Anonym (Tacksam om ni delar med er) skrev 2024-05-06 20:13:55 följande:
Tack för eran svar. Han är sju år gammal. Jag ser inga svårigheter. Hur många barn i dagens skolor som har koncentrationssvårigheter ? Eller är aktiva? Hur vill skolan att barn ska vara egentligen? Vi alla har något slang av något diagnos om man kolla upp det. Hektiskt samhälle. Jobb och barn. Jag menar inte att gnälla men så är de idag. Jag är aktiv med honom när jag har han hos mig. Där vi spelar fotboll. Simma. Klättra och liknande aktiviteter. Han använder inget mobil hos mig eller äter godis. Och de är vi överens om. Insatser menar jag att det ska vara mindre grupper ( som rektorn föreslå ) där mer fokus på honom och de andra barnen. Inte att ge honom medicin vid första tillfället. Jag behöver läsa och få mer info och kött på benen inte neka medicineringen. Men ändå fick han medicin utan min godkännande och de som svider.
Nja... just i den åldern brukar man se det ganska tydligt. Och som lärare vet jag att det är skillnad mellan de som bara är livliga och som barn är den åldern, och de som verkligen har svårt med koncentrationen. Det kan ju visa sig på andra sätt också. Jag menar, en del anstränger sig till max och är helt slut sedan.
Tyvärr så brukar det inte göra någon större skillnad med fler fysiska aktiviteter. Lagom, som alla barn - visst. Men du kan inte få bort koncentrationssvårigheter med MER motion. Även om några vuxna med dessa problem tränar mer än andra och det är individuellt olika, kanske hjälper det de att sova.
Jag tycker du ska läsa på om vad medicinerna gör. Många tycker att de då slipper "bruset" i huvudet och inte blir så trötta eller få ont i huvudet. Det är just det här som man har vid ADHD, att inte kunna "stänga av", inte kunna ignorera ljud, att behöva reagera på allt och alla, som gör folk med ADHD så trött. Och medicinen brukar vara till hälp där.