• Gelas1

Jag röstade på Israel!!!

Hur många röstade i på Israel i årets eurovision??? De fick 12 poäng av svenska folket men 0 poäng av svenska juryn. Jag röstade på Israel och jag röstar aldrig annars, synd att så många andra svenskar ska vara tysta.. Vi är trötta på alla skrikande hamas terrorister som skriker antisemitiska saker på gatorna och tror att det är världens mittpunkt.. Har ni sett EN enda jude reagerat på dessa demonstrationer? Svar nej. Judar är ett fredligt folk och vänder andra kinden till.
    Hade det varit diverse däremot, att judar gick runt på gatorna och ropa ?Leve Israel och krossa palestina!? Så vet både DU och jag att det blivit skottlossning och blodbad...Sorgligt hur Sverige/Europa blivit allt mer antisemitiskt de senaste åren IGEN, efter all den islamiseringen som skett de senaste åren.😔💔

• Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-17 00:10:56 följande:
    Och du anklagar mig för "dålig läsförståelse"? 🤣🤣🤣

Hur ska man någonsin kunna förstå vad du svamlar om? Alltså på riktigt. Du skriver så osammanhängande och uttrycker dig på ett sätt som är svår att förstå.
    För hög nivå antagligen.
  • Anonym (Fader)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-17 15:22:50 följande:
    Gisslan hålls nog i de skyddsrum och tunnlar som Hamas byggt åt sig själva, gisslan är hårdvaluta för Hamas. 
    Ja, så Hamas skyddar gisslan från att dödas av urskillningslösa bombningar av Israel. Vi vet redan att IDF dödade egna gisslan som viftade med vit flagga. IDF själva erkänner att många gisslan är förmodligen döda. Gisslsns familjer protester mot urskillningslösa bombningar eftersom de misstänker att detta dödar gisslan. 

Man behöver inte vara särskilt smart för att förstå att IDF inte bryr sig om gisslan.
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-17 16:38:47 följande:
    Man behöver inte vara särskilt smart för att förstå att IDF inte bryr sig om gisslan.
    Äh VAD???? 

Märker ni något här? Svartt är vitt, vän är fiende, offer är aggressor. 

De har lärt sig av ryssarna. 
  • Anonym (Thor)

Det är ingen tvekan om att Israel har begått grova krigsbrott.

Enligt FN:s människorättschef Volker Türk använder Israel svält som en metod för krig, vilket utgör ett krigsbrott. Han anklagar Israel för att förhindra leveranser av livsviktiga varor som mat och mediciner till Gaza genom blockaden.

Türk menar att Israels restriktioner på införsel och distribution av humanitärt bistånd och andra varor har försatt Gazaborna i en katastrofsituation.

Han säger också att Israel har förstört avgörande civil infrastruktur och fördrivit en mycket stor del av befolkningen.

Flera aktörer, inklusive FN-organ, har anklagat Israel för krigsbrott genom att bryta mot proportionalitetsregler i flyganfall som inte gjort skillnad mellan stridande och civila.

• AndreaBD

Det är hemskt att man i Sverige inte gör mer för att förhindra en ny våg av våldsam antisemitism. Och det går till precis som på 1930-talet. Det händer saker hela tiden. 

- skjutning igen idag vid israeliska ambassaden.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt

- Även om de svenska tältlägren vid universitet verkar fredliga än så länge, så finns det skylt "student-intifada". Nej, jag har ingen länk, det är min son som varit där. 

- I andra länder så som Tyskland, Storbritannien och Frankrike känner sig judar - just nu - så hotade att de överväger att emigrera. 

- 2600 antisemitiska brott i Tyskland sedan 7. Oktober.

www.sueddeutsche.de/projekte/artikel/politik/antisemitismus-straftaten-bka-kriminalstatistik-e749848/

- 4103 i Storbritannien under 2023

www.bbc.com/news/uk-68288727

- 1676 i Frankrike under 2023. 

Statsministern har i alla fall uttalat sig.....

www.regeringen.se/debattartiklar/2023/11/antisemitism-ar-en-skamflack-for-vart-land/

När det gäller Sverige, så hittar jag bara siffror per månad eller hur mycket det har ökat. Men ja, det har ökat mycket, även i Sverige.

• Tänk logiskt
    AndreaBD skrev 2024-05-17 00:09:52 följande:
    Och så tjatas det ju jämt om att ingen vet något, för att det inte finns några journalister i Gaza. Så HUR skulle man veta att Hamas inte dödar folk nu? 
    Om du påstår att Hamas dödar flyende nu, så har du bevisbördan.
  • AndreaBD
    Tänk logiskt skrev 2024-05-18 01:49:34 följande:
    Om du påstår att Hamas dödar flyende nu, så har du bevisbördan.
    Nej då, det är den som påstod att de har slutat med det, som har bevisbördan.

Vi vet att de har gjort det, och det gynnar dem. Så varför skulle de plötsligt ha slutat?
  • Anonym (Thor)

"Staten Israels förtryck av palestinierna innebär apartheid, uppger Amnesty International i en ny omfattande rapport. Diskriminering och brott mot mänskligheten kan inte godtas, och omvärlden bör nu ingripa, säger Amnesty.

Amnestys generalsekreterare Agnès Callamard säger i ett pressmeddelande att rapporten visar att "palestinier behandlas som en underlägsen folkgrupp som systematiskt berövas mänskliga rättigheter, oavsett om de bor i Gaza, östra Jerusalem, Hebron eller Israel".

Callamard påpekar att det inte finns något som kan rättfärdiga ett system som bygger på ett strukturellt förtryck av miljontals människor. "Apartheid har ingen plats i vår värld", säger hon, och fördömer de länder som stöder Israels politik.

Hon konstaterar också att FN inte ställer Israel till svars. "De länder som går med på vapenexport till Israel stöder apartheid, undergräver det internationella rättssystemet och ökar palestiniernas lidande", säger hon.

Forskning, juridisk analys och utomstående experters utvärderingar utgör grunden för de avslöjanden som Amnesty nu presenterar i sin rapport Israel?s Apartheid against Palestinians: Cruel System of Domination and Crime against Humanity."

www.amnesty.org/en/latest/news/2022/02/israels-apartheid-against-palestinians-a-cruel-system-of-domination-and-a-crime-against-humanity/

• Konservativ

Eurovision är skit. Enda bra var Waterloo och året innan Family Four.

Israel intresserar inte mig

Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!