg, på FL.. Då borde du  ju hinna att handla på nätet med.

Går ju fortare att handla ett par jeans på nätet än att posta ETT inlägg på FL (även om man skriver snabbt).
    Kammen320 skrev 2024-04-13 01:38:24 följande:
    Köpa på internet? All tid du lagt på att skapa denna tråd o svara på frågor hade du hunnit köpa jeans många gånger om.
    Byxor behöver provas irl så tyvärr blir det ingen näthandel där.

• Kammen320
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 08:37:12 följande:
    Kammen320 skrev 2024-04-13 01:38:24 följande:
    Byxor behöver provas irl så tyvärr blir det ingen näthandel där.

Men du gör det så himla svårt för dig. Vad har han för jeans hemma (som passar)? Köp samma modell från samma märke i samma storlek på nätet, klart!
    Känns som om du vill hitta problem med allt, hela tiden. Menar du på allvar att du aldrig köper kläder på nätet, eller handlar kläder åt sonen utan att han följer med o provar allt? Men ok, klä på sonen jeans varje gång han ska umgås med pappan då? Känns verkligen som att du letar problem, eller så är du ett troll?
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?