ADHD
Hej !
Kan ena förälder godkänna stark medicin utan den andra förälderns godkännande ? Tycker själv att det är tidigt att ge barn stark medicin. Finns insatser man gör och tid att se resultat innan man skynda på och ge sådan stark medicin!
Hej !
Kan ena förälder godkänna stark medicin utan den andra förälderns godkännande ? Tycker själv att det är tidigt att ge barn stark medicin. Finns insatser man gör och tid att se resultat innan man skynda på och ge sådan stark medicin!
Ja jag håller med. Det gör vi ofta och jag variera aktivitet med honom så han inte tröttnar. Ja jag var med på möten i skolan och dem säger att han har koncentrationssvårigheter. Även vill ha saker ibland på ett rättvist sätt när han leker med andra. Han är begåvad. Social och omtyckt av hans omgivning, säger de i skolan. Men ibland är han extra aktiv och det vad som stör hans läraren att han är det. Jag tycker att barn i den ålder ( 5, 6, 7 eller 10 ) är ju aktiva, nyfikna av sig och ganska rastlösa. Vi människor skapta av att röra oss och inte sitter i skolbänken i timmar. Så vad säger vi om barn ? Det som stör mig att om ett barn är aktiv så är han ADHD om han är tyst så har han Autism etc ...de ligger alltid i en special fack. Finns tusen andra sätt att behandla barn med istället för att ge dem medicin. Dagens samhälle är mer digitalt än vad de har varit för några år sen ...med alla dessa surfplattor och smarta mobiler och spel och de gör att barn sitter gärna mer och mer framför sina surfplattor eller tv och titta på istället för att fånga dagen!
Har ni delad vårdnad har en förälder inte rätt att godkänna medicinering om den andra motsätter sig den Vården utom i extrema undantagsfall. Det sagt vet jag inte om du gör rätt. Jag skulle nog lyssna på vad vården säger och rekommendera.
Tack för eran svar. Han är sju år gammal. Jag ser inga svårigheter. Hur många barn i dagens skolor som har koncentrationssvårigheter ? Eller är aktiva? Hur vill skolan att barn ska vara egentligen? Vi alla har något slang av något diagnos om man kolla upp det. Hektiskt samhälle. Jobb och barn. Jag menar inte att gnälla men så är de idag. Jag är aktiv med honom när jag har han hos mig. Där vi spelar fotboll. Simma. Klättra och liknande aktiviteter. Han använder inget mobil hos mig eller äter godis. Och de är vi överens om. Insatser menar jag att det ska vara mindre grupper ( som rektorn föreslå ) där mer fokus på honom och de andra barnen. Inte att ge honom medicin vid första tillfället. Jag behöver läsa och få mer info och kött på benen inte neka medicineringen. Men ändå fick han medicin utan min godkännande och de som svider.
Tack för eran svar. Han är sju år gammal. Jag ser inga svårigheter. Hur många barn i dagens skolor som har koncentrationssvårigheter ? Eller är aktiva? Hur vill skolan att barn ska vara egentligen? Vi alla har något slang av något diagnos om man kolla upp det. Hektiskt samhälle. Jobb och barn. Jag menar inte att gnälla men så är de idag. Jag är aktiv med honom när jag har han hos mig. Där vi spelar fotboll. Simma. Klättra och liknande aktiviteter. Han använder inget mobil hos mig eller äter godis. Och de är vi överens om. Insatser menar jag att det ska vara mindre grupper ( som rektorn föreslå ) där mer fokus på honom och de andra barnen. Inte att ge honom medicin vid första tillfället. Jag behöver läsa och få mer info och kött på benen inte neka medicineringen. Men ändå fick han medicin utan min godkännande och de som svider.
Nej båda måste godkänna detta, men av egna erfarenheter så är det bra. medicin finns för att göra vardagen bättre
Har 2 barn av 4 som äter medicin för ADHD
det funkar utmärkt, de har kommit ikapp i skolan
kan behålla vänner mm och de märker ingen skillnad själva så dom är som innan men lugnare 😅
Ifrågasätt läkaren som skrev ut medicinen.
Fattar vad han menar. Min läkare sa i princip samma sak. Att psykisk ohälsa är så vanligt nu och man behövee hitta grundorsaken (kan vara stress), skapa ett inre lugn. Gäller dock inte alla självklart. Jag utreddes för adhd också. Alla var tvärsäkra på det. Men han såg bakom allt. Jag var sönderstressad, hjärnan överbelastad.
Nu är jag som en helt annan person genom lugn. och kortison. Mot det psykiska.
Jag hade pans/pandas (fått kortison mot det).
Men adhd medicin kan säkert hjälpa många också. Så jag menar inte att vara negativ. Men man kanske kan tänka och fundera på hur man har det runt sig också.
Hela min barndom var stress och kaos iallafall och det kan såklart ge en ångest och koncenttationsproblem
men jag är ingen expert
bäst är ju att ni går efter vad läkaren säger!
Fattar vad han menar. Min läkare sa i princip samma sak. Att psykisk ohälsa är så vanligt nu och man behövee hitta grundorsaken (kan vara stress), skapa ett inre lugn. Gäller dock inte alla självklart. Jag utreddes för adhd också. Alla var tvärsäkra på det. Men han såg bakom allt. Jag var sönderstressad, hjärnan överbelastad.
Nu är jag som en helt annan person genom lugn. och kortison. Mot det psykiska.