Anonym (Mamma) skrev 2024-05-05 13:47:35 följande:
Varför har barnen sovrum på olika våningar...? Låt 2,5-åringen ligga och titta i en bok, lyssna på en saga eller vad som helst, eller varför inte vara med er när du nattar bebisen?
Du tror på riktigt att det är sunt att överstimulera barnet och trötta ut det? Ursäkta (eller inte!) men att lära barnets hjärna det mönstret kommer att lägga käppar i hjulet för lång tid framöver.
Det är en helt annan sak, du kan inte jämföra din vuxna hjärna med ett växande barns.
Om du inte är mottaglig för sunda råd så är det ingen vits att lägga ner mer energi. Det är ert liv.
Barnen har inte sovrum på olika våningar. Men om jag har honom med när jag ammar bebisen kan bebisen inte amma eftersom 2,5-åringen älskar sin lillebror och vill vara precis intill och då blir bebisen störd i maten och går upp i varv för att han vill leka med storebror.
Och ursäkta, men du vet inte heller allt. Vi försökte med det klassiska att lugna ned, bada, släcka lampan i tid, inga aktiviteter och mysa till sömns i nästan två års tid för att så många, som du, så starkt sa till om det - med helt utslitna föräldrar och ett barn som aldrig kom till ro på kvällen. Han hoppade i sängen, sprang i sovrummet, slog kullerbyttor, skulle ha mer att dricka, skrek, grät, fick ny blöja, och somnade inte före 2330-00 ibland. Det var otroligt jobbigt för alla och det var en kamp. Nu leker han och pappan loss med tex dans eller att hoppa jämfota ett tag, totalt ca 30 min kanske, varefter han bläddrar i 5-6 böcker med pappan och somnar. Sover sen hela natten utan att vakna och är pigg dagen efter.
Men visst, det första sättet låter ju bättre för vårt barn.