Anonym (Jag) skrev 2024-05-24 18:57:37 följande:
Pappan till min yngsta gjorde DNA-test, det var mest jag som ville att han skulle det. Inte för att jag inte var säker, jag hade inte varit med nån annan så jag var 100% säker. Men jag ville att han skulle vara helt säker också.
Jag har en kompis som berättade att hennes ex misstänkte att barnen inte var hans , mest för att äldsta är blond och blå/grönögd fast han är mörkhårig och brunögd (men hon är blond och blåögd så det är inte så konstigt). Han ville inte göra DNA-test heller eftersom han var rädd för resultatet men bråka med henne om det ville han.. till slut lämnade hon , på grund av annat också. Hade nyligen pratat med henne om det när jag fick barn så det var lite därför jag ville att min kille gjorde DNA-test.
Iallafall, jag och pappan till yngsta hade inte riktigt blivit officiellt tillsammans än när jag blev gravid .. Han är halvgambian och det syntes att sonen har afrikanskt påbrå när han föddes men han såg ärligt talat väldigt asiatisk ut också , antagligen för att jag har sameblod och så har kanske pappan det lite också på sin svenska sida.. han skämtade faktiskt om att jag måste ha vänstrat med en kines. Nu är sonen två år och en kopia av pappan men jag är glad att han gjorde DNA-test så det inte blev var några tveksamheter från början.
Förutom att det kanske skulle kosta mycket är det kanske ingen dålig idé att alltid göra det? Pappan till min äldsta gjorde förresten inte det men vi var förlovade och hade varit tillsammans länge och så var dottern väldigt lik honom redan från början.
Väldigt bra gjort av dig, så borde fler kvinnor tänka. Rutinmässig test vid födseln vore rätt väg att gå.
Angående din kompis som fick ett blåögt barn med en brunögd man. Det finns en allmänt utbredd, men felaktig, uppfattning att brunögdhet är dominant och att barnet alltid får bruna ögon om en av föräldrarna har det. Min son är blond och blåögd, hans sambo brunögd och mörkhårig men bägge barnen har blå ögon.