• Anonym (Fred)

Bota depression på egen hand?

Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-20 14:06:38 följande:
    Bota depression på egen hand?

Hej,
    Tror ni att det går att bota depression på egen hand?
    I så fall, hur?

Jag har kommit till en gräns där jag inte fungerar optimalt i vardagen. Mitt mående är konstant negativt. Har hjärndimma, stress, ångest, ser väldigt mörkt på det mesta. Har även förlorat aptiten nästintill helt. Jag vill alltså inte äta, fast jag vet såklart att äta är basalt behov. Gråter ofta, ibland okontrollerat, och mår verkligen riktigt dåligt. Måendet går ut över vardagen och det är svårt att utföra allt som behövs. 

Jag vågar inte äta SSRI, jag har inte tid att bli "mer sjuk" eller må sämre tiden som kommer, vilket ofta kan ske av SSRI. Därför vore det bra om jag bara kunde sluta må såhär, men det går inte??? Jag vet inte vad jag ska göra. Allt tar emot, eftersom jag inte tycker någonting är roligt längre. Jag tror inte jag vill vända mig till en terapeut heller, jag vill helst inte berätta om hur dåligt jag mår.

Har ni tips? Vad ska jag göra för att stå ut och fungera i vardagen?
    Vad äter man när man varken vill eller inte kan äta så mycket?
    Vad har funkat för er?

Du behöver göra en ansträngning oavsett om du väljer att göra det på egen hand. Ibland så behövs mediciner för att hjälpa till. Det kan vara något som pågår i kroppen som du inte ens kan påverka. Då är det väl bra att ta hjälp från vården för att lista ut det? 
  • Anonym (Fred)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-21 12:52:38 följande:
    Ja, tanken har slagit mig. Du menar om något blodvärde är dåligt?
    Signalämne som serotonin kan man inte mäta på V.C vad jag förstår?
    Serotonin går att mäta så vitt jag vet.(?) Det kanske finns annat fysiologiskt i kroppen som påverkar. Det kan väl i så fall vara bra att utesluta det. Du har ju ingenting att förlora på att uppsöka vården. Du väljer ju själv vilken väg du tänker gå.
  • Anonym (Fred)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-21 13:03:36 följande:
    Vad bra att det hjälpte dig. Men hur tog du dig upp från sängen? Fick du i dig mat? Hur orkade du arbeta? Upplevde du att hjärnan fungerade som vanligt? 

Lider med dig. väldigt likt min situation.. :'(

Vilket SSRI fick du? Hur tog du kontakt med V.C? Vad sa du? Jag är verkligen rädd för biverkningarna, som är riktigt otäcka i många fall. 

Hur känns det för dig att prata med en psykolog om detta? Vad säger du till psykologen? Jag har någon vän jag har berättat lite av det tuffa till, men jag kan såklart inte berätta hur illa det egentligen är. Det vågar jag inte. Jag tror inte jag vill prata med någon psykolog, samtidigt som jag inte vill må såhär.. Min tanke är att psykologen inte kan göra mer än vad jag själv skulle kunna, men jag kanske har fel? T.ex. vet jag ju att träning, näringsrik kost osv är viktigt. Men det är svårt när allt är svart och hopplöst. .
    Du kan ju vara tydlig i samtalet med psykologen att du vill fokusera på att hitta praktiska lösningar som hjälper dig, berätta att du är lösningsorienterad, du kanske får svar på varför du reagerar på vissa sätt och varför du är sårbar på vissa saker.
Svar på tråden Bota depression på egen hand?