Anonym (Mannen) skrev 2024-06-03 00:01:44 följande:
Jag skrev inte "alla". Jag skrev att emotionell otrohet är olika former av svek. Det betyder inte att det är alla svek och inte heller alla sätt vi saboterar vår relation på.
Men exempelvis träffa en attraktiv kollega efter jobbet för att det finns någon typ av attraktion eller intresse är något som är ganska vanligt idag bland de som är känslomässigt otrogna. Det kan också vara andra saker som att spendera mer tid med någon annan än sin partner på ett sätt som skadar förhållandet.
Att sexchatta är ett annat exempel. Att använda en vän som känslomässigt stöd istället för ens partner är ett annat exempel.
Det är nog inte så många fall av känslomässig otrohet som räknas som psykisk misshandel. Känslomässig otrohet pågår i många fall utan att ens partner ens vet om det.
Begreppet emotionell otrohet har ingen tydlig definition men det är ändå ett begrepp som används inom forskningen. Exakt vad det inkluderar är svårt att säga utan det handlar mer om vad som ens partner anser är ett svek.
Den svenska psykologen Angela Ahola definierar exempelvis otrohet som helhet som när vi begår en handling med någon annan och vi inte vill berätta den för vår partner. Dvs hon inkluderar både fysisk otrohet och emotionell otrohet i samma begrepp.
Får man träffa en oattraktiv kollega då? Vem bestämmer vilka personer som är attraktiva, alla har inte samma smak?
Man kanske inte vill prata om allt med sin partner, vissa saker kan vara lättare att ta med en nära vän. Så et är också fel?
Du har mycket märkliga åsikter måste jag säga.