Inlägg från: Anonym (Jämställdhetsnormen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jämställdhetsnormen)

Hur säker är man som pappa att man är far till barnet?

Ur barnets perspektiv vore det naturligtvis en rättighet att få reda på vilken som är ens pappa. Men man värderar alltså mammans rätt att knulla runt högre än barnets rätt i det här fallet. Annars hade det varit plättlätt att lagstifta om dna-test på samtliga barn/fäder för att fastställa att så är fallet. En man som pekas ut som tänkbar fader av kvinnan får givetvis göra ett test om han nekar.

Anonym (?) skrev 2024-05-23 19:00:40 följande:

Tydligen så är det inte ens säkert att en mans sperma innehåller hans eget DNA. När de testade en man som fått en benmärgsdonation några år tidigare så hade hans spermier donatorns DNA. 

Du kanske skulle läst artikeln. Killen som testades hade knipsat sig och hade inga spermier alls. I sädesvätskan finns det däremot vita blodkroppar och dessa hade benmärgsdonatorn dna. Några spermier fanns det öht inte i sädesvätskan.
    Tecum skrev 2024-06-03 17:37:27 följande:
    Hot och ultimatum av den typen är precis vad man kan vänta sig av en kvinna som är osäker på vem som är fadern. Hon tar till utpressning för att undvika faderskapstest. Eller vill hon se till att få skilsmässa innan testet då hon misstänker att det ändå blir följden.

Om min kvinna reagerat så om jag bett om test skulle tilliten varit borta för gott.

Sen tvivlar jag på siffran 5.000 per test, det låter orimligt. Inte ens de mer avancerade dna-test som erbjuds vid släktforskning kostar så mycket. Och skulle det införas som rutin skulle rationalisering sänka priset rejält.

Bara läsa innantill.

www.rmv.se/wp-content/uploads/IF201.026-Taxa-for-rattsgenetiska-analyser.pdf

Anonym (?) skrev 2024-06-03 19:24:36 följande:
    Och vill vi verkligen att staten har genetisk information om alla barn och deras föräldrar? Jag är inte lagd åt det paranoida hållet, men det låter som om det vore något som skulle kunna bli mindre trevligt i fel händer.

Alla som är födda efter 1974 kan de plocka fram den genetiska informationen om de vill då de har blodprov sparade.

sv.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

Svar på tråden Hur säker är man som pappa att man är far till barnet?