• SvartPudel

Hjälp mig att kriga mot grannarna!

Blev som vanligt väckt imorse av att grannarna ovanför härjar runt från cirka 05-06 en lördagmorgon.
    De är ett par ovanför i 70-års åldern som passar sina två barnbarn 360 dagar om året. Barnen går inte på dagis och de passar ungarna även under helger. Flickan är 4 och pojken är cirka 1 år. Föräldrarna dumpar av ungarna varje vardagsmorgon (runt 06-07) och på helgerna sover de ofta över.

Barnen springer fram och tillbaka konstant, skriker både i hemmet och ute. Studsbollar studsas runt, böcker och saker slängs i golvet. Bord och stolar byter plats. Flickan brukar ställa sig och skrika i trappuppgången samtidigt som hon håller fast i trappräcket och skakar det så det dånar i hela trapphuset, detta händer nästan dagligen. När de badar i poolen ute på balkongen så gapas det och skvätts vatten ner på vår balkong utan att de säger till. Men det värsta av allt är att de har s.k "pianolektioner" med flickan nästan dagligen och hon kan sitta och banka på pianot i en timme. 
    Vi bor i ett hus från 89 så det är inte jättedålig isolering heller om man jämför med tidigare lägenheter.

Nu har jag tröttnat på detta och vill starta ett litet krig genom payback.
    De har väckt mig dagligen i snart 2-års tid.
    Mor/Farföräldrarna ska få sota för att de inte kan säga till sina barnbarn.
    Jag är inte den som lämnar lappar och säger till utan jag vill ge tillbaka med samma mynt. Vad kan jag göra för att jävlas med dem?
    Spela hög musik (gör jag redan) /utföra taksnickerier på natten/skaffa 2 dobermann så ungarna blir rädda? Är beredd att ta detta till en ny nivå. 
    Tips mottages!
  • Svar på tråden Hjälp mig att kriga mot grannarna!
  • EnAnonumius
    SvartPudel skrev 2024-04-20 11:41:49 följande:

Vi behöver inte fler föräldrar i samhället som inte kan säga till sina barn/barnbarn!

Och nej jag har inte pratat med dem, kommer troligtvis inte göra det heller. Tycker inte det ska behövas. Vad hände med folkvettet?

Ja vad hände med folkvettet.

En del av folkvettet är just att snacka med folk och försöka komma fram till en lösning..,

Sen så skriver du tydligt att du inte har pratat med dem och kommer troligtvis inte att göra det heller.

Så då kommer en adekvat fråga till dig.
    Vem är du att gnälla om att andra saknar folkvett?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Fossil
    SvartPudel skrev 2024-04-20 12:09:55 följande:

Smart med bollar! Tänker direkt på en basketboll i sovrummet som man kastar upp i taket då och då. Så kan den landa i sängen så stör det inte grannen under. Tack för tipset!

Exakt, bollarna landar i sängen!
    Släng utav bara helvete så det verkligen stör, då kanske de fattar.

Och skit i präktigheten i de andra svaren, man behöver inte "förstå" någonting alls när andra människor förpestar ens tillvaro.

Jag har själv haft en störande granne, när jag ringde på när hon spelade musik på hög voym klockan fyra på morgonen så ropade hon från övervåningen "GÅ IN OCH SÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNK VÄL".
    Jippi liksom, hon fick igen med Backman Turner Overdrive på högsta volym kan jag säga. Med högtalarna vända mot hennes vägg, lika tidigt när jag åkte till jobbet en morgon.
    Jag bodde längst ut i en radhuslänga, det var verkligen perfekt den gången. Hon fattade vinken, det blev inte så mycket störingar efter det.
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • myskmalva

Människor som för mycket oväsen brukar inte vara särskilt känsliga själva, så dina hämndaktioner kommer nog inte att ha så stor effekt.

Att prata med dem och be dem att visa hänsyn eller att ta det via hyresvärden/föreningen är mer effektivt.

• Mrs Moneybags

Det låter enklare att flytta. 

Det blir ju svårt att störa dem utan att störa andra grannar. Då kanske ni blir vräkta. 

• Litorina

De har hållt på så i två år och du har fortfarande inte pratat med dem? Varför? 

• Litorina

Eftersom barnen inte bor i huset kan andra regler gälla än om barnen bott där. Vad säger hyresvärden? Eller har du inte pratat med hen heller? 

• Mortiscia80
    Litorina skrev 2024-04-20 13:48:15 följande:

Eftersom barnen inte bor i huset kan andra regler gälla än om barnen bott där. Vad säger hyresvärden? Eller har du inte pratat med hen heller? 

Nej, man är ansvarig även för sina gästers beteenden, i det här fallet barnbarnen.
  • Kammen320

Jag skulle prata med grannarna först o främst, skulle det inte hjälpa så skulle jag prata med hyresvärden. Det är nog synd om dom också, även om dom älskar sina barnbarn så borde ju barnens föräldrar ta hand om dom iaf på helgerna. Om dom får klagomål från värden kanske barnbarnen föräldrar börjar ta hand om sin barn själva, stackars barn med föräldrar som lämnar bort dom jämt.

• Litorina
    Mortiscia80 skrev 2024-04-20 13:53:53 följande:
    Nej, man är ansvarig även för sina gästers beteenden, i det här fallet barnbarnen.
    Ja, det jag tänkte var faktiskt att det kunde räknas som störning - och inte vardagligt ljud som man måste acceptera - just för att de är gäster och inte boende. Att barn vistas i sitt eget hem och leker kan man inte säga så mycket om, men att ha gäster varje dag som för sånt liv kan i alla fall jag tycka är mer tveksamt om det är ok. 
  • Mortiscia80
    Litorina skrev 2024-04-20 14:04:45 följande:
    Ja, det jag tänkte var faktiskt att det kunde räknas som störning - och inte vardagligt ljud som man måste acceptera - just för att de är gäster och inte boende. Att barn vistas i sitt eget hem och leker kan man inte säga så mycket om, men att ha gäster varje dag som för sånt liv kan i alla fall jag tycka är mer tveksamt om det är ok. 
    Spelar ingen roll om man är gäst eller boende, samma regler gäller gällande störande ljud. Vardagliga ljud är ok oavsett vem som orsakat dem, störningar är inte ok oavsett vem som orsakat dem. Även lekande barn i sitt eget hem har gränser, samma gränser som när de besöker far/morföräldrar. Det spelar kort sagt ingen roll.
Svar på tråden Hjälp mig att kriga mot grannarna!