• Karl Alexander

Sydkorea utropar de låga födelsetalen som nationell nödsituation

sverigesradio.se/artikel/nytt-departement-ska-losa-sydkoreas-barnbrist

Sydkorea har lägst antal födslar per kvinna i hela världen. Nu har det gått så långt att den ohållbara situationen nationellt kallas för nödsituation.

Men hur ska politiken få bukt med saker som orimliga mansideal, en extrem arbetsmarknad där folk jobbar ihjäl sig och dyra levnadskostnader?

När står Sverige på tur?
    Är det oundvikligt att jordens befolkning kommer krympa drastiskt inom 100 år?
    Förstår Svensson vad en minskande befolkning innebär för pensioner, äldrevård och ekonomin?

• Svar på tråden Sydkorea utropar de låga födelsetalen som nationell nödsituation
  • Anonym (tjolahopp)
    Anonym (P) skrev 2024-05-09 18:09:59 följande:
    Nej, men fortsätt du ditt könskrig soldat. Hoppas den onda sidan blir besegrad.
    Fortsätt blunda för fakta (fakta, inte "det här könet är onda") och hitta på en egen värld så blir det...
    Nej, jag kan inte ens önska dig det, det är för dumt att bara lalla runt som du gör.
  • Anonym (tjolahopp)
    Anonym (P) skrev 2024-05-09 18:09:59 följande:
    Nej, men fortsätt du ditt könskrig soldat. Hoppas den onda sidan blir besegrad.
    Intressant att det är mig du går på, inte TS, fast han är den som könskrigar i alla trådar, inklusive de han startar.
  • Anonym (P)
    Anonym (tjolahopp) skrev 2024-05-09 18:13:23 följande:
    Intressant att det är mig du går på, inte TS, fast han är den som könskrigar i alla trådar, inklusive de han startar.
    Väldigt enkelt, du skrev till mig och jag svarar. TS är också insyltad i könskriget så mitt första inlägg var lika mycket till honom som någon annan, men han har inte skrivit till mig. Nu lägger jag ner detta för det leder ingenvart. Tjolahopp!
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Karl Alexander skrev 2024-05-09 18:06:45 följande:
    Vill och vill. Man kanske ska sluta vara egotrippad? Om alla är egotrippade skulle vi inte ens ha ett samhälle att leva i, ingen skatt skulle betalas osv. Det här är en sak som skiljer västerländsk individuell kultur från österländsk gruppkultur. I många länder i östasien ser sig människor mer som en del av något större, än som en individ. Det är en otroligt stor skillnad i tankesätt, kanske måste man resa dit för att förstå.
    Så man är egotrippad om man inte vill vara hemmafru? Hur många barn har du själv satt till världen? Hur mycket bidrar du själv till det allmännas bästa? Ironiskt förövrigt att du nämner skatt. Börjar kvinnor stanna hemma, kommer ingen mer skatt därifrån.

Jag har varit i flera asiatiska länder och vet att det finns både fördelar och nackdelar med hur det fungerar där.

Dagens västliga demokratier är bland de mest framgångsrika samhällen världen någonsin har skådat, sett till stabilitet, folkhälsa och generell levnadsstandard. Många av de traditonella länder du vurmar för, är betydligt mer instabila och våldsamma.

Denna skillnad har många orsaker, men bland annat har moderna liberala demokratier förstått framgången i att kombinera individuell frihet med samarbete, dvs se sig som en del av något större. Dvs just det du efterfrågar. Skulle västvärlden ha varit så framgångsrik om alla bara tänkte på sig själva? 
  • Anonym (Lo)

Med tanke på det spirande kvinnohatet man läser till höger och vänster så är det inte konstigt att kvinnor håller sig borta från män, skaffa barn med en man på kostar mer än vad det smakar. Sen sätter hon sig i beroendeställning och i en potentiell farlig situation i ett redan kritiskt scenario. Männen såsom ts verkar tro att lösningen är att greppa ett hårdare tag om kvinnorna. Genom en avvägning mellan avsky och kontroll så inbillar dom sig att det ska bli bra.

så fungerar det inte. 

• Anonym (JB)

Nu har jag ingen forskning på detta alls men jag har noterat några saker under mina snart 50 år på planeten:
    - Det är oftare kvinnor som vill ha barn, män vill vänta.
    - Det är inte sällan män gapar om abort trots att kvinnan inte vill men tyvärr ger med sig (vilket såklart kan vara det bästa för "barnet" i det läget). 
    - Kvinnor är oftare mer engagerade i barnen, män verkar bara vilka vara "lekfarbror". 

Så varför det ska skyllas på kvinnorna och feminismen vet jag inte...

• GGN

TS, har du något förslag på hur vi ska lösa detta? Hur ska samhället se ut, vad behöver förändras, vilka politiska åtgärder behövs?

• Anonym (Lo)
    GGN skrev 2024-05-09 18:39:28 följande:

TS, har du något förslag på hur vi ska lösa detta? Hur ska samhället se ut, vad behöver förändras, vilka politiska åtgärder behövs?

Kan inte tänka mig något annat än att ts föreslår någon form av kontroll och begränsing av kvinnors frihet och  rättigheter.
  • Kirenaj68

Om jag får lägga till en thailändsk synvinkel i detta eftersom jag är gift med en thailändska. 

Förr om åren födde thailändskan 4-5 barn i snitt, men i takt med ökat välstånd och mer jämlika möjligheter till utbildning och yrkeskarriärer ligger den siffran under 2 i snitt idag. Det skiljer en smula mellan stad och landsbygd , men inte mycket. Idag är mer eller mindre 50/50 mellan könen när det gäller utexaminerade på universiteten och andra utbildningar och det är ju bra. Men det finns en avigsida också. Upp till gymnasienivå är de flesta skolor statliga, men sen blir det att punga ut. En inte alltför avancerad utbildning kan kosta runt 25 000 kr per termin. För studenter med mycket goda betyg finns det stipendier man kan ansöka, men det kan ju inte alla göra. Så ett av skälen till de låga födelsetalen är just de dyra utbildningarna. Många föräldrar börjar spara redan när graviditeten är ett faktum.  I de mer förmögna familjerna är födelsetalen något högre av naturliga skäl.

Dagen unga par i Thailand är idag lite mer västerländska i livstilen än tidigare generationer utan att för den skull ge avkall på deras thailändska identitet, så könsrollerna är stort sett som de altid har varit. De försöker åtminstone inte radera ut sig själva som i Sverige. De är tvärtom bekväma i sina könsroller och är inte alls likna fallna åt feminismen.

Så här är det i det flesta länder i Sydostasien, men anledningen till de låga födelsetalen skiljer sig naturligtvis mellan världsdelarna.

• Anonym (Klotet)
    Karl Alexander skrev 2024-05-09 17:19:12 följande:
    Inte svenska kvinnor som är hjärntvättade i feminism sedan barnsben. Jag har rest mycket och beroende på kultur så skiljer sig kvinnor jättemycket från varandra. Du behöver inte resa längre än till Ukraina för att träffa kvinnor som älskar traditionella könsroller.

Jag tror att våra avancerade liv (för mycket jobb och för mycket kapitalism) är den främsta orsaken, men på plats två kommer feminismen. Den ideologin har förstört så otroligt mycket mellan män och kvinnor.

Ja, gud vad hemskt att alla, oavsett kön, ska få chans att leva ekonomiskt självständigt utan att vara beroende av en någon annan. 

Den dagen hälften av Sveriges  män går hemma utan inkomst, köper jag ditt resonemang. 

Svar på tråden Sydkorea utropar de låga födelsetalen som nationell nödsituation