• Anonym (Deprimerad)

Bota depression på egen hand?

Hej,
    Tror ni att det går att bota depression på egen hand?
    I så fall, hur?

Jag har kommit till en gräns där jag inte fungerar optimalt i vardagen. Mitt mående är konstant negativt. Har hjärndimma, stress, ångest, ser väldigt mörkt på det mesta. Har även förlorat aptiten nästintill helt. Jag vill alltså inte äta, fast jag vet såklart att äta är basalt behov. Gråter ofta, ibland okontrollerat, och mår verkligen riktigt dåligt. Måendet går ut över vardagen och det är svårt att utföra allt som behövs. 

Jag vågar inte äta SSRI, jag har inte tid att bli "mer sjuk" eller må sämre tiden som kommer, vilket ofta kan ske av SSRI. Därför vore det bra om jag bara kunde sluta må såhär, men det går inte??? Jag vet inte vad jag ska göra. Allt tar emot, eftersom jag inte tycker någonting är roligt längre. Jag tror inte jag vill vända mig till en terapeut heller, jag vill helst inte berätta om hur dåligt jag mår.

Har ni tips? Vad ska jag göra för att stå ut och fungera i vardagen?
    Vad äter man när man varken vill eller inte kan äta så mycket?
    Vad har funkat för er?

• Svar på tråden Bota depression på egen hand?
  • Mandel

Vad tror du själv är orsaken till att du skulle vara deprimerad?

Om du kan sätta fingret på det så är det lättare att försöka komma med förslag på saker.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Deprimerad)

Jag har blivit sviken/ bedragen av en person som stod mig närmast. Kontakten bröts och det har varit svårt för mig att förstå personens beteende och handlingar. Detta har varit och är en enorm sorg för mig. Mitt förnuft säger såklart att man inte behöver få förklaringar eller förstå, utan enbart släppa och gå vidare. Men det var där mitt dåliga måendet började, när detta inträffade. Som att livet rasade. 

Utöver detta är det även andra faktorer som stor belastning inom arbete men även sjukdom på nära håll, som tar hårt på mig.

Jag vet inte vad jag ska göra åt detta.. Det är alltså konkreta saker som tar riktigt hårt på mitt psyke, men som jag inte kan göra någonting åt.

• Anonym (Nope)

Man kan förklara det såhär enkelt. SSRI botar ingen. Det gör terapi och ett gediget arbete under lång tid. Däremot räddar SSRI liv. Det räddar dig från den där gyttjan du hamnat i.  Från att drunkna. En push i rätt riktigt. En push man själv inte klarar av när man mår så dåligt. 

Insättningsystom är absolut jobbigt men det går över och många får inte en så svåra.

Så nej jag tror inte du kan bota det själv. Du behöver SSIR under en begränsad tid. 

• Anonym (Fred)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-20 14:06:38 följande:

Hej,
    I så fall, hur?

Jag har kommit till en gräns där jag inte fungerar optimalt i vardagen. Mitt mående är konstant negativt. Har hjärndimma, stress, ångest, ser väldigt mörkt på det mesta. Har även förlorat aptiten nästintill helt. Jag vill alltså inte äta, fast jag vet såklart att äta är basalt behov. Gråter ofta, ibland okontrollerat, och mår verkligen riktigt dåligt. Måendet går ut över vardagen och det är svårt att utföra allt som behövs. 

Jag vågar inte äta SSRI, jag har inte tid att bli "mer sjuk" eller må sämre tiden som kommer, vilket ofta kan ske av SSRI. Därför vore det bra om jag bara kunde sluta må såhär, men det går inte??? Jag vet inte vad jag ska göra. Allt tar emot, eftersom jag inte tycker någonting är roligt längre. Jag tror inte jag vill vända mig till en terapeut heller, jag vill helst inte berätta om hur dåligt jag mår.

Vad har funkat för er?

Du behöver göra en ansträngning oavsett om du väljer att göra det på egen hand. Ibland så behövs mediciner för att hjälpa till. Det kan vara något som pågår i kroppen som du inte ens kan påverka. Då är det väl bra att ta hjälp från vården för att lista ut det? 
  • PernillaPG
    Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-20 14:06:38 följande:

Hej,
    I så fall, hur?

Vad har funkat för er?

Mat är ingen bra lösning, tro mig :( 
  • Anonym (?)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-20 14:33:12 följande:

Jag har blivit sviken/ bedragen av en person som stod mig närmast. Kontakten bröts och det har varit svårt för mig att förstå personens beteende och handlingar. Detta har varit och är en enorm sorg för mig. Mitt förnuft säger såklart att man inte behöver få förklaringar eller förstå, utan enbart släppa och gå vidare. Men det var där mitt dåliga måendet började, när detta inträffade. Som att livet rasade. 

Utöver detta är det även andra faktorer som stor belastning inom arbete men även sjukdom på nära håll, som tar hårt på mig.

Jag vet inte vad jag ska göra åt detta.. Det är alltså konkreta saker som tar riktigt hårt på mitt psyke, men som jag inte kan göra någonting åt.

Om det är t ex ett krossat förhållande så går det att i alla fall delvis komma vidare själv.
    Några grundregler
    Sluta hoppas
    Bryt all kontakt
    Försök göra saker, träna, res, träffa vänner
  • Anonym (Hh)

Jag är lite på samma ställe där du är nu.
    Har varit deprimerad förr och få hjälpte det att grotta ner mig i fysiskt arbete. Jobbade sjukt mycket och var enormt aktiv. Det hjälpte mig. Men jag bytte också miljö vilket var en hjälpande faktor.

Är deprimerad igen nu, bruten kärleksrelation, trassligt med andra nära relationer och misstänker nära utbränd. Jag är så psykiskt och fysiskt trött. 
    Gråter som bara den och äter dåligt och när jag gör det äter jag fel och för mycket. 

Fick antidepp utskrivet men har inte ätit av det, det kändes som ett misslyckande att ta till piller och jag är rädd att bli tjock.
    Men har nu tagit tag i att prata med en psykolog. Har precis börjat så inget resultat ännu men jag orkar verkligen inte må så här något mer så nu måste något till. Jag tror att en del i processen för mig är att prata om det, och också skriva om det här. 

• Anonym (Typ nästan)

Jag lider förmodligen av dystymi. Alltid lite under ytan sedan jag var barn. Ibland glider jag ner. Det som hjälper mig är daglig fokus på H:na. Hälsa, Hem, Hobby. Nedbrutna i mindre bitar, och bara 5 "måsteminuter" på varje grej. Resten av tiden får jag göra vad jag vill och känner för. 

En sak som hjälper mig mycket är att slippa ta ansvar för maten. Om någon annan bestämmer vad jag ska äta hjälper det massor. För mig som är ensam betydet det att köpa färdiga matkassar och lådor. HelloFresh, Factory, Svarta Lådan, Linas... När jag verkligen inte orkat laga mat blir de Svarta Lådan eller factory, deras mat är färdiglagad, bara att Värma.

• Anonym (L)

Fysisk träning är ett första steg. Och att hitta roliga saker att göra. Fyll tiden med aktiviteter. Teater, konserter, resor, annat. Men det är ingen garanti för att det funkar men jag tror det skapar förutsättningar i alla fall.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Bota depression på egen hand?