Inlägg från: Anonym (Ngng) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ngng)

ADHD

AndreaBD skrev 2024-05-06 19:28:35 följande:
    Detta låter inte bra. Du förnekar problem som finns. Det händer inte så ofta att man diagnosticerar fel där. Svårt att hitta något där det inte finns. 

Jag har sett så många som det har gått dåligt för, framför allt de vars föräldrar förnekar. Resultatet är barn som måste matcha pappas förväntningar, måste vara "normala", vilket brukar kräva så mycket energi av dem att de kan bli utbrända redan i tonåren. Kanske ditt barn kommer att fråga dig sedan varför du inte gav honom chansen att ha en skolgång ungefär som de andra.  Drogproblem i tonåren eller senare är också vanliga, framför allt bland de som inte medicinerar.

Jag kan bara råda dig att läsa dig in på ämnet lite mera. Andra insatser gör inte att barnet behöver anstränga sig mindre. Det finns INGET annat än medicin som underlättar för barnet. Och det är jäkligt ansträngande att inte kunna fokusera ordentligt. Och numera brukar olika länder hantera problematiken väldigt likt. Jag minns när min son var liten - det är 30 år sedan. DÅ fanns det skillnader mellan olika länder, men inte numera. Alla ger medicin - där det funkar. Det fungerar inte för alla, vissa verkar vara helt immuna mot den. 

Fattar vad han menar. Min läkare sa i princip samma sak. Att psykisk ohälsa är så vanligt nu och man behövee hitta grundorsaken (kan vara stress), skapa ett inre lugn. Gäller dock inte alla självklart. Jag utreddes för adhd också. Alla var tvärsäkra på det. Men han såg bakom allt. Jag var sönderstressad, hjärnan överbelastad. 

Nu är jag som en helt annan person genom lugn. och kortison. Mot det psykiska. 

• Anonym (Ngng)

Jag hade pans/pandas (fått kortison mot det). 

Men adhd medicin kan säkert hjälpa många också. Så jag menar inte att vara negativ. Men man kanske kan tänka och fundera på hur man har det runt sig också. 

Hela min barndom var stress och kaos iallafall och det kan såklart ge en ångest och koncenttationsproblem 

men jag är ingen expert 

bäst är ju att ni går efter vad läkaren säger!

• Anonym (Ngng)
    AndreaBD skrev 2024-05-07 18:51:26 följande:
    Ähh.... du vet att ADHD är medfödd? Varför ens utreda om man inte alltid har haft problemen? Du kan inte ha varit sönderstressad från födelsen.

Kortison är inte helt ofarlig, och jag förstår inte hur det skulle hjälpa mot något med psykiska symptom?

Vad det beror på går väl att diskutera, om man läser om ny forskning.

Varför de ville utreda vet inte jag, tog 15 år för dem att komma på vad det var. Så det var väl inte så lätt helt enkelt. Jag tror att jag har mycket drag av adhd också. Men man behöver ju inte ha det för det. hade jättesvårt med fokus som liten och var otroligt blyg, men så som jag hade det i omgivningen gjorde nog sitt. 

Men till ts, behöver barnet medicin så kanske det ändå är det bästa. Som sagt prata med läkarna. Tror inte forumet är det bästa. 

• Anonym (Ngng)

Men som sagt, jag är ingen expert så ta det jag säger med en nypa salt. Men jag gillar att läsa om detta.

hoppas det ordnar sig.

Svar på tråden ADHD