Inlägg från: Anonym (Mamma Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma Mia)

Hur få barnen att sluta tigga?

Ett knep som funkade förvånansvärt bra med mina var att låta dem välja ut en frukt var. Innan ni går in i butiken så berättar du för dem att de ska få välja en frukt att köpa och börjar prata om vilka goda frukter som finns att välja mellan. Det gäller att hålla konversationen uppe och fokus på vad de får välja/har valt så att ni smidigt tar er genom resten av butiken.

Du kan också testa att ge dem egna inköpslistor (rita små bilder om de ännu ej kan läsa) och låta dem gå och hämta sakerna. Listor är också bra, för om de ber om något eller tjatar frågar du bara om det finns med på listan. Om det inte står med så köper ni det ej.

Kanske är det dags för veckopeng? När de sedan kommer med saker som de vill ha så hjälper du dem att titta på priset och se om de har pengar nog att köpa det eller hur många veckopengar de behöver spara för att kunna köpa det. Ofta så brukar de bli väldigt mycket mer sparsamma när de är deras egna pengar de ska lägga på sakerna. 

Sista tipset jag har är att bekräfta deras känslor att vilja ha något. "Ja, hade inte det varit gott med glass! Vi ska inte köpa det idag, men låt mig ta en bild på det glasspaketet så att jag vet vilken sort du vill ha nästa gång vi ska ha glass." Eller: "Ja, den serietidningen ser verkligen spännande ut! Ska vi skriva upp den på din önskelista till din födelsedag?"

Och tänk också på att butiker är designade för att få oss att vilja köpa mer och ha mer. Vi vuxna är inte bra på att undvika dessa fällor och barn har än mindre motståndskraft. 

Svar på tråden Hur få barnen att sluta tigga?