• Limajo

Pappan tänker ta av barnens pengar

Det är så klart helt förkastligt om pappan använder försäkringspengar för att finansiera ett alkoholberoende.

Men - innan du vidtar mer åtgärder, dubbelkolla vad försäkringen faktiskt säger om pengarna. Vissa försäkringar ger ersättning till vårdnadshavaren vid vissa diagnoser, för att täcka vårdnadshavarens kostnader (man kanske går ned i arbetstid t.ex.). Det skiljer sig från ersättning vid t.ex. ärr som alltid ska gå till barnet. I ett sådant fall gör han inte lagligt fel, även om det är omoraliskt att använda dem till alkohol och inte sådant som kommer barnen till nytta. (Du ska ju också ha hälften av pengarna om barnen bor 50/50.)

• Limajo
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-03 14:05:36 följande:
    Vi har lite omvårdnadsbidrag som täcker de extra utgifterna 😊
    Vi delar 50/50 på det med jag försöker stå för alla utgifter och sparande för barnen. Jag har det bra ställt mu på egen hand och bor billigt men min exman bor kvar i huset och har inte riktigt råd. Vet att han skulle kunna ha det ganska bra om han skötte sig bättre men jag kan inte ändra på hans vanor :/
    Men omvårdnadsbidrag är ju något helt annat än ersättning från barnförsäkring. Även om du får omvårdnadsbidrag (eller tja, det är ju ofta en förutsättning) kan ni som vårdnadshavare få ersättning från försäkringen och är det en sådan ersättning ni nu bråkar om har du inte rätt att behålla hans andel och stoppa undan dem till barnen.
  • Limajo
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-03 14:57:47 följande:
    Nu dubbelkollade jag och du har rätt, det kunde lika gärna gå till vårdnadshavare för merkostnad. 
    Men blir ändå lite ledsen då jag vet att inte detta går till barnen alls utan till skulder som han samlat på sig för att han hellre lägger pengar på annat eller struntat i att jobba i perioder. 
    Men ska prata med honom och försöka få honom att låna pengarna av mig istället.
    Jag misstänkte att det var så. Försökte själv få ut motsvarande ersättning (vilket föll på att jag har 25% omvårdnadsbidrag för två barn vilket inte räcker för att få ersättning från Trygg Hansa) men just med syfte att täcka upp för egna uteblivna inkomster (jag bytte jobb och fick lägre lön men mer tid för barnen). Det skulle dock ha gått till semester med barnen och liknande guldkant för dem, inte egna utgifter. 

Jag förstår att du är ledsen. Det skulle jag också vara i din sits. Hoppas han kan lyssna på dig. 
Svar på tråden Pappan tänker ta av barnens pengar