• Karl Alexander

Sydkorea utropar de låga födelsetalen som nationell nödsituation

sverigesradio.se/artikel/nytt-departement-ska-losa-sydkoreas-barnbrist

Sydkorea har lägst antal födslar per kvinna i hela världen. Nu har det gått så långt att den ohållbara situationen nationellt kallas för nödsituation.

Men hur ska politiken få bukt med saker som orimliga mansideal, en extrem arbetsmarknad där folk jobbar ihjäl sig och dyra levnadskostnader?

När står Sverige på tur?
    Är det oundvikligt att jordens befolkning kommer krympa drastiskt inom 100 år?
    Förstår Svensson vad en minskande befolkning innebär för pensioner, äldrevård och ekonomin?

• Svar på tråden Sydkorea utropar de låga födelsetalen som nationell nödsituation
  • Karl Alexander
    Anonym (tjolahopp) skrev 2024-05-09 17:32:10 följande:
    Den slutsatsen får stå för mig och både forskare och observatörer världen över.
    Din slutsats står bara du för.

Vad säger det dig?
    Vilka forskare har sagt att låga födelsetal beror på påstådd sexism i Sydkorea? Varenda en av dina länkar kommer från vänsterkällor.
  • Anonym (P medel ändrade födandet)
    Karl Alexander skrev 2024-05-09 17:26:03 följande:
    Knappast. Den slutsatsen får stå för dig. Snarare är det den feministiska rörelsen i Sydkorea som förvärrat situationen än mer.
    Menar du på allvar att män vill ha fler barn men att det är kvinnorna som vill ha färre barn? 
    Att männen i familjerna önskar fler barn men att kvinnorna säger stopp?

Hur många barn har du själv bidraget med till samhället? har du skaffat dig en kvinna som gillar det traditionella och skaffat många barn?

Själv har jag två men hade gärna haft tre.
  • Anonym (P)

Såklart detta skulle bli ännu en könskrigstråd. Så tråkigt då ämnet är ganska intressant.

• Anonym (r)
    Anonym (tjolahopp) skrev 2024-05-09 17:32:10 följande:
    Den slutsatsen får stå för mig och både forskare och observatörer världen över.
    Din slutsats står bara du för.

Vad säger det dig?
    Ts gör alltid samma slutsatser. I tråd efter tråd. Oavsett vad andra kommer med.

"'Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results." Alltid lika givande!
  • Karl Alexander
    Anonym (tjolahopp) skrev 2024-05-09 17:31:23 följande:
    Vad baserar du det på?
    Var har du sett att det är en orimlig mansroll som ligger bakom det här?
    Därför att låga födelsetal tog sin början med den tidiga feminismen. När det fanns tydliga könsroller föddes det fler barn, sedan när alla ska göra karriär och bara tänka på sig själva kröp först barnafödandet allt högre upp i åldrarna, för att som idag avstanna.
  • Anonym (tjolahopp)
    Anonym (P) skrev 2024-05-09 17:35:36 följande:
    Sydkorea utropar de låga födelsetalen som nationell nödsituation

Såklart detta skulle bli ännu en könskrigstråd. Så tråkigt då ämnet är ganska intressant.

TS startade tråden som ett inlägg i könskriget, så hur kan det bli annorlunda?

Anledningen har också med det att göra, så hur vill du diskutera det istället för att bara anmärka? Vilken intressant och könlös infallsvinkel har du?
  • Anonym (tjolahopp)
    Karl Alexander skrev 2024-05-09 17:38:06 följande:
    Därför att låga födelsetal tog sin början med den tidiga feminismen. När det fanns tydliga könsroller föddes det fler barn, sedan när alla ska göra karriär och bara tänka på sig själva kröp först barnafödandet allt högre upp i åldrarna, för att som idag avstanna.
    Källor tack.
    Inte "ditt huvud".
  • Anonym (P)
    Anonym (tjolahopp) skrev 2024-05-09 17:39:11 följande:
    TS startade tråden som ett inlägg i könskriget, så hur kan det bli annorlunda?

Anledningen har också med det att göra, så hur vill du diskutera det istället för att bara anmärka? Vilken intressant och könlös infallsvinkel har du?
    Ekonomin och förutsättningarna att hitta eget hem kan vara en infallsvinkel. Eller att jobbet måste ta så stor plats i människornas liv att det inte finns tid till annat. Jag vet inte, vad som helst som inte är:

"Alla män är dumma, det är deras fel"
    "Nähä, det är alla kvinnor som är dumma, det beror på dem"

Jösses var och varannan tråd är såhär nuförtiden, man börjar tro att det pågår en påverkanskampanj. Jag ser aldrig såhär mycket bitterhet i riktiga livet, bara online.
  • Karl Alexander
    Anonym (tjolahopp) skrev 2024-05-09 17:39:37 följande:
    Källor tack.
    Inte "ditt huvud".
    Det tar alldeles för lång tid att leta upp allting, men jag pratar om det jag lagt på minnet. Här är en källa som visar hur kvinnor som föder barn snabbt blir äldre:

www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/foraldrars-alder-i-sverige/

Länder med traditionella könsnormer föder fler barn än feministiska länder.

Men som jag också skrev är den största anledningen att vi jobbar för mycket, att livet är för dyrt och att kapitalismen har gått för långt.
  • Anonym (tjolahopp)
    Anonym (P) skrev 2024-05-09 17:43:54 följande:
    Ekonomin och förutsättningarna att hitta eget hem kan vara en infallsvinkel. Eller att jobbet måste ta så stor plats i människornas liv att det inte finns tid till annat. Jag vet inte, vad som helst som inte är:

"Alla män är dumma, det är deras fel"
    "Nähä, det är alla kvinnor som är dumma, det beror på dem"

Jösses var och varannan tråd är såhär nuförtiden, man börjar tro att det pågår en påverkanskampanj. Jag ser aldrig såhär mycket bitterhet i riktiga livet, bara online.
    Vad baserar du de infallsvinklarna på?
    Vet du hur det är i Sydkorea och vilka problemen är?
Svar på tråden Sydkorea utropar de låga födelsetalen som nationell nödsituation